tiistai 31. maaliskuuta 2020

California Adamant Uusi bensiinihana


Vuoto hanassa
Jos bensiinihanaan tulee vuoto niin se tulee juurikin keväällä sillä talven aikana sen tiiviste on voinut kuivua ja kovettua. Toisin sanoen se on menettänyt kimmoisuutensa. Jos uutta tiivistettä ei ole ja ainoa saatavilla ei pidä niin sen kunnon tarkastaminen ettei ole halkeamia tai puutu paloja ja laittaminen likoamaan bensiiniin pariksi päivää voi elvyttää tiivisteen eli palauttaa sen kimmoisuuden. Ilmiö voi olla mahdollinen ihan uudessakin tiivisteessä.

Kolmella tavalla
Hana voi vuotaa ulospäin kuten nyt. Mutta se voi vuotaa myös sisäisesti. Silloin ei näy vuotoa ulospäin vaan hana päästää bensiiniä lävitseen kohti kaasutinta. Tällöin voi olla mahdollista kaasuttimen tulviminen. Toki vuoto voi olla myös letkuissakin ja niiden liitoksissa. Asia on hyvä tutkia ettei tee väärää diagnoosia ja pura ehyttä laitetta.
Hanan kiinnityskin voi vuotaa. 

Mekaaninen hana
Nyt on asiaa siitä. Käsittää kaksi asentoa: kiinni ja auki. Voi myös olla kolme asentoa: kiinni, normaaliasento auki ja varatankkiasento jolloin hanaan pääsee tankissa oleva viimeinenkin polttoainepisara. Nyttemmin hanoista on luovuttu kun polttoainejärjestelmän pääosat ovat tankin sisällä.

Alipainetoiminen hana
Hyvin yleinen hanatyyppi erityisesti japanilaisessa kalustossa mutta ei liity tähän tapaukseen. Siinäkin voi olla edellämainitut vaihtoehdot, joissain myös "prime" toiminto joka ohittaa alipainetoiminnon. Alipainetoimiseen hanaan voi tulla kalvovika ja silloin polttoaine pääsee väärään paikkaan ja saattaa aiheuttaa nestelukon joka voi rikkoa moottorin. Monisylinterisessä voi jopa kiertokanki vääntyä nestelukon ansiosta.

Uusi tiiviste
Yleensä auttaa uuden tiivisteen vaihto. Niin aionkin tehdä vanhaan hanaan kunhan löydän sopivan materiaalin.

Uusi hana
Tuli kuitenkin tilattua, kun muutakin hankintaa oli, uusi hana kaikkine osineen.
California Kolmosen peruja kun tämä pyörä on, on siinä erilainen hana muihin Guzzeihin verrattuna ja niitä on vain yksi. Lisäksi vaijerikäyttöinen.

Tuotetiedot ja kaikki tarpeelliset osat.

Tankki täynnä
Koska takana oli kevään eka ajelu ja havainto vuodosta niin tyhjennys tankille on tehtävä mikäli aikoo tehdä hanalle yhtikäs mitään.Tankin joutuu nostamaan pöydälle.

Tankin tyhjennys polttoaineesta ennen irrotusta.

Tankin ainoa kiinnityspultti. Alla työkalukotelo.

Irrotusjärjestys
Tankin etupää on kumitukien varassa. Pultti auki ja veto taaksepäin irrottaa tankin. Myös polttoainemääräanturin johdinliitin on avattava ja bensaletku irrotettava alapäästään.

Tankin tyhjennystä irrotuksen jälkeen.

 Oikean puolen sivupaneli on irrotettu.

Hanan vaijeri
Kuvan oikeassa reunassa on messinkinen tappi, johon hanan käyttönuppi kiinnittyy ja sen takana oleva laippa. Lataussäädin, sulakerasia ja takajarrujen poljinsylinteri löytyy myös.

Vanha hana tankin takaosan pohjassa. Vasemmalla polttoainemäärän merkkivalon anturi. Vanha hana on korjattavissa.

Uuden hanan kiinnitysmutteri.

Kaksisuuntainen kierre
Tankin pohjassa on oikeakätinen kierre ja hanassa vasenkätinen. Niiden välissä on nailontiiviste. Tankin puolelle kierretään mutteria hieman ja sitten otetaan hanakin mukaan. Kierrettä kun pitää riittää mutterista kumpaankin suuntaan.

 Vasenkätinen kierre, tiiviste ja kiinnitysmutteri sekä suodatin.

Tankin liitos
Ennen asennusta pitää mahdolliset ja todennäköisetkin töryt puhdistaa tankin puolelta ja katsoa että liitoskohdan vastinpinta tiivistettä kohtaan on suora ja sileä.

Varottava liikakiristystä
Hanassa on alumiininen hienokierre. Se pettää ensiksi jos kiristetään "rystyset valkoisena". Korjauskeinoa ei oikein ole. Siksi pitää asennuksessa katsoa että mutteri tulee tarpeeksi syvään hanan kierteeseen. Kierrettä on vain noin kahdeksan kierrosta. Vähintään viisi kierrosta tarvitaan hyvään "pitoon".

Uusi hana kiinnitettynä.

Hana koottu väärin
Toki kaikki osat ovat paikallaan mutta väärissä asennoissa. Niiden asentoa piti vaihtaa. Hanan pitäisi aueta myötäpäivään vaan tässä on asennus väärinpäin ja kääntää pitäisi vastapäivään jolloin sivukopassa olevat merkinnät eivät pidä paikkaansa. Hana kyllä toimisi. Pieni logiikan ongelma. Ei ole eka kerta.

 Hanan tiiviste.

Hanan vääntiö vaijerin päässä sekä paininjousi.

Purkaminen ja uusi kokoonpano
Putkisokka joka kiinnittää vaijerin hanaan piti irrottaa että hanan kiinnityslaipan saa käännetyksi toisinpäin mitä kuvassa on yllä.

Hanan asento bensaletkuun ja käyttönuppiin nähden. Oikea asento on tärkeä.

Vääntiön alla oleva levy täytyi kääntää toisinpäin.

 Hanan sydän. Osan asento määrää kulkeeko bensa vai ei. Alla paininjousi.

Kiinnitys vaijeriin vaihtui
Sydän täytyi myös kiinnittää 180 astetta toisinpäin vaijeriinsa että hana on auki "on" -asennossa.

Vaijerin akseli tiukka käyttönuppiin. Sopii vain yhteen asentoon.

Kierre kohdalleen
Muovivalussa oli purseita ja ne piti poistaa kiinnitysreiän sisältä. Asia tuli kuntoon.

Kierre kohdallaan.

Nupin oikea ajoitus. Hana kiinniasennossa. Noin neljänneskierros.

Oikea ajoitus: hana kiinni ja samaa näyttää nuppikin.

ON-asennossa hana on auki. Varatankkiasentoa ei ole.

Tankki takaisin kiinni.

Koska hanoja on yksi niin tarvitaan jaotin ja letku toiselle puolelle.

Työkalukotelo satulan alla. Kotelon alla 16 Ah:n akku.

Kaikki tarvittavat työkalut tähän hommaan.

Vähemmälläkin pärjää
Mikäli hana olisi koottu oikein jo "hanatehtaalla" hommaan olisi mennyt, tankin tyhjentäminen ja täyttö poislukien, vain muutamia minuutteja.

Vanhan hanan kunnostus
Ultraäänipesu ja vaijeriosan kunnostus ja kutistesukka päälle. Ehkä tiivistettä vasten olevan osan hionta sileämmäksi ja kehäjousen kunnon tarkastus. Kootessa tilkka vaseliinia tiivisteeseen molemmin puolin niin ei kuivu ja kutistu.

Edellinen hanaremontti
Taisi olla toissakeväänä. Samoja elkeitä esitti. Tippa silloin tällöin. Laitoin silloin uuden tiivisteen. Se auttoi tähän asti. Tiiviste oli paksuhko joten laitoin kiinnityslevyn ja hanarungon väliin ohuet aluslaatat. Korjaus voisi olla aluslaattojen pois ottaminen jos muita vikoja ei ilmene.

Tiivisteen tekeminen
Kumilevyn leikkaus ja rei'itys ei ole vaikeaa. Vaikeampaa on löytää tarpeeksi hyvää materiaalia. Monenlaista on tarjolla mutta nykyään niiden pehmentimet haihtuvat tai polttoaine joko kovettaa tai pehmentää liiaksi. Vanhemmiten tiiviste murenee.

Päivää myöhemmin
Kävin autotallissa katselemassa ja nuuskimassa kuinka C. Adamant jaksaa. Ei haissut bensiini eikä mikään muukaan. Käänsin hanan auki. Oli hiukan raskaahko. Eiköhän se siitä kulu ja kevene. Kokeilin myös käynnistyykö kone. Helposti. Kaikki alkaa olla kunnossa ajokautta ajatellen. Ajelen tällä niin kauan että tiet puhdistuvat suolasta ja ravasta. Sen tapahduttua ja sään lämmittyä otan käyttöön California 1400 GTS:n. Siinäkin on kaikki katsottu paitsi rengaspaineet. Tälle kaudelle ei tarvita uusia renkaita. Käy ja hyrisee. Kesä saa tulla.

Satulalle lampaannahka
Karvoineen. Jokin jäännöspala joka sisältyi samaan hintaan kuin kaksi kokonaista ykköslaatuista taljaa. Noin 3 senttiä tummanruskeaa karvaa nahan palassa jonka leikkasin satulan muotoon.
Takapuolelle laitoin leveää, noin 5 senttiä, kuminauhaa eteen, takakulmiin ja pitkän pätkän keskelle. Näin nahka pysyy kiinni satulassa sekä ahterin ja satulan välissä. Sateeseen sitä ei pidä jättää. Kestää kyllä sadetta mutta kastuu. Tarkoitus on sääliä vähälle käytölle jääneitä lisääntymisvälineitä sekä muita kylmänarkoja kohteita. Toimii myös helteellä hyvin imukykyisenä antaen nahkahousujen hengittää.

Alapuolen neljä kuminauhaa ommeltuina. 

Päältä.

Pala kyljestä
Laitan kuvan sitten kun se on satulan päällysteen päällä. Etu- ja takasatula ovat päällystetyt toimestani Dartexilla. Kestävä materiaali. 

Satulan korjaus
Se edellytti muutaman tunnin työskentelyä ja pehmusteen kuivauksen siinä välissä. Vanhasta päällisestä sai sentään kaavan uuteen.
Satula on yksi moottoripyörän hallintajärjestelmän tärkeistä osista. Tosin trike-käytössä sen merkitys on kaventunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti