maanantai 1. tammikuuta 2018

RVS

Testausta hankalimman kautta
Aluksi kerrottakoon että ennen tätä kirjoitusta on kokemusta aiheesta muutamalta vuodelta. Ensimmäinen koe oli juurikin alla kerrottu rikkinäiseen perävaihteeseen tehty testiajo.
Juttua olen jatkanut tähän samaan yhteyteen tapahtumilla seuraavankin vuoden ajalta.

Hankintapaikat
Omaan tarpeeseeni olen ostanut RVS:n Kompressorikeskuksesta. Ainetta saa myös Motonetista. Lisäksi Motox-öljyissä ainetta on pieniä määriä "ylläpitotarkoituksessa".

Epäluulo on hyve
Synnynnäisesti epäluuloisena ja muutenkin pakanana ja uskottomana on vaikea uskoa kaikenlaista markkinahenkistä kaupittelukehumista tai uskonnollista markkinointia. Kaupan on ollut monenlaisia aineita ja jotkin niistä ovat toimineet ainakin jossain mitassa.

Jos kokeilu ei tunnu missään
Ne jotka eivät huomaa omassa kokeilussaan mitään parannusta ja jos huononnusta ei ole ilmennyt edes ajan mittaan niin voivat todeta että meni muutama kymppi rahaa ja kokemusta tuli. Niin minäkin ensimmäisten kokeiluiden osalta ajattelin. Ehyessä ei homma tunnu miltään. Uskon asia.

Toinenkin mielipide sallitaan
Netistä löytyy useita negatiivisia artikkeleita aiheesta. Itse kuitenkin tunnen jossain määrin metallurgiaa ammatilliselta pohjalta enkä antanut mainoslauseiden, kehumisen tai kielteisyyden määrän vaikuttaa kuin sen verran että halusin itse kokeilla. Tein kokeen joka on todennäköisesti mahdoton läpäistä tavallisella öljyllä.

Itse pitää testata
Otin siis asiasta selvää omin voimin, kyvyin ja resurssein. Tallissani on vanhoja, paljon ajettuja moottoripyöriä sen verran runsaasti että niistä saisi hyviä testikohteita.

Kohteen valinta
Oikein hyvä kohde on valmistamani trike eli L5-luokan ajoneuvo. Siinä on pitkästi yli 100.000 km ajettu moottori. Teho hieman yli 70 hevosvoimaa uutena. Lisäksi triken aihiopyörä oli edellisellä omistajalla ollut kesät talvet vuodesta -89 pihakatoksessa kosteuden ja lämpötilavaihteluiden uhrina. Hiukan sauhutteli käydessään eikä sen erillinen, omassa öljyssään pyörivä, vaihteistokaan ollut ihan parhaimmillaan. Kakkos ja viitosvaihde valittivat voimakkaasti.

Nimi annettu
Trike on valmistuttuaan nimetty California Adamantiksi. Valmistusaikainen projektinimi oli Sääksjärvi Trike valmistuspaikkansa mukaan.

Vikoja jo valmiiksi
Trikemuutosta tehdessä siihen tuli romikselta ilmaiseksi saatu, 70-luvun Toyota Corollan taka-akseli. Välitys ehkä hieman liian pitkä. Myöhemmin  koeajon ja purkamisen jälkeen, perästä ilmeni että se oli leikannut joskus kiinni. Leikkasin hampaista kulmahiomakoneen katkaisulaikalla pois havaitsemani kohoutumat. Kun ei oikein mitään ollut hävittävissä niin kasasin perän kokeeksi nollavälyksellä. Vaikka se ei käsivoimin pyörinytkään niin asensin paikoilleen. Öljyt ja RVS vaihteistolisäaine mukaan.

Oireita
Ensimmäinen lähtö oli erikoinen. Perästä lähteviä ääniä on vaikea sanallisesti kuvata vaan melkoista kirskumista oli se. Myös nykivää ja ajoittain kuului paukahduksia. Säälimättömästi laitoin lisää vauhtia ja tehoa. Pari kertaa takapyörät lukittuivat ja ajattelin että se oli sitten siinä. Hetken päästä, jäähdyttelyn jälkeen, alkoi perä taas jotenkin pyöriä. Suuntasin moottoritielle ja pidin vauhdin parhaani mukaan sadan kilometrin tuntinopeudella. Hiljalleen meno tasoittui eikä ulinaakaan enää kuulunut. Sen jälkeen trikellä on ajettu parina kesänä muutama tuhat kilometriä lisää. Ainoat oireet jotka voidaan päätellä perävaihteen aiheuttamiksi on resonaatio 60 ja 90 ja 130km/h nopeudessa. Haittaa lähinnä näkymää peileistä taakse päin näkymässä sumentavasti. Toki tuntuu myös takamuksessa ikävästi.

Uudet, käytetyt, osat hankittu myöhemmin
Uuden lautaspyöräparin olen jo hankkinut. Odottaa vaihtoa ja siihen inspiraatiota. Vaihto, todennäköisesti keväällä 2019. (Vaihto toteutui toukokuussa 2019.)

Vaihteiston melu katosi
Pyörän vaihteisto ei korjautunut käsittelyn avulla. Vain ulina katosi. Hammaspyörät olivat jo voimakkaasti pittingillä ja kosketuspinnan muoto muuttunut. Niitähän ei mikään korjaa mutta kosketuspintoihin oli muodostunut kiiltävä pinta ja kuluminen oli hidastunut ellei jopa pysähtynyt joksikin aikaa.
Sittemmin olen remontoinut vaihteiston tarpeellisilla uusilla hammaspyörillä ja laakereilla ja käsitellyt senkin RVS:llä. Vaihteisto on ollut kaverin pyörässä aktiivikäytössä. C. Adamantiin vaihdoin peruskunnostamani vaihteiston. Peräisin 60-luvulta. Toimii, mutta varsin erikoisesti. Sisältää vanhemman tyyppistä tekniikkaa. Kyseisen vaihteiston suomenkielisessä käyttöohjeessa 70-luvun alkuvuosilta sanotaan että vaihtaminen on suoritettava voimakkaasti mutta päättäväisesti. Guzzin eri mallistojen osat ovat yhteensopivia varsin laajasti vuosimallista riippumatta. Vasta 1100 kuusivaihteiset, CARC- ja 1400-mallistot ovat erilaisia joiltakin osin.

Vaikutus moottoriin
Moottorin osalta remonttia ei ole tehty. Öljyä ei juuri kulu, venttiilikoneiston ääni on vaimea entiseen verrattuna, käynnistyvyys herkkää ja tuntuu jotenkin juoheammalta. Tyhjäkäyntikierrosluvun tuplaannuttua piti kaasuttimet säätää uudelleen. Polttoaineen kulutus pieneni muutaman desin per sata km.
Saman pyörämerkin harrastajat ovat ihmetelleet nättiä käyntiääntä.

Toinen kesä takana
Noin vuotta myöhemmin on tilanne entisellään. Öljynpölläytys silloin tällöin johtuu kuluneista venttiilinohjureista. Tarkoitus olisi jollain aikataululla tehdä "puoliremontti" eli kunnostaa kannet uusilla ohjureilla ja normaalilla kansityöllä sekä vaihtaa samalla männänrenkaat. Se onnistuu koneen ollessa paikallaan rungossa. Vain "yläpään" tiivistesarja tarvitaan.
(Moottoriin on tehty keväällä 2019 ns. yläkertaremontti eli männänrenkaat ja venttiilit ovat vaihdetut ja venttiilinohjurit kunnostettu. Tätä lisäystä kirjoitettaessa ei ole vielä ajettu kyseisellä pyörällä kansiremontin jälkeen.)

Muutkin ajoneuvot
Myös joihinkin muihin pyöriini olen tehnyt RVS-käsittelyn. Normimäärän lisäainetta tavanomaiseen suositukset täyttävän öljyn kaveriksi. Kertakäsittelynä kuten tähänkin asti.
Käsittelyn avat saaneet myös talouden dieselauton moottori, V10 Centauron moottori ja vaihteisto, California 1400 GTS:n moottori ja vaihteisto ja Honda CL350. Tarkoitus olisi käsitellä vielä 1400 GTS:n perävaihde.

Tulokset odotettuja tai niitä ei havaitse
Tulokset ovat yhteneviä. RVS:n vaikutus on parhaimmillaan kun ajetaan helteellä raskaasti kuormitettuna. Vaikutus alkaa näkyä ja kuulua ehyessä laitteessa 2000 - 3000 km ajon jälkeen selkeästi. Öljynvaihto on ollut moottoriin 10.000 - 15.000 jälkeen riippuen ajokaudesta. Vaihteistoon harvemmin. Useimmiten lisäaineistus on laitettu uuden öljyn joukoon öljynvaihdon yhteydessä. Jotkin käsittelyt olen tehnyt muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen edellisestä öljynvaihdosta kun öljy on jo hieman vanhentunutta ja ajanut lisäksi seuraavan vaihtoajankohdan ohi.

Havainto
Merkittävin, selkeästi havaittava, vaikutus on ollut dieselmoottoriin. Käyntiääni vaimentunut ja kierrosherkkyys parantunut. Annostus tehty 90.000 km huollon yhteydessä. Kulkee kevyesti ja vähällä polttoaineella. Autolla ajetaan joko lähiseudun asiointia ja kesällä pitkiä, useamman sadan kilometrin mökkimatkoja.

1400 GTS
Myös uudehkossa moottorissa, kuten 1400 GTS:n koneessa on käyntiääni nättiä, ei kilinöitä venttiilikoneistosta ja molemmat jakoketjut viheltävät vienosti eivätkä pidä rapinaa kuten aiemmin. Kuusivaihteisesta vaihteistosta en osaa sanoa. Toimii kuten pitää.

Muillakin kokemuksia
Joillakin kavereilla on ollut apua vanhemmassa kalustossaan RVS:stä. Uusissa vaikutus on hankalammin havaittavissa koska digitaalinen moottorinohjaus mukautuu automaattisesti eikä säätöjä tarvitse siksi tehdä. Vain kulutuslukemien pienenemisestä on joitain havaintoja mutta niitä ei ole voinut todentaa varmaksi koska samaan aikaan on tullut tehtyä muitakin muutoksia. 1400 California GTS kuluttaa matka-ajossa vähimmillään alle 6 litraa sadalle vaikka vähän pitäisikin vauhtia.

Aikaa kuluu
Kokemusta on siis tullut jo noin viiden - seitsemän vuoden ajalta. Omia ja muiden. Negatiivisia piirteitä ei ole esiintynyt jos pientä rahanmenoa ei lasketa.

Kustannuksista
Moottoripyörissä öljymäärä on pieni joten pieni on lisäaineen määräkin. Tuubit on mitoitettu isommille öljymäärille joten yhdestä tuubista riittää useampaankin laitteeseen.

Muualla
Aihetta olen sivunnut useammassa artikkelissa. Ne löytyvät tästä: RVS kuvineen. Kauppalehti on kirjoittanut aiheesta.

Rajoitukset
Aine ei korvaa kunnon remonttia ja rikkinäisten osien osavaihtoja mutta sillä voi pidentää toimintamatkaa. Lienee tapauskohtaista. Ehkä hyvä ennakoivaan huoltoon.

Käyttötapa
Mielestäni sen paras vaikutus syntyy kun sitä käytetään ennaltaehkäisevästi. Moottorin käynti tasaantuu. (Melu ja kitka pienenee.) Vaihteisto toimii paremmin eikä metelöi. Polttoaineen kulutus ehkä alenee.
Sopii erityisesti vielä suht ehyelle mutta paljon ajetulle laitteelle. Vaikutus ei ole välitön vaan vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajoa.
Käsittelyä ei tarvitse kuin kerran eli seuraavaan öljynvaihtoon mennessä aine on tehnyt tehtävänsä. Uuteen öljyyn sitä ei enää tarvitse laittaa.
 
Muiden mielipiteet
Ympäristön epäluuloja ja jopa irvistelyä on riittänyt aiheesta. Mutta nyt minä tiedän miten aine toimii ja olen tyytyväinen. Pidän aineen noin 1000 euron litrahintaa pienenä kustannuksena siitä että moottoripyörilläni voin ajaa remontoimatta useita tuhansia kilometrejä enemmän kuin olisi alunperin mahdollista. Enkä edes tiedä kuinka pitkälle vielä...
(Ainetta myydään millilitroittain.)


Listausta:
  • RVS:llä voi joissain tapauksissa vioittuneen öljyvoidellun laitteen käyttöikää pidentää. Aine ei korjaa vikoja tai puutteita mutta tekee vialliseen kohtaan kestävämpää ja liukkaampaa pintaa.
  • Kulumisen alkuun päässeen osan kulumista voi viivyttää.
  • Uudessa laitteessa aineen käyttöä ei voi havaita kuin korkeitaan hyvin pitkällä aikavälillä. Jos sittenkään. Mistäpä sen tietäisi...
  • Tyypillisesti, kuluneessa tai uudessakin laitteessa pienentää kitkaa joka voi vaikuttaa polttoaineen ja öljyn kulutukseen vähentävästi.
  • Moottorin, vaihteiston, perävaihteen lämpötila laskee aineen käytön myötä selkeästi.
  • Vaikutus ei tule heti. (1000 - 3000 km ajoa)
  • Jakoketju, venttiilinnostimet ja hammaspyörät käyvät hiljaisemmin.
  • Paras vaikutuspaikka, uskoakseni, on nokka-akselin nokille ja koville nostimille. Siinä kohteessa on suuret ja toistuvat pintapaineet. 
  • Aine ei ole öljyn lisäaine eikä se muuta öljyn ominaisuuksia.
  • Ainetta on öljyn joukossa vain muutama millilitra.
  • Se ei nosta tai muutoin muuta öljyn viskositeettiä.


Myös ahdettuun pyörään
V10 Centauron mekaanisesti ahdettu neliventtiilikone on saanut myös RVS:n moottoriinsa ja myös vaihteistoon. Sillä ei ole ajettu vielä. Ensi kesänä (2019) voisi koittaa venttiilinnousua.

California Adamant(Myynnissä kohta.
Sen osalta kokemusta on ja tullut enemmän. Aiemmin jutussa mainitaan vioittunut perävaihde jonka toimintaa olen jatkanut RVS-käsittelyllä.
Alkuperäisen tilalle asennettu vanha 60-luvun vaihteisto on kankeakäyttöinen jo alkujaan mutta sen toiminta on keventynyt. Vaihteisto on peruskorjattu joitakin vuosia sitten. Vaihtaminen sujuu varsin hyvin: päättäväisesti mutta voimakkaasti.
Polttoaineen kulutus on vähentynyt kitkan pienentyessä ja kaasuttimia on pitänyt säätää erityisesti tyhjäkäyntikierrosluvun osalta alemmaksi. Venttiilit 0,10 ja 0,15 mm.

California Adamant ja kansiremontti
Savupöllähdyksiä pakoputkesta mutta huohotus melko normaalia. Päätelmä: venttiilinohjurit ovat väljät. Myös korkeammilla kierroksilla kuului venttiileistä kalkatusta.
Tein niinsanotun yläkertaremontin. Siinä ei tarvitse kuin nostaa kannet ja sylinterit pois paikoiltaan sekä männät irti. Moottoria ei sen takia tarvitse irrottaa mutta tankki on hyvä ottaa pois ettei tule jälkiä.
Puhdistus osille. Ohjurit korjattiin ja samalla asennettiin uudet venttiilit. Myös männänrenkaat vaihdoin. Oli niissäkin hieman sanomista vaikka ohipuhallusta ei ihmeemmin ollut. Uudet tiivisteet ja vanhat osat paikoilleen. Hintaa hommalle tuli noin 350€. Öljyssä olikin jo valmiina RVS. En siis vaihtanut öljyjä. Menköön koko kymppitonni samoilla öljyillä. Tai sen verran mitä talveen mennessä on tullut ajetuksi. Yleensä pyörä on ollut loppukaudesta käytössä kun telttailu kylmässä säässä vaatii runsasta kuljetuskykyä.
Kesän mittaan teen yläkerralle sisäänajon. Jos se sen kestää niin kestää paljon pidemmällekin. Ainakin käyntiääni on miellyttävä.

California Adamant ja peräremontti
Perävaihteeseen on vaihdettu rataspari laakereineen ja lisätty öljyn joukkoon RVS. Vielä ei ole ollut isompia ajokokemuksia. Perän osat maksoivat 50€.

Honda CL350
Ajot ovat jääneet vähäisiksi. Ei kokemusta RVS:n vaikutuksista toistaiseksi. Hondaan hankin myös varamoottorin. Tosin mallista CB. Tarkoitus kesän 2019 aikana tehdä sillä pikku retki jonnekin.

California 1400 GTS
On ollut ajossa viikoittain. Pitkää reissua lähes yksinomaan. Pitkä tarkoittaa että yli 300 km kerralla. Usein yli 600 km:n lenkkejä.
Moottorin käyntiääni on vaimeampi. Jakoketjujen vinkuna on päällimmäinen ääni eikä enää venttiilikoneiston kilkatus. Välykset ovat 0,10 ja 0,15 mm. Moottorin jäähdytyskierron öljyn lämpötilan olen pyrkinyt pitämään 100 - 120 asteen välissä. Jäähdyttimen edessä on säädettävä kaihdin.
Vaihteiston ja perävaihteen toiminnasta ei voi sanoa juuri mitään sillä ne ovat toimineet koko ajan varsin hyvin kesän (2018) korkeasta ympäristön lämpötilasta huolimatta. Tosin ainakin vaihteisto on meluisa. Niin kuulemma muillakin tonninelisatasen omistajien mukaan.

Vuoto
Kovimmilla helteillä perävaihteen iso huulitiiviste "hikoili" hieman. Vanteelle ilmestyi muutama tippa. Ei kuitenkaan renkaalle asti.

Digitaalinen takaisinkytkentä säätää seosta
California 1400 GTS:n kone on elektronisesti ohjattu ja se valvoo sekä säätää moottorin toimintaa itsenäisesti joten siltä osin havaintoja ei voi tehdä muuta kuin kulutuksen osalta. Pyörässä on ajotietokone joka kertoo hetkellisen että jatkuvan keskikulutuksen. Myös seoksen muodostusta voi seurata mittareista ajantasaisesti.

Yli seitsemän litran kulutuksesta alaspäin
Kulutus on laskenut, verrattuna kahden aiemman vuoden lukemiin, keskimäärin 0,6 litraa sadalle kilometrille. Mikä sitten lasketaan moottorin kulumisesta johtuvaksi keventymiseksi, kesän korkean lämpötilan eduksi ja mikä RVS:n vaikutukseksi on epäselvää. Kulutuslukemat sataa kilometriä kohden ovat kuitenkin pudonneet yli 6 litraa sadalle lukemista alle 6 litraa sadalle. Hieman yli 20 litran tankillisella pääsee siis hieman pidemmälle. Se lienee toistaiseksi ainoa havaittavissa oleva etu.

California 1400 GTS seuraavana keväänä
Ajot vasta alussa kesälle -19 mutta ensimmäiset kaksi tuhatta kilometriä jo takana. Koneessa RVS edelleen. Käyntiääni on todella nätti. Venttiilit kilkattavat kuten niiden kuuluukin ja jakoketjut vinkuvat mutta eivät rallata. (Tavanomaisista Guzzeista poiketen tässä mallisarjassa on ketjuvetoiset nokka-akselit sylinterikansissa.) Vaihteisto, suorahampainen, pitää ominaista ulinaansa. Joka vaihteella erilaista. Perä viheltää kuten ennenkin. Kaikki tuntuu olevan kunnossa. Ei vuotoja eikä havaittuja häiriöitä. Vikalogikin on aivan tyhjä. Oudoksestaan. Talven pikku viritykset ovat siis onnistuneet...

Hyvät fiilikset
Ellei peräti erinomaiset. Kevyt pyörä käsitellä ja puhtia riittää isompienkin touring-pyörien seuraan. Ei juuri voi olla tyytyväisempi sijoitukseen.

Alkoholipyörän paluu
Nyt on pyöränostimella alkoholikäyttöinen, mekaanisesti ahdettu, ruiskutusmoottorinen, vuoden 1982 California T3. Seisonut yli kolme vuotta mutta nyt nostan sen monitalvilevosta. Siinä ei ole koskaan ollut RVS:sää koneessa. Eikä muuallakaan. Peruskunnostuksen jälkeen, ehkä kesäksi 2020, se jälleen on käytössä. Kesällä kun ei kerkiä Verstaalla olemaan kuin pakosta.

(Edellä hieman tiukkoja lupauksia. California T3 on vasta vuonna 2021 syksyllä siirtynyt verstaalle jossa se on purettu melko pieniksi paloiksi. 2022 saattaisi olla valmis ja moottorikin vaihtuu peruskunnostettuun 950cc koneeseen. Muut osat jatkavat edelleen matkassa.)

Jatkan tutkimuksia...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti