maanantai 24. syyskuuta 2012

Cali3 Satulan kunnostus

California kolmosessa on kaksiosainen satula. Satulan päällinen on kovettunut erityisesti takasatulassa. Molempien satuloiden pehmuste on imenyt sisäänsä mainittavia määriä vettä. Purin kuljettajan satulan ja laitoin pehmusteen kuivumaan. Nyt en ehdi tehdä uutta päällistä vaan laitan talven ajaksi pujotettavan irtopäällisen. Samalla tapahtuu kuivuminen perusteellisemmin. Satulan pohjalevy oli ehyt. Uuteen satulaan ei tule napituksia.

Takasatula on vielä kiinni pyörässä koska kiinnityspultit olivat jossain määrin ruosteessa. Pientä liotusta ruosteenpoistajalla niin eiköhän se siitä irtoa.

Satulan pohjan puhdistin liimasta ja muusta törystä. Vanha nahka lähti siinä samalla kun napsin kiinnityshakaset pois. Ylin kuva alapuolelta.

Kuljettajan satulan pohjalevy.

 Takasatulan pohjalevy.

Verhoiluhakojen poiston jälkeen vanhojen liimojen irrotus sekä pesu. Ei pahoja muodonmuutoksia. Lisäsin 10 mm "hengitysreikien" määrää satulan alimpiin osiin ja keskelle. Pääsee ilma helposti pois, ei venytä verhoilua eikä irrota liimauksia kun satulaan istuu isompikin ahteri. Samoin vesi pääsee tuulettumaan aukkojen kautta kun liimasin nailonnarun kuumaliimalla satulan pohjaan kiertämään aukkojen kautta ja siten parantamaan ilmanvaihtoa.

Ruoste oli raiskannut kiinnityspultin niin että mutteri oli halkaistava koneellisesti.

Kuljettajan satulan pehmike.

Etusatulan pehmustuksessa ei ollut juuri muuta vikaa kuin että sen sisällä oli pari litraa vettä. Vettä pois puristamalla ja sen jälkeen lämpöpatterin yläpuolella pari vuorokautta. Muutama lievän repeämän sekä napinläpien korjaus liimaamalla.

 
Käytössä kulunut satulan takakulma.


Takasatulan pehmusteen kuvia purkamisen ja korjauksien jälkeen.

Myös tämä pehmuste oli imenyt itseensä vettä ja hieman homehtunutkin. Puhdistin, kuivasin ja poistin "homeviljelyksen" kemiallisesti.

Kuljettajan satula päällystyksen jälkeen.

Tehtaalta lähtiessään satulat ovat napitetut ja ommellut useista eri keinonahkapaloista. Ehkä tyylikästä mutta ei kovin käytännöllistä. Vesi pääsee sisään ja pilaa pehmusteen. Erityisesti jos pääsee jäätymään.

Korjauspäällisenä käytin Dartexia. Pinnoitettu kuitukangas sairaala- merenkulku- ja sotilaskäyttöön. Kun teen varsinaisen satulan päällisen jämäkästä keinonahasta ompelemalla niin tämä päällyste jää sen alle varmistamaan vesitiiveyden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti