maanantai 1. tammikuuta 2018

RVS

Aluksi kerrottakoon että ennen tätä kirjoitusta on kokemusta aiheesta muutamalta vuodelta. Ensimmäinen koe oli juurikin alla kerrottu rikkinäiseen perävaihteeseen tehty testiajo.

Omaan tarpeeseeni olen ostanut RVS:n Kompressorikeskuksesta. Ainetta saa myös Motonetista. Lisäksi Motox-öljyissä ainetta on pieniä määriä "ylläpitotarkoituksessa".

Synnynnäisesti epäluuloisena ja muutenkin pakakanana ja uskottomana on vaikea uskoa kaikenlaista markkinahenkistä kaupittelukehumista tai uskonnollista markkinointia.

Ne jotka eivät huomaa omassa kokeilussaan mitään parannusta ja jos huononnusta ei ole ilmennyt edes ajan mittaan niin voivat todeta että meni muutama kymppi rahaa ja kokemusta tuli. Niin minäkin ensimmäisten kokeiluiden osalta ajattelin. Ehyessä ei homma tunnu miltään. Uskon asia.

Netistä löytyy useita negatiivisia artikkeleita aiheesta. Itse kuitenkin tunnen jossain määrin metallurgiaa ammatilliselta pohjalta enkä antanut mainoslauseiden, kehumisen ja kielteisyyden määrän vaikuttaa kuin sen verran että halusin itse kokeilla. Tein kokeen joka on todennäköisesti mahdoton läpäistä tavallisella öljyllä.

Otin siis asiasta selvää omin voimin, kyvyin ja resurssein. Tallissa on vanhoja paljon ajettuja moottoripyöriä sen verran runsaasti että niistä saisi hyviä testikohteita.

Oikein hyvä kohde on valmistamani trike eli L5-luokan ajoneuvo. Siinä on pitkästi yli 100.000 km ajettu moottori. Lisäksi triken aihiopyörä oli edellisellä omistajalla ollut kesät talvet vuodesta -89 pihakatoksessa kosteuden ja lämpötilavaihteluiden uhrina. Hiukan sauhutteli käydessään eikä vaihteistokaan ollut ihan parhaimmillaan. Kakkos ja viitosvaihde valittivat voimakkaasti.

Trikemuutosta tehdessä siihen tuli 70-luvun Toyota Corollan taka-akseli. Välitys ehkä liian pitkä. Myöhemmin perästä ilmeni että se oli leikannut joskus kiinni. Leikkasin hampaista kulmahiomakoneen katkaisulaikalla pois havaitsemani kohoutumat. Kun ei oikein mitään ollut hävittävissä niin kasasin perän nollavälyksellä. Vaikka se ei käsivoimin pyörinytkään niin asensin paikoilleen. Öljyt ja RVS vaihteistolisäaine mukaan.

Ensimmäinen lähtö oli erikoinen. Perästä lähteviä ääniä on vaikea sanallisesti kuvata vaan melkoista kirskumista oli se. Myös nykivää ja ajoittain kuului paukahduksia. Säälimättömästi laitoin lisää vauhtia ja tehoa. Pari kertaa takapyörät lukittuivat ja ajattelin että se oli sitten siinä. Hetken päästä, jäähdyttelyn jälkeen, alkoi perä taas jotenkin pyöriä. Suuntasin moottoritielle ja pidin vauhdin parhaani mukaan sadan kilometrin tuntinopeudella. Hiljalleen meno tasoittui eikä ulinaakaan enää kuulunut. Sen jälkeen trikellä on ajettu parina kesänä muutama tuhat kilometriä lisää. Ainoat oireet jotka voidaan päätellä perävaihteen aiheuttamiksi on resonaatio 60 ja 90 ja 130km/h nopeudessa. Haittaa lähinnä näkymää peileistä taakse päin näkymässä sumentavasti. Toki tuntuu myös takamuksessa.

Pyörän vaihteisto ei korjautunut käsittelyn avulla. Vain ulina katosi. Hammaspyörät olivat jo voimakkaasti pittingillä ja kosketuspinnan muoto muuttunut. Niitähän ei mikää korjaa mutta kosketuspintoihin oli muodostunut kiiltävä pinta ja kuluminen oli hidastunut ellei jopa pysähtynyt joksikin aikaa.
Sittemmin olen remontoinut vaihteiston tarpeellisilla uusilla hammaspyörillä ja laakereilla ja käsitellyt senkin RVS:llä. Vaihteisto on ollut kaverin pyörässä aktiivikäytössä. C. Adamantiin vaihdoin peruskunnostetun vaihteiston. Peräisin 60-luvulta. Toimii, mutta varsin erikoisesti.

Moottorin osalta remonttia ei ole tehty. Öljyä ei juuri kulu, venttiilikoneiston ääni on vaimea entiseen verrattuna, käynnistyvyys herkkää ja tuntuu jotenkin juoheammalta. Tyhjäkäyntikierrosluvun tuplaannuttua piti kaasuttimet säätää uudelleen. Polttoaineen kulutus pieneni muutaman desin per sata km.
Saman pyörämerkin harrastajat ovat ihmetelleet nättiä käyntiääntä.

Myös joihinkin muihin pyöriini olen tehnyt RVS-käsittelyn. Normimäärän lisäainetta tavanomaiseen suositukset täyttävän öljyn kaveriksi. Kertakäsittelynä kuten tähänkin asti.

Tulokset ovat yhteneviä. RVS:n vaikutus on parhaimmillaan kun ajetaan helteellä raskaasti kuormitettuna. Vaikutus alkaa näkyä ja kuulua ehyessä laitteessa 2000 - 3000 km ajon jälkeen selkeästi. Öljynvaihto on ollut moottoriin 10.000- 15.000 jälkeen riippuen ajokaudesta. Vaihteistoon harvemmin. Uuden öljyn joukkoon en ainetta ole lisännyt. Käsittelyt olen tehnyt muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen edellisestä öljynvaihdosta kun öljy on jo hieman vanhentunutta. Ajoa muutaman tuhat kilometriä säädetyn vaihtoajankohdan ohi että voin antaa RVS:lle mahdollisuuden aktivoitua. RVS tarttuu vain kuumentuneihin metallikohteisiin.

Harkitsen myös autoon laittavani kyseisen käsittelyn. Sillä tosin ei ole vielä ajettu kuin 85.000 km. Ehkä on vielä liian aikaista. Vaikka RVS:ää suositellaan myös uusiinkin laitteisiin. Mutta pitää erottaa myyntipuheet ja todellisuus.

Joillakin kavereilla on ollut apua vanhemmassa kalustossaan RVS:stä. Uusissa vaikutus on hankalammin havaittavissa koska digitaalinen moottorinohjaus mukautuu automaattisesti eikä säätöjä tarvitse siksi tehdä. Vain kulutuslukemien pienenemisestä on joitain havaintoja mutta niitä ei ole voinut todentaa varmaksi koska samaan aikaan on tullut tehtyä muitakin muutoksia. 1400 California GTS kuluttaa matka-ajossa alle 6 litraa sadalle.

Kokemusta on siis tullut jo noin viiden - seitsemän vuoden ajalta. Negatiivisia piirteitä ei ole esiintynyt.

Kustannuksista: moottoripyörissä öljymäärä on pieni joten pieni on lisäaineen määräkin. Tuubit on mitoitettu isommille öljymäärille joten yhdestä tuubista riittää useampaankin laitteeseen.

Aihetta olen sivunnut useammassa artikkelissa. Ne löytyvät tästä: RVS kuvineen.

Aine ei korvaa kunnon remonttia ja rikkinäisten osien osavaihtoja mutta sillä voi pidentää toimintamatkaa jonkin verran. Lienee tapauskohtaista.

Mielestäni sen paras vaikutus syntyy kun sitä käytetään ennaltaehkäisevästi. Moottorin käynti tasaantuu. (Melu ja kitka pienenee.) Vaihteisto toimii paremmin eikä metelöi. Polttoaineen kulutus ehkä alenee.
Sopii erityisesti vielä suht ehyelle mutta paljon ajetulle laitteelle. Vaikutus ei ole välitön vaan vaatii muutaman tuhannen kilometrin ajoa.
Käsittelyä ei tarvitse kuin kerran eli seuraavaan öljynvaihtoon mennessä aine on tehnyt tehtävänsä. Uuteen öljyyn sitä ei enää tarvitse laittaa.
 
Ympäristön epäluuloja ja jopa irvistelyä on riittänyt aiheesta. Mutta nyt minä tiedän miten aine toimii ja olen tyytyväinen. Pidän aineen noin 1000 euron litrahintaa pienenä kustannuksena siitä että moottoripyörilläni voin ajaa remontoimatta useita tuhansia kilometrejä enemmän kuin olisi alunperin mahdollista. Enkä edes tiedä kuinka pitkälle vielä...


Listausta:
  • RVS:llä voi joissain tapauksissa viottuneen öljyvoidellun laitteen käyttöikää pidentää. Aine ei korjaa vikoja tai puutteita mutta tekee vialliseen kohtaan kestävämpää ja liukkaampaa pintaa.
  • Kulumisen alkuun päässeen osan kulumista voi viivyttää.
  • Uudessa laitteessa aineen käyttöä ei voi havaita kuin korkeitaan hyvin pitkällä aikavälillä. Jos sittenkään. Mistäpä sen tietäisi....
  • Tyypillisesti, kuluneessa tai uudessakin laitteessa pienentää kitkaa joka voi vaikuttaa polttoaineen ja öljyn kulutukseen vähentävästi.
  • Moottorin, vaihteiston, perävaihteen lämpötila laskee aineen käytön myötä.
  • Vaikutus ei tule heti. (1000 - 3000 km ajoa)
  • Jakoketju,venttiilinnostimet ja -hammaspyörät käyvät hiljaisemmin.
  • Paras vaikutuspaikka, uskoakseni, on nokka-akselin nokille ja koville nostimille. Siinä kohteessa on suuret ja toistuvat pintapaineet. 
  • Aine ei ole öljyn lisäaine eikä se muuta öljyn ominaisuuksia.

Lisäys 31.07.2018
Nyttemmin kyseistä ainetta on myös Renault 1,5 turbodieselissä (Dacia Logan Van) mutta vain moottorissa, California Adamantin 950cc moottorissa ja vaihteistossa, Honda CL350 moottorissa ja siten myös vaihteistossa, California 1400 GTS:n perässä, vaihteistossa ja moottorissa.

Dacian toiminnassa en ole huomannut mitään eroa toistaiseksi. Öljynvaihto moottoriiin tapahtui kesäkuussa. Lisäksi koko kesä on ollut lämpötilaltaan varsin korkea ja ilmastointi on ollut jatkuvasti päällä kuluttamassa polttoainetta ettei ole havaintoa kulutuksen määrän muutoksen suhteen.

California Adamantin osalta kokemusta on ja tullut enemmän. Aiemmin jutussa mainitaan vioittunut perävaihde jonka toimintaa olen jatkanut RVS-käsittelyllä.
Alkuperäisen tilalle asennettu vanha 60-luvun vaihteisto on kankeakäyttöinen jo alkujaan mutta sen toiminta on keventynyt. Vaihteisto on peruskorjattu joitakin vuosia sitten. Vaihtaminen sujuu varsin hyvin: päättäväisesti mutta voimakkaasti.
Polttoaineen kulutus on vähentynyt kitkan pienentyessä ja kaasuttimia on pitänyt säätää erityisesti tyhjäkäyntikierrosluvun osalta alemmaksi. Venttiilit 0,10 ja 0,15 mm.

Honda CL350 ajot ovat jääneet vähäisiksi. Ei kokemusta vaikutuksista toistaiseksi.

California 1400 GTS on ollut ajossa viikoittain. Pitkää reissua lähes yksinomaan. Pitkä tarkoittaa että yli 300 km kerralla.
Moottorin käyntiääni on vaimeampi. Jakoketjujen vinkuna on päällimmäinen ääni eikä enää venttiilikoneiston kilkatus. Välykset ovat 0,10 ja 0,15 mm. Moottorin jäähdytyskierron öljyn lämpötilan olen pyrkinyt pitämään 100 - 120 asteen välissä. Jäähdyttimen edessä on säädettävä kaihdin.
Vaihteiston ja perävaihteen toiminnasta ei voi sanoa juuri mitään sillä ne ovat toimineet koko ajan varsin hyvin kesän korkeasta ympäristön lämpötilasta huolimatta.

California 1400 GTS:n kone on elektronisesti ohjattu ja se valvoo sekä säätää moottorin toimintaa itsenäisesti joten siltä osin havaintoja ei voi tehdä muuta kuin kulutuksen osalta. Pyörässä on ajotietokone joka kertoo hetkellisen että jatkuvan keskikulutuksen. Kulutus on laskenut, verrattuna kahden aiemman vuoden lukemiin, keskimäärin 0,6 litraa. Mikä sitten lasketaan moottorin kulumisesta johtuvaksi keventymiseksi, kesän korkean lämpötilan eduksi ja mikä RVS:n vaikutukseksi on epäselvää. Kulutuslukemat sataa kilometriä kohden ovat kuitenkin pudonneet yli 6 litraa sadalle lukemista alle 6 litraa sadalle. Hieman yli 20 litran tankillisella pääsee siis hieman pidemmälle. Se lienee toistaiseksi ainoa havaittavissa oleva etu.

Jatkan tutkimuksia....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti