perjantai 29. joulukuuta 2017

California 1400 GTS Takajarrupalojen vaihto

Jarrupaloissa olisi vielä ollut pintaa mutta en pidä sintteripalojen jarrutuntumasta vaan tukeudun enemmän perinteisempiin paloihin.

Samalla kun takapyörä oli irti valkosivurenkaiden ja peräöljyn vaihdon vuoksi oli helppoa vaihtaa jarrupalat. Niitä saa muun muassa Motonetista pyörän merkin ja tyypin mukaan. Storm Motorilta löytyy myös paloja mutta ei Brembo-merkkisiä. Motonetissä oli myös monta vaihtoehtoa. Myös alkuperäismerkkisiä.

 Jarrusatula ja -kilpi paikoillaan.

Jarrusatulan takapäässä, oikealla näkyy tappi joka pitää jarrupaloja paikoillaan. Siinä on sokka varmistimena joka nypätään pois ennen tapin irrotusta.

Tuurnalla ja vasaralla naputellaan tappi pois.

Tappi on sokan lisäksi varmistettu jousilukolla joka on paksunnos tapin päässä.
Jos tapin jousilukko on jumiintunut lian tai ruosteen vuoksi eli ei lähde kevyellä naputtelulla niin edestakainen naputtelu ja paineilma auttaa yleensä. Jos tarvitsee ruosteenpoistosprayta niin sen kanssa varovaisesti ettei tahdi ympäristöä. Öljy on huono asia jarruissa.

Tapin myötä lähtevät jarrupalat.

Jarrumäntien puhtaus on tärkeää. Niiden pitää liikkua sormilla painettaessa eikä saa olla hapettumia tai pinttynyttä likaa. Kuvassa männät ovat varsin ulkona. Niiden liikettä seuratessa ei niitä pidä pullauttaa pois sylintereistään. Öljyä ei saa laittaa. Paineilmalla ja kevyellä harjauksella voi irrottaa likaa. Esimerkiksi hammasharjalla.

Jarrusatula sisältää pyöreiden jarrumäntien lisäksi muutamia muita komponentteja. Kaksi erilaista jousiteräksestä valmistettua peltiliparetta. Niiden tarkoitus on asemoida jarrupalat oikeille sijoilleen. Kuvassa näkyvä painejousi pitää palat välyksettöminä että jokainen jarrun polkaisu on samanlainen. Palojen kuluessa se pitää kitkapinnat liki kiinni levyssä silloinkin kun jarrua ei paineta. Oikealla näkyy hieman toisista teräsosista jotka estävät palojen liikkeen jarrutussuunnassa.

Oikealla toinen teräsosa.

Molempien pitää olla suht puhtaat että jarrut toimivat oikein. Vasemmanpuoleinen, satulan kannessa oleva voi pudota paikoiltaan kun palat ovat irti. Jarrupalojen asentaminen on helppo juttu mutta väkivaltaa ei saa käyttää. Jos vaihtaa paloja niin että jarrusatula on kiinni niin pitää vaihtaa ensin toinen pala ja kun uusi on paikoillaan niin voi vaihtaa toisenkin. Näin voi välttyä ettei jousilevyt putoa paikoiltaan kesken homman. Jos niin käy niin voi olla tarpeen purkaa hieman enemmän.

Kolme kumiosaa ja liu'ut.

Kyseessä on liukusatula jossa männät ovat yhdellä sivulla ja siksi sen pitää kulkea jarrutuksen ja jarrupalojen kulutuksen perässä sivusuunnassa. 
Kaikkien kumiosien tulee olla ehdottoman ehyitä ja satulan liikkeen kevyt. Liukuja voi voidella mutta siihen ei tavavallinen rasva toimi vaan pitää olla erityistä jarruosille tarkoitettua vaseliinia. Jumiutuminen heikentää jarrutehoa ja voi rikkoa jarrulevyn.

Jarrukilvessä on ABS:n anturi.

Kun jarrusatulaa irrottelee niin pitää huomioida että siihen kuuluu ABS-anturi johtoineen ja metallipunosjarruletku (ei näy kuvassa) joka ei siedä jyrkkiä mutkia.

Uusien jarrupalojen Motonet osanumeroita.

Vanha ja uusi jarrupala.

Numerot erottavat vanhan ja uuden jarrupalatyypin. Alempana uusi.

Vasemmalla alkuperäiset.

Alkuperäiset ovat varsin kovat sintteripalat. Ovat kuluneet noin neljänneksen alkuperäispaksuudestaan eli mitään vaihtamistarvetta sen suhteen ei ollut.

Vahvuuserot: keskellä uudet.

Kokemukseni mukaan orgaaniset palat kuluvat nopeammin kuin sintteripalat. Toisaalta orgaaninen pala ei kuluta jarrulevyä sitä vauhtia kuin sintteripala.

Uudet orgaaniset jarrupalat paikoillaan.

Huomaa kuvassa yläoikealla sokan paikka satulan valun ja jarrupalan välissä. Tappi napautetaan muovivasaralla paikoilleen niin että sokan reikä tulee juuri näkyviin. 

Kuten kuvasta myös näkyy niin jarrupala ei olekaan kiinni jarrulevyssä. Pitää muistaa painaa polkimesta ja/tai jarrukahvasta että jarru on valmiudessa. Muutoin ensimmäinen jarrutus ei ole jarrutus lainkaan. Eikä ehkä toinenkaan.

Jarrulevyssä olevat reiät kannattaa pitää puhtaina. Niihin ajan kanssa kertyvä lika tarttuu varsin hyvin. Sopivan kokoisella poranterällä voi sormin pyöritellä reiät puhtaiksi. Rei'illä on kolme tarkoitusta: poistaa vettä levyn ja jarrupalan välistä, jäähdyttää levyä ja estää lämpöhalkeamia.

Varaosakuva takajarrusta.

Numeroidut osat saa erikseen. Mutta mäntiä tai niiden tiivistesarjoja ei saa erikseen vaan on ostettava koko jarrusatula. Joka usein onkin viisain päätös jos satula vuotaa tai on jumissa. Ei huonoa kannata korjata.

Yleisesti jarrupaloista: jos levy näyttää uraiselta ovat sitä myös jarrupalat ja jarrun teho on alentunut. Uraisuutta voi ehkäistä vaihtamalla jarrupaloja useammin. Jarrun tehottomuus hiipii hiljaa eikä sitä huomaa ennen kuin liian myöhään tai jos tekee remonttia hyvissä ajoin. Painepesuri on jarrujen vihollinen. Painevesi pääsee helposti tiivisteiden läpi. Parempi on suihkutella paineilmaa jolla ainakin irtolika poistuu rakenteista.

Homma valmis.

Työn edistämiseksi on vasen äänenvaimennin ja sivulaukku irrotettu. 

Samalla kertaa jarrupalojen vaihdon kanssa tapahtui peräöljyn vaihto ja omavalmisteisen valkosivurenkaan asennus. Vanteella näkyy maalarinteipin liimajäämät edelleen. Pitänee miedolla liuottimella pyyhkäistä kun vain jaksaa jälleeen nöyrtyä kumimaalin kovetuttua. 
Koko iltapäivä kului näihin puuhiin. Tosin kahvillakin tuli käytyä.
Aamupäivän käytin takapyörän puhdistukseen, teippaamiseen ja maalaamiseen. Maalaus on hidasta hommaa: 20 asteen lämmössä maalikerrosten väliä on 15 minuuttia ja maalikerroksia tulee 4 - 5.

Hieman aikaisemmin tein etujarruremonttia jarrujen lievän nypytyksen vuoksi. Nypytyksellä oli nouseva trendi eli vika pahenmaan päin. Takuuseen sain kaikki osat. Takuu päättyy ennen tulevan ajokauden alkua. Siksi kannattaa hyödyntää takuu. Olihan ne levyt jo kuluneetkin. Niissäkin oli sintteripalat. Nyt on orgaaniset "mustat" jarrupalat.

Etujarrupalojen vaihto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti