Ethanol conversion for an old motorcycle (DIY)

Ethanol Guzzi project
(With supercharger)
Owner: motomatti
Very first time with ethanol. (RE85)
Without supercharger.
Ensimmäinen tankkaus etanolipolttoainetta.

Pride and Joy.
Hoito ja Huvi.

Programmable ignition by IgniTech
Ignitechin sytytyslaitteet.

Aluminiun casts by Repe. 
Aluminium is from Toyota Corolla cylinder heads.
Aluvalut teki Repe kotivalimossaan.

Used injectors are from Saab 900. 
Imukanavat koneistettu ja paikoillaan. 
Suuttimet purkaamolta.

MegaSquirt injection ECU.
Assembly made by Repe and the aluminium cast box too.
Ruiskun piirilevy ja alumiinivalukotelo.

 Eaton M24 supercharger/compressor and "new" pulley from junk yard.

Inside the pulley is a small friction clutch for avoiding problems with accidentally stopped supercharger by foreign obtacles. Pienin Eatonin pumpuista. Omavalmiste kitkakytkin hihnapyörän keskiössä. 
 
Making pulley on the flywheel.
Hihnapyörän sorvausta vauhtipyörän kehälle omalla pajalla.

 Belt pulley dimension standard, type PK.
Hihnapyörä- ja hihnastandardit.
Mitoitus on tärkeä vaihe. 
 

More electric power for twin heated lambdas, alkohol pump, daytime running lights and so on...
Car type alternator at left side of the engine running by V-belt.
Koska alkuperäinen laturi oli heikkotehoinen niin siirsin sähköongelmat historiaan laittamalla tuplasti tehokkaamman kiinalaisen halpislaturin kiilahihnavedolla kampiakselin etupäästä.


Left: Ignition timing sensors under the cover. Aluminium plate tensioned the alternator V-belt. Doesn't look nice but it works!
Hihnakotelo kansi jonka alla sähköiset kampiakselin asentoanturit.


Timing sensors placement around the V-belt pulley.
Hihnapyörä toimittaa myös pyörijän hommaa ohessa. Kehällä anturit.

Megasquirt EFI placed at the bottom of the seat.
MS satulan pohjalevyssä.

 Fuel pump and fuel filter are at front end of the frame.
Pumppu ja suodatin.

Mr. Repe
"Ask me, I know the answer."
Repe tietää.


Heated lambda sensor placement on the left side exhaust pipe in the frame of the side stand.
Lämmitettävä jäännöshappitunnistin sivujalan kiinnikkeen sisällä.
Kätevää.

Fuel pressure gauge and electric fuel tap.
Pa-paineen mittari ja polttoainehana.

Flywheel powered supercharger.
Ahtimen veto hihnalla vauhtipyörän kehältä. 

Engine temp sensor in the valve cover.
Öljyn lämpötila-anturi.



Composite intake air manifold under construction.
Komposiittinen imukanava-aihio.

This photo and others below are taken from the first non-supercharged version. The supercharger project goes like this: Ethanol powered supercharged Guzzi nearly finished.

The intake air temperature sensor in the air manifold.
Omavalmiste lämpötila-anturi imukanavassa.

 Narrow band lambda sensor.
Kapeakaistainen jäännöshappianturi.

Set of relays for atomizers, ethanol pump, digital ignition, injection and lambda.
Releet eri toiminnoille suojaavat järjestelmää vaurioilta.

Fuel nozzle in the air manifold.
Suutin imukanavassa.

Very short throttle body is my own design.
Omatekoinen kaasuläppä.

Air filter, crank breathing chamber and TPS.
Ilmansuodatin pilkistää huohotinkammion takaa ja etualalla TPS.

 Intake air manifold just after painting.

 Intake air manifold connected to the throttle body.

 Pressurized fuel distributor.
Polttoaineen "jakotukki" .

 Fuel pressure regulator under right side of the fuel tank.
Paineensäädin ent. hanan aukossa.

Lambda gauge. (First version)
Lambdanäyttö.

At right is the wide band lambda gauge. It is much more visual than the led type one.
Oikealla laajakaistalambdan aivolaatikko ja näyttö.

Adjustable boost pressure valve/recirculation valve.
Placement after supercharger on pressure line.
Säädettävä ahtopaineen säädin.


The red one is air cleaner, then throttle body and supercharger.
After supercharger is a pressure line to the intake valves.

Supercharger comes to a place where the battery lies normally. Battery gets new place under gearbox and a smaller battery replaces the original one.

More stories