perjantai 29. joulukuuta 2017

California 1400 GTS Peräöljyn vaihto


Samalla muitakin perähommia
Samalla kun vaihdan taakse uudet jarrupalat ja teen takarenkaaseen muutoksia niin menee öljynvaihto perään samalla.

Edellisessä öljynvaihdossa
Öljynvaihtoon vaikutti se että koska edellisessä peräöljynvaihdossa perästä laskettiin pois vettä ja vedensekaista emulgoitunutta öljyä tuhannen ajetun kilometrin jälkeen myös että ohjauslaakerit olivat ruostuneet. Pyörä on ilmeisesti ollut kosteassa varastossa tai jopa ulkona pidemmän aikaa. Ajettu sillä ei ollut.

Ehkä painepesu syynä
Toinen vaihtoehto olisi että pyörän rakenteisiin pääsee vettä tosi helpolla. Se asia on nyt kumottu. Ei ainakaan perään pääse. Ja ohjauslaakerit on vaihdettu. Takuuseen. En antanut huollon tehdä vaan tein itse. Tietää varman päälle mitä ja miten on tehty. Mutta varsin iso homma.

Takapyörä irti ensin
Tämä asia onkin hieman erikoinen sillä tyhjennysproppu on selkeästi esillä perän alaosan oikealla puolella eli helposti tavoitettavissa milloin vain. Mutta täyttöaukko on takanavan puolella. Ei kovin vaativa juttu mutta työläs. Vaihtoväli on pitkähkö. Kun takapyörä oli valkosivurenkaan asennuksen vuoksi irti niin vahdoin peräöljynkin. Laitoin RVS metallin lisäaineen mukaan matkaan.

Kaikki kunnossa
Pyörä on nyt kaksi ajokautta ollut käytössä edellisen peräöljyn vaihdon jälkeen eikä nyt ollut vettä joukossa. Öljy näytti kuin uudelta. Mutta mistäpä sitä tietäisi ellei katsoisi. Kustannuksia tämä ei juurikaan muodosta: öljymäärä on pieni eli sen hinnaksi tulee, kun käyttää edullisemman pään vaatimukset täyttävää öljyä, noin 2,5 euroa. Normaali öljynvaihtoväli on moninkertaisesti pidempi. Hurjat 50.000 km. Tuskin toteutuu minun aikanani....

Perävaihteen sisäsivu.

Perän vetourakko
Muovinen suojus on poistettu. Ylhäällä on huohotinventtiili, kello kolmessa täyttötulppa joka määrittelee myös öljymäärän. Liikaa ei kannata yrittää laittaa vaan sopivasti sillä ylimäärä tulee huohottimesta takarenkaalle. 
Kuvassa ei ole väliholkki paikoillaan vaan otin sen pois nähdäkseni että rakenteet ovat kunnossa siltäkin osin. Vain aivan hieman ruostetta ilmeni. Puhdistus ja vaseliinia mukaan ettei ruostuminen jatku.

Vetourat pitää vielä puhdistaa ja laittaa uudet vaseliinit. Tiivisteet olivat kunnossa.

Muovisuojus irrotettuna.

Irti hetkeksi
Muovisuojan irrotus helpottaa peräöljyn täyttöä. Irrottaminen ei ole välttämätöntä jos käyttää täyttöön injektioruiskua ja letkua.

Takapään osia ja tarvikkeita sekä akselimutterin avain.

Öljyä menee vähän
Vasemmalla on vaseliinituubi ja oikealla edullista vaatimukset täyttävää peräöljyä. Sitä riittää vielä seuraaviinkin vaihtoihin.

Nostin on tarpeen
Osien alla olevaa nostinta on kätevä käyttää takapyörän asennukseen paikoilleen. Takapyörä painaa sen verran että suorin käsin ei homma oikein onnistu huonoselkäiseltä. Samalla kun pitää asentaa myös jarrusatula kilpineen ja taka-akseli.

Vanha peräöljy
Kun takapyörä on irti niin öljyn laskeminen perän pohjapropusta käy paikkoja sottaamatta. Öljyä on varsin vähän. Tällä kerralla valui ulos erittäin puhdasta öljyä. Periaatteessa vaihto oli turha. Magneetissa ei ollut metallia. Metalli kertoisi että perävaihteessa on vakavaa vikaa. Merkkihuolto laittoi hypoidiöljyä mutta perä ei ole hypoidiperä. Siksi vain GL4 perusöljyä.

Usit-tiiviste vakiona
Tyhjennystulppa on tiivistetty monikertakäyttöisellä Usit-tiivisteellä. Se pitää vähemmälläkin kiristämisellä. Avainkoko 17 mm. Korjaamokirjassa on siihen momenttiarvo jos haluaa tarkkaa tietoa.

Täyttötulpan seutu puhtaaksi
Täyttötulpan avaaminen vaatii hieman enemmän: liuottimella ja paineilmalla lika pois ympäristöstä. Löysäys ja puhdistus uudelleen. Tuskinpa kukaan haluaisi hiekkaa peräöljyn joukkoon. Täyttötulpassa avainkoko on 6 mm ja tiiviste yllättäen kuparia. Se pitää uusia. Myös alumiininen käy.

Oikea määrä
Öljyä liruttelin täyttöpropun reiän tasalle ja laitoin kiinni. Sen jälkeen takapyörä jarruineen paikoilleen.

Painava takapyörä
Takapyörää ei kannata voimistella voimalla paikoilleen. Pitää käyttää pientä nostinta tai riskiä kaveria nostamiseen. Taka-akselilla suunnataan takapyörä oikealle kohtaa ja sitä myöden työntämällä osuvat vetourakot kohdilleen helposti. Jos tulee hiki on menetelmissä puutteita.

Teräspinnat voidellaan
Kohdistuksen jälkeen on helppo saada jarrukilpi ja taka-akseli työnnettyä paikoilleen. Kaikki osat liitospinnoiltaan voidellaan ohuesti vaseliinilla.

Ensin tilaa ympärille
Takapyörän irrottamiseen meni noin tunti. Sitä ennen oli irrotettu vasen sivulaukku ja äänenvaimentimet. Se helpottaa hommaa mutta ei ole välttämätöntä vasemman äänenvaimentimen osalta. Oikeilla työkaluilla homma sujuu. Asennus on hieman vaativampi ja sitä varten on varattava enemmän aikaa. Osien tarkastelu ja puhdistus ottaa aikansa. Jos ei ole erikoistyökalua mutterin avaamiseen niin vasen äänenvaimennin pitää irrottaa. Oikean äänenvaimentimen voi löysätä kannakkeestaan ja tukea hieman alemmaksi että taka-akselin saa vedettyä pois.

Monta hommaa
Nyt on niin paljon tehty huoltoa, osin tarpeettomasti tai etuajassa sekä tarpeellisia osavaihtoja ajettavuuden parantamiseksi. Aiheesta lisää juttua tässä linkissä.

Kesä 2018 tulossa
Pyörä odottaa kevättä 2018 ja saa joitakin varusteita ja toimintoja. Myös moottorinohjausta, lähinnä taloudellisuus mielessä, tullaan ohjelmoimaan. Tehoa tuntuu olevan ihan riittävästi.

Talvi -18 on lähinnä ulkonäön parantamiseen. Kuten valkosivurenkaiden asennukseen. Joitakin pieniä parannuksia on suunnitteilla....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti