maanantai 18. joulukuuta 2017

California 1400 GTS Uudet jarrulevyt eteen

Menneenä kesänä havaitsin että etujarru nypyttää jarrutuksessa. Kovemmassa vauhdissa ei siitä ollut juurikaan haittaa mutta hiljaa ajaessa ja jarruttaessa jarrutus on nykivää ja pää nyökkää joka etupyörän kierroksella.

Hakeuduin pyörän maahantuojan jutulle (R.M. Heino, Tampereella) ja esitin asiani. Tilaus lähti uusista jarrulevyistä vetämään ja parin kuukauden päästä noudin levyt itselleni. Kaikki takuuseen.

Levyjen vaihto olisi tehty RM Heinon huollossakin kustannuksitta mutta halusin tehdä homman itse Kerholla. Eikä pyörää tarvinnut siirrellä tarpeettomasti.

Tänään irrotin vanhat levyt etupyörästä ja asensin uudet. Homma sujui varsin kivuttomasti. Ruuveihin ruuvilukite ja vääntö momenttiin. Kaikki pyörän kiristysmomentit jokaiseen ruuviin on yhdessä taulukossa kuvien kanssa tehtaan alkuperäisessä korjausoppaassa. Lisäksi opas on interaktiivinen eli klikkaamalla otsikosta pääsee suoraan halutulle sivulle. Tietoa ei siis tarvitse juurikaan hakea. Täältä löytyy useimpiin Guzzimalleihin korjaamokirjat ja varaosaluettelot. Interaktiivinen opas kannattaa ladata omalle tallitietokoneelle.

Jarruosat ovat Brembolta. Tyypiltään niin kutsutut radiaalijarrut.

Vanha levy paikoillaan. Vasen puoli jossa ABS-kehä.

Periaatteessa yhden levyn vaihdollakin olisi selvitty mutta kun en ollut ajokauden aikana tutkinut kumpi levy nytkyttää ei vaihdettavaa levyä voinut tietää: siksi pitää vaihtaa molemmat. Levyissä on määritelty pyörimissuunta. Siksi niillä on eri varaosanumero.

Etupyörän irrotus pyörästä on helppo juttu. Pyörä nostimelle. Ensin jarrusatulat molemmin puolin irti ja sivuun. Ne voi nostaa astinlaudoille jonne letkut riittävät. ABS-anturin johtimen kiinnittimet pitää irrottaa vasemmasta jarruletkusta. Oikean etuteleskoopin alapään pitkittäinen pultti löysälle että etuakseli irtoaa kiertämällä kuusiokolostaan. Näin etupyörä on irti. Keulaa ei kannata nostaa liian korkealle sillä asentaminen vain vaikeutuu kun joutuu raskasta etupyörää nostelemaan. Sopivan vahvuinen laudanpala lattialle ja rengas sen päälle niin akselin reiät ovat linjassa.

Uuden jarrulevyn sisäsivu. 

Ennen asennusta pitää varmistautua kiinnitystason ja kierteiden puhtaudesta.
Kuvissa näkyy hyvin jarrulevyn ja keskiön toisiinsa kiinnittävien "niittien" rakenne. Rakennetta kutsutaan puolikelluvaksi jarrulevyksi ja rakenteen tehtävänä on hallita jarrutuksessa ilmenevää lämmön vaikutusta. Levy pääsee vapaasti laajenemaan säteittäisesti kuumentuessaan.

Uusi levy asemoituna.

Uusia kiinnityspultteja en tarvinnut. Vanhat saavat jatkaa tehtävässään. Ovat hyväkuntoiset edelleen. Pultit ovat sinkittyjä teräspultteja ja niiden käyttöikä tulee jossain vaiheessa vastaan. Silloin käytän yleensä ruostumattomasta teräksestä tehtyjä korvaavana ratkaisuna.

Näiden alkuperäisten teräspulttien varmistamiseen käytin lentokonetekniikasta tuttua ainetta joka estää pultin aukeamisen itsekseen mutta estää myös korroosion. Etunavan jarrupulttien kierrereiät ovat läpireikiä. Umpiperäiset reiät olisivat paremmat hapettumien syntymistä vastaan.

Levy ja ABS-anturin herätekehä.

Loppuhomma oli liiman laittoa pultteihin ja pulttien kiristys momenttiin. Momenttiarvot löytyvät tehtaan julkaisemasta korjaamokäsikirjasta.

Passiivinen näyte interaktiivisesta korjaamokirjasta.

Näitä hyvin selkeitä korjaamokäsikirjoja on olemassa suuresta osasta 2000-luvun mallistosta joita on helppo käyttää hyväkseen. Hankkimisvaiva ei ole suuri ja jos tekee pieniäkin hommia itse niin voi säästää pitkän sentin kun tietää jokaiselle kierreliitokselle oikean momentin.

Jatkuu etupyörän paikoilleen asennuksen ja jarrupalojen vaihdolla. Uusiin levyihin uudet palat. Vanhathan olivat kuluneet jo lievästi urille. Jarrupalojen vaihdosta myöhemmin oma juttunsa.

Jarrulevyt paikoillaan.

Kuvassa myös edullinen valkosivurengas. Antaa ulkonäköön ylellisyyttä.

Osakuva etujarrusatulasta.

Jarrusatulat tuli puhdistettua ja asensin ne takaisin samoilla jarrupaloilla, toistaiseksi. Jarrupalat vaihtuvat uusiin ennen ajokautta. Orgaanisia suunnittelin vaikka ne kuluvat nopeasti niin jarrulevyt eivät kulu niinkään. Ei vain sen kertaisella ostosreissulla tullut vastaa oikeantyyppisiä jarrupaloja kuin takajarruun.

 ABS:n johtimen kiinnitin vasemmassa teleskoopissa.

Musta tappi  vasemmalla on itse ABS-anturi. Näitä kannattaa varoa kun etupyörää sovittelee paikoilleen. Jarrulevyn terävä reuna voi jättää jälkiä.
ABS-jarrut ovat kaksikanavaiset. Eivät yhdistelmäjarrut kuten Guzzeissa on totuttu olevan. Etu- ja takarru ovat siis täysin erilliset.

Lokasuojan M5 kiinnitysruuvit vaihdoin ruostumattomiin koska alkuperäiset sinkityt olivat ottaneet hieman ruostetta.

Tässä pyörässä ei ole haarukan alaputkia yhdistävää tukilevyä kuten usein teleskooppien välissä on. On vain teräslevystä prässätty lokasuojan kiinnike.

Etuakselin pää ja ABS-anturi. Takana hämärästi heräterengas.

Etuakselia kiristäessä ei kannata vääntää maalimerkkiä pidemmälle. Eli momenttiavainta ei vättämättä tarvita ja akselinhan lukitsee oikean teleskoopin alapään pitkittäispultti pyörimättömäksi. Jos maalimerkki ei osu kohdalleen voi epäillä että jotain on vialla.

Suuri yksittäinen syy laakeriviolle on liian kireään väännetty akseli. Silloin kuulalaakerien käyntivälys menee liian pieneksi ja laakerit kuumenevat.

Kiitokset RM Heinon henkilökunnalle asiallisesta suhtautumisesta vanhan ukon selityksille.

Vaikka toimenpiteet ovat yksinkertaisia niin varoitan ryhtymästä minkäänlaisiin toimenpiteisiin jos ei ole asiallisia työkaluja tai ei ole kokemusta jarrulaitteiden kanssa toimimisesta. Merkkihuolto on oikea kohde.

Kokemuksia uusista levyistä:
Pehmeät "mustat" palat eivät ole erityisen purevat. Niiden tuntuma on miellyttävän progressiivinen: jarrukahvasta kun vetää niin ensin jarrutus on lievää mutta sitten alkavat jarrut purra. Toki puristusvoimaa tarvitaan sintteripaloja enemmän mutta ei se haittaa sitä jolla voimaa on.

Takajarrua en juuri ehtinyt käyttää mutta kyllä sekin hidastaa sillä auton renkaassa on hyvä pito.

Lisää juttua jarruista tulee kunhan kesä 2018 etenee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti