keskiviikko 22. elokuuta 2018

California Adamant Katsaus renkaisiin

Takarenkaat ovat olleet alla jo muutaman vuoden mutta ovat erinomaisessa kunnossa. Pito on hyvä jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja kaarteissa eikä muutakaan moitetta ole. Rengaspaine 1,8 bar.

 Takarengas, merkki ja koko.

Uuden typpinen "vanhanaikainen" rengas
Eturengas vaihtui tälle kaudelle jo keväällä mutta ajoa on tapahtunut vasta nyt.

Vanha kumi tarjouksesta
Eturenkaaksi ostin muutaman kympin hintaisen yliylivuotisen Kenda ristikudosrenkaan. Tänään sitä koeajoin ja totesin että ihan nätisti matka sujuu ja mitään ongelmia ei kuivalla säällä ilmennyt. Käyttöpaine 2,5 bar. Ajovakaus on hyvä johtuen renkaan suuresta pyörivästä massasta.

Eturenkaan tiedot. 

Vanhaa settiä
Alin merkintä on päiväys milloin rengas on paistettu. Viikolla 39 vuonna 2015. Ikäsyistä johtuen rengas oli hyvin edullinen.
Rengastyöt tein itse eli rengasraudat saivat työtä. Myös tasapainotus onnistuu.

 Rengaskuvion syvyys on 6 millimetriä.

Keskialue käytössä
Kuvassa näkyy hyvin alue mikä on käytössä. Aivan reunaan ei pääse trikellä kallistamaan vaikka kyseessä on kallisteleva trike. Tällä hetkellä kallisteluun vaikuttavat vaimentimet ovat muutaman sentin liian lyhyet. Ne tulevat vaihdetuksi heti kun sopivat löytyvät. Kallisteluvaraa tulee samalla lisää.

Rengas kuluessaan parantaa kulumiskestävyyttään sillä se kuluu keskeltä tasaiseksi ja silloin on enemmän kumia tietä vasten eli kuormitus jakautuu laajemmalle alalle.

 California Adamant tämän päivän kuosissa.

Eturengas täyttää lokasuojan melko tarkkaan. Antaa tukevan vaikutelman. Satulan turkispäällinen on irrotettava. Tavallinen satulan päällinen on hiostava mutta kuolleen lampaan nahka ei.

Sytytystulpat.

Seos pielessä?
Vasen tulppa on varsin kulunut mutta palamistapahtuma sylinterissä on kunnossa. Oikea tulppa on vähemmän käytetty mutta lievästi karstoittunut. Puhdistin tulpat mutta niissä ilmeni muutakin poikkeavaa. 

Mielenkiinnosta vaihdoin tulpat ristiin. Vilkaisen niiden kunnon ennen uusien laittoa. Selviää johtuuko karsta siitä että öljyä pääsee palotilaan. On kolme tapaa öljyn joutua palotilaan: huohotusjärjestelmän kautta, (Tässä pyörässä mahdollisuus eliminoitu.) venttiilinohjurien kautta tai ohi männänrenkaiden. Venttiilinohjureita epäilen koska moottori on varsin paljon ajettu. Korjaus on niiltä osin yksinkertainen. Korjauksen arvo töineen ja osineen on noin 150 - 200€.

Tulpat ovat merkiltään eri.

Toinen tulppa on tullut vaihdetuksi. Taidan hankkia pari uutta samanmerkkistä tulppaa ja ruuvaan ne näiden tilalle. Oikeanpuolimmainen saa jäädä varatulpaksi. Vasen menee metallinkeräykseen. Katson samalla kertaa sytytysajoituksen oikeellisuuden. Sen poikkeamat aiheuttavat palamistapahtumaan häiriötä ja pienentää tehoa. Tosin tehonpuutetta en koeajolla huomannut.

Koeajolenkki oli noin sata kilometriä plus aiempi ajelu Kerholta kotitallille joka on noin 20 km.

Kierros Orivedelle ja takaisin.

Laadukas tie kurvailla
Tie numero 58 on erinomaisessa kunnossa. Päällyste aivan uusi. Voi olla sateella liukas. Huomasin myös että oli tehty liiankin sileää asfalttia ja sitä oli jyrsitty ohuelti pois. Karhennuksesta sinällään ei ollut haittaa. Rajoitukset 50, 60, 70 ja 80 km/h. Enimmäkseen seitsemääkymppiä. Kohtuullisen hyvät maisemat ja aina jostain pilkahti hieman Längelmäveden selkää. Yllä olevan kartan tietyötiedot ovat virheelliset. Tie on valmis kokonaisuudessaan.

Valinta ei ole vaikea
Tulevana viikonloppuna olisi aie lähteä Latoajoon Kurikkaan. Jos sataa kovasti otan California Adamantin alle mutta jos on enimmäkseen poutaa ajan California 1400 GTS:llä.

Lisäys
Matkan Kurikkaan tein California GTS:llä koska säätila suosi. Ajoin mielenkiintoisen matkan Kurun, Luoteen ja Itä-Aureen kautta Kihniöön ja sieltä Jalasjärvelle. Säätila erinomainen. Puolipilvistä ja +15 astetta. Kelpasi kurvailla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti