perjantai 25. elokuuta 2017

Mansen Mäntä Messut 26.8.-17 klo 12 - 15 Keskustorilla


Kotikylällä
Tähtäimessä otsikon mukainen riento. Kyseessä on ride in -tapahtuma. Kuka tahansa voi tulla paikalle erikoisella tai rakennetulla laitteella.

Ainoa näyttelykunnossa
Centauro ei ole vakuutuksessa eikä Alkoholipyörä iskussa ja C14 ei ole kovin rakenneltu. On se muutettu mutta sen rakentelu ei juurikaan näy päällepäin. Näyttelykapineeksi valikoimasta asettui siis California Adamant. Otin muutaman teaser-kuvan näin päivää ennen näyttelyä.

Kirjoittelen ja laitan kuvia tapahtumasta jatkoksi tähän juttuun tapahtuman jälkeen.

Matkalla Kerholta kotitallille.

Uittotunnelilla
Kuvauspaikka on Pispalan Uittotunnelin kahvion pihamaa. Uittotunneli on nähtävyys josta voi vaihtaa Pispalanharjun pohjoispuolelta eteläpuolelle tai päinvastoin. Mitään ajokieltomerkkejä ei ole mutta tunnelissa kuljetaan jalan tai polkupyörällä vaikka autollakin mahtuisi. Tunnelia käytetään myös veneiden siirtoon peräkärryllä.

Pikafiksausta
Pyörässä riitti työtä useamman tunnin ajaksi. On tullut laiminlyödyksi ulkonäköpuolta. Tekniikka vaikuttaa toimivan virheettömästi.
Kovasti harmaantunut pleksi teetti työtä. Löytyi kuitenkin aineet siihenkin. Tulos tyydyttää. Läpi näkyy.

Huoltoa ja varustelua
Myöhemmin on laitettu uusi eturengas oikeaa kokoa, iskunvaimentimet taakse vaihdettu ja ruostuneita ja kolhiintuneita osia kunnostettu.

Moottorin sain melko puhtaaksi. Hammasharjalla yms.

Konttailua ympäriinsä
Suurin homma oli vanteiden puhdistus. Vahasin myös kaikki puhdistetut pinnat. Käytin Bilteman märkään pintaan suihkutettavaa nestemäistä vahaa. Nopeaa kiiltoa. Toki laitoin vielä puhtaaseen riepuun pintojen kuivettua samaa vahaa ja kiillotin pinnat vielä kertaalleen.

Ikä valitettavasti näkyy
Pyörä on hieman kärsinyt käytössä. Monet maalipinnat ovat kuluneet tai kolhiutuneet. Tekniikka on kuitenkin täydessä kunnossa. Vaihteisto on peruskorjattu. Moottori on alkuperäiskunnossa mutta käy nätisti eikä kuluta ihmeemmin öljyä. Venttiilinohjaimissa lienee pientä väljistymistä koska joskus hiukan pölläyttää sinistä savua kun kone on vielä kylmä.

Varaosia vaikka kuinka
Peruskunnostettu moottori on varalla. Tosin tähän moottoriin on hankittu kansien ja mäntien korjaussarja. Uudet venttiilit ja männänrenkaat.

Triken liikennöitävyydestä yleensä:
  • Vuoden liikennevakuutusmaksu on hyvin edullinen
  • Ajamiseen vaaditaan B-ajokortti eli henkilöauton kortti
  • Kuljettajan minimi-ikä 18 vuotta rajoitetulla teholla, 21 ilman rajoitusta.
Teho-paino-suhde
Voisi siis ajatella että kun on saanut ajokortin autoa varten ja haluaisi erikoisen ja tehokkaan ajoneuvon, muun kuin henkilöauton, niin hankkimalla triken vaikka ahdetulla moottoripyörän moottorilla jolla kiihtyvyys saadaan formulatasolle on se edullisinta hankkia tässä muodossa.

Tehoa maltiilisesti
California Adamantin kone on vaatimaton teholtaan. Vain 74 hv, mutta koska rakenne on kevyt niin kiihtyvyys on oikein hyvä. Ajotuntuma kevyt ja tarkka eli mennään juuri sinne minne kuljettaja haluaa. Myös sivuluistossa ajo sujuu hallitusti. Jarrutusteho on hyvä neljällä levyjarrulla. Kaksi kelluvaa etulevyä ja kaksi auton jarrulevyä takana. Pysähtyminen ei siis ole kiinni jarruista vaan renkaiden pidosta. Edessä mp-rengas, takana kaksi tavanomaista auton rengasta.

Testattu ja hyväksytty
California Adamant on läpäissyt pakolliset virallisen tutkimuslaitoksen tekemät testit jarruista ja ajettavuudesta sekä ajoneuvoluokkamuutoksen luokasta L3 luokkaan L5 joka tehtiin katsastusasemalla. Ei siis L5e. Merkittävin ero on että L5e saa maksimissaan painaa saman kuin kantapyörä mutta L5 maksimissaan 1000kg. Enää asia ei taida onnistua.

Keskustorilla
Samassa tilaisuudessa luovutettiin Smoton mp-arpajaisten voittopyörä palkintojen jaon jälkeen.
Voittaja oli valinnut pyöräkseen H-D Sportster 1200 peruspyörän. Lähti sillä sittemmin kohti Hollolaa.

Ei kiinnostanut yleisöä
Itselle ei tullut eikä California Adamantillekaan sijoitusta vaikka jokunen kävijä oli sitäkin äänestänyt. Varsinaista tuomaristoa ei ole vaan kaksi äänestysmetodia. Ilmoittautuneet pyörän tuoneet keskenään ja muu yleisö äänestää erikseen.

Luultiin tehdasvalmisteiseksi
Otan imarteluna sen kysymyksen että miksi C. Adamant on rakentelukilpailussa. Kyseinen henkilö oli käsityksessä että laite on tehdastekoinen eikä rakenneltu. Kerroin toki että etuosa on tehtaassa tehty noin 3/4-osaltaan mutta takaosa on itse sommiteltu perävaihdetta lukuun ottamatta. Jarrut ja peräytysvaihde sekä katteet ovat omaa valmistetta tai sovellusta. Rautaosat ovat Soinin romuliikkeen varastosta.

Moottoripyöräarpajaiset
Smoto järjestää vuotuiset arpajaiset jälleen ensi vuonna. Taitaa tulla parikymmentä vuotta arpajaisia. Voittoon liittyy se että voittaja voi valita tiettyyn hintaluokkaan saakka pyörän arvassa ilmoitetusta valikoimasta. Monet ovat käyttäneet voittoa "osamaksuna" ja samalla lisänneet omasta pussista hieman niin on saanut oman toivepyörän alleen. Tällä kertaa pyörän hinta oli alempi ja välirahaksi pyörään tuli tarvikerepullinen tavaraa.

 Voittajan valitsema tuliterä pyörä.

 Smoton pj, H-D Tampereen edustaja ja onnellinen voittaja.

Ääninäytettä ottaa voittoarvan myyjä.

Aiheesta lisää: Pyörän luovutus.
Elävää kuvaa luovutuksesta. 

Näyttelypyörät
Alla olevat pyörät osallistuivat äänestyksiin Nortonia lukuun ottamatta koska sitä ei ollut rakennettu eikä siis kuulunut osallistujiin. Mutta muuten erinomaisen nätti nykypyörä. Varma klassikko.


Joka vuosi
Tapahtuma pidetään vuosittain. Nyt yhdeksäs kerta. Ensi vuonna jälleen.

Tori
Yllä olevissa kuvissa taustalla satunnaista yleisöä sekä kaupungin keskeinen Jugendtori eri suunnista. Alimmassa kuvassa Raatihuone.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti