perjantai 27. maaliskuuta 2020

Pyörän nouto Kerholta


Vaimo ei ehtinyt
Syytetään häntä. Piti siis itse toimittaa koko asia omin välinein. Puolelta päivin lämpömittari, varjon puolella, ilmoitteli +9 asteen lämpötilasta. Navakkaa tuulta luoteesta.

Käyttöpyörä Jaguar
Lastasin pyörän eväillä: banaani ja iso omena sekä puoli litraa vettä. Ennen lähtöä lautasellinen kalakeittoa. Siitä oli apua Rajasalmella vastatuulessa. Jaguarin sain lahjaksi ikääntyneeltä naapuriltani.

Suunnaksi Ylöjärven Hopeatie
Google maps tarjosi matkaksi noin 22 km. Reitti Pirkkalan ja Nokian kautta. Pyörätietä päällystettynä 19,5 km. Pyörätietöntä eli katuverkkoa 2 km ja puoli kilometriä sorapolkua. Joka olikin mielenkiintoisin pätkä. Aikaa taukoineen meni noin tunti ja kolme varttia.

Kaupunginautolla
Olen matkustanut muutaman kerran matkan julkisilla. Lyhimmillään se kestää noin tunnin ja 45 minuuttia ja kävelymatkaa Matkatieltä Kerholle kaksi kilometriä. Harvoin kulkevan bussin osalta (Metsäkylän linja.) vain yhden kilometrin jalkamatka. Busseilla on vaihtoväli ja lisäksi ne kiertävät kaikenlaisia pikkukyliä matkalla.

Matkan kesto polkupyörällä
Kokolailla sama jos olisin tullut kaupunginautolla saman matkan alku- ja loppukävelyineen. Jos pyöräilisi oikein tosissaan niin nopeammin olisi perillä. Busseihin hyväksytään vain ns. taiteltavia pienipyöräisiä polkupyöriä. Ei oikeita. Siinä suhteessa on puutteita matkustamisen ekologian suhteen.

Helpompaa kuin oletin
Yhtä pitkää matkaa en ole sitten 80-luvun ajanut polkupyörällä. Silloin oli noin 20-vaihteinen matkantekoväline jolla pääasiassa työmatkoja poljeskelin kunnes se jäi auton alle.
Tämä suoritus siis yllätti helppoudellaan. Hikeä sen sijaan kyllä irtosi. Kuivattelin ensin itseni ja vaatteeni Kerholla ennen kuin lähdin moottoripyörällä liikenteeseen.

Kerholla
Siellä oli vauhti päällä. Sen tunnin aikana jonka siellä viivyin oli yksi pyörä kaasutinremontissa ja kahta noudettiin keväthuoltoon. Vetohihnan vaihtoa ja muuta sentapaista. Toki jaoin runsaasti hyviä ja kannustavia ohjeita. Tiedä sitten uskoivatko.
Vaikuttaa siltä että kevätaurinko vasta patistaa huoltamiseen vaikka olisi ollut koko talvi aikaa. Normaalia on se. Moottoripyörähuollot kumartavat ja kiittävät. Ja asiakas odottaa.

Tammikujalta Hopeatielle. Pääosin tasamaata.

Ahteri satulassa
Yhtään sellaista kohtaa ei ollut etteikö olisi voinut satulassa istuen polkea. Pari paikkaa tosin oli jossa joutui käyttämään "vääntöä". Mutta lyhyitä. Pisin ylämäki ja samalla jyrkin Pyhäjärven rannasta Kalkun ohi. Toiseen suuntaan helpompi sillä viimeinen mäki olisi vasta aivan kodin kynnyksellä. Sen joutuu vaihteettomalla pyörällä taluttamaan. Takajarrullisella pyörällä kyseistä kohtaa ei voi laskea alaspäin koska polku on sorapintainen ja vauhti kiihtyisi liiaksi.

Salpausselkä
Sen päälle piti polkea. Suuri merkitys on sillä että se on matalimmillaan juuri siinä kohtaa missä Kerhotilamme on. Kyseessä LCR-mc.

Pirkkalasta, Rajasalmelta Raholan suuntaan.

Rajasillalta Nokian suuntaan.

Pitkäniemen sairaalan rakennuksia.
 
Eka kerta
Ensimmäinen kerta elämässäni että näen isohkon järven vapautuvan jäistään jo maaliskuussa. Usein jäidenlähtö on ollut vasta vappuviikolla.

Jäät järvissä
Vain muutaman viikon tänä talvena. Eivät jäätyneet edes kulkukelpoisiksi. Saati pilkkimiehen kestäväksi. Normaalisti jäät ovat noin 4 kuukautta molemmissa mainituissa järvissä.

Isompi kahdesta
Näsijärvi on hieman jäljessä jäidenlähdön suhteen mutta tuskinpa edes viikon jäljessä Pyhäjärveä. Isoja aukkoja jäässä Näsinselän eteläpäässä. Veneilykausi alkanee varsin aikaiseen. Tosin itselläni ei ole nykyisellään venettä Näsi- eikä Pyhäjärvellä. Parilla veljelläni sen sijaan on Näsijärvellä.

Sorapolkuosuuden kangasmetsää järven ja kahden moottoritien välissä.

Kangasmetsässä ujot sinivuokot. Aikainen kukinta, sanoisin.

Kangasmetsän alla ihmisten kesäleiri rantaviivalla.

Tässä menomatkakuvat
Kerholta ei sovi ottaa kuvia. Tai ei ainakaan julkaista ilman lupaa. Sitten kun pääsin moottoripyörän sarviin unohtui koko kuvien otto paluumatkasta. On se niin kivaa. Asiassa sinänsä mitään uutta.
Jaguar jäi kerholle odottamaan noutajaa tai sitten poljen sen joutessani takaisin kotiin jos säitä piisaa. Ehkä kaupungin kautta. Tallissa korvaava pyörä Venus Special.

Pubit kiinni
Matkan varrella olevat anniskelupaikat (2 kpl.) olivat kiinni ainakin siihen aikaan päivästä. En jäänyt lueskelemaan heidän A4-ilmoituksiaan ovista. Saattavat, sattuneesta syystä, olla suljetut pidemmäksikin aikaa.

Kerholla
Siellä laiteltiin pyöriä ajokuntoon. Viime hetken korjauksia ja huoltotoimia. Ainakin kaksi bensahanavuotoa ilmeni. Vuoto saattaa korjaantua kunhan tiivisteet turpoavat. Aina ei sitä tapahdu.
Varahana on hankittuna ja matkassa. Jos tiputtelu ei lopu niin laitan uuden hanan.

California Adamant
Katsoin siitä moottoriöljymäärän. Tarkalleen ylärajassa. Öljyn joukossa yläkertakoneremontin jäljiltä myös RVS.
Käy nätillä äänellä ja veto on hyvä. Ainoastaan alhainen käyntilämpötila huolettaa. Tälläkin reissulla vain 45 astetta. Sata tai enemmän olisi hyvä. Toivotaan että ulkoilman nautintalämpötila nousisi kevään edistyessä.

Liukastetta joka paikassa paitsi kytkimessä
Myös vaihteisto ja perävaihde sekä keula ovat saaneet RVS-käsittelyn. Kytkin on Heavy-Duty-Surfleks. Hieman äreä tarttumaan mutta kestävä. Oppii kyllä käyttämään kunhan tottuu pitävään ja hieman äkäisesti ottavaan kuivakytkimeen.

Kotimatkan päätös
Koska tulin keskustan kautta niin loppumatkalle jäi pätkä moottoritietä. Kevyesti nousi vauhti 120 km/h mutta varsin lyhyellä matkalla ja ylämäkeen. Viitosta en edes kerennyt vaihtaa. Tiet pölisivät kovasti.

Jatkomahdollisuus
Ehkä jatkoa tulee seuraavan ajelun merkeissä kuvien kanssa. Saattaa liki viikko siihen vierähtää kun katsoo Ilmatieteenlaitoksen ennustusta. Silti yksi aikaisimpia ajokaudenaloituksiani.

Kotipaikan autotallissa
Koska vapaa-aikaa on niin voisi vaikka hieman puleerata pyörää hyvissä ajoin. Alumiiniosiin kiiltoa ja muuta pientä siistintää. Mukavaa iltapäiväpuuhastelua. Myös etuvanne kaipaa siistintää. On alumiinipinta jonkin verran hapettunut. Rahaa säästyy kun ei voi käydä baareissa iltapäivänaukuilla tai tehdä tavanomaista keski- tai täyslaajaa baarikierrosta.

Kesäaika
Kellojakin käännetään tulevana yönä tunti eteenpäin. Se sopii minulle oikein hyvin. Vielä kun jäätäisiin kesäaikaan vuoden ympäri olisin tyytyväinen. Voi aamulla nukkua pitkään ja illoin on valoisaa vaikka ajella moottoripyörällä.

1400 GTS 
Sen satulaan on vielä aikaa. Silloin on ilo ylimmillään kun sen Kerholta noudan.
Silloin alkaa, lopullisesti, oikea ajokausi.

V10 Centauro
Sekin on ajokunnossa. Akkua puuttuu mutta sekin lienee vain pikkujuttu ja noin 50€ rahanmeno.

Alkoholipyörä
Siihen pitää vaihtaa ahtimen hihna ja hihnakiristin ja tehdä perusteellinen huolto. Tarvitsee myös akun.

Kesä tulee
Kaikille ja kaikesta huolimatta. Hyvää ajokautta kaikille motoristeille tyylisuunnasta riippumatta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti