maanantai 18. joulukuuta 2017

California 1400 GTS Uudet jarrulevyt eteen


Jarru täristää
Menneenä kesänä havaitsin että etujarru nypyttää jarrutuksessa. Kovemmassa vauhdissa ei siitä ollut juurikaan haittaa mutta hiljaa ajaessa ja jarruttaessa jarrutus on nykivää ja pää nyökkää joka etupyörän kierroksella.

Apua maahantuojaliikkeestä
Hakeuduin pyörän silloisen maahantuojan ja ostopaikan jutulle (R.M. Heino, Tampereella) ja esitin asiani. Tilaus lähti uusista jarrulevyistä vetämään ja parin kuukauden päästä noudin levyt itselleni. Kaikki takuuseen.

Omatoimisuutta
Levyjen vaihto olisi tehty RM Heinon huollossakin kustannuksitta mutta halusin tehdä homman itse Kerholla. Eikä pyörää tarvinnut siirrellä tarpeettomasti.

Korjaamokirjan mukaan
Tänään irrotin vanhat levyt etupyörästä ja asensin uudet. Homma sujui varsin kivuttomasti. Ruuveihin ruuvilukite ja vääntö momenttiin. Kaikki pyörän kiristysmomentit jokaiseen ruuviin on yhdessä taulukossa kuvien kanssa tehtaan alkuperäisessä korjausoppaassa. Lisäksi opas on interaktiivinen eli klikkaamalla otsikosta pääsee suoraan halutulle sivulle. Tietoa ei siis tarvitse juurikaan hakea. Täältä löytyy useimpiin Guzzimalleihin korjaamokirjat ja varaosaluettelot. Interaktiivinen opas kannattaa ladata omalle tallitietokoneelle.

Brembo Radial
Jarruosat ovat Brembolta. Tyypiltään niin kutsutut radiaalijarrut.

Vanha levy paikoillaan. Vasen puoli jossa ABS-kehä.


Vasen ja oikea levy
Periaatteessa yhden levyn vaihdollakin olisi selvitty mutta kun en ollut ajokauden aikana tutkinut kumpi levy nytkyttää ei vaihdettavaa levyä voinut tietää: siksi pitää vaihtaa molemmat. Levyissä on määritelty pyörimissuunta. Siksi niillä on eri varaosanumero.

Etupyörän irrotus
Etupyörän irrotus pyörästä on helppo juttu. Pyörä nostimelle. Ensin jarrusatulat molemmin puolin irti ja sivuun. Ne voi nostaa astinlaudoille jonne letkut riittävät. ABS-anturin johtimen kiinnittimet pitää irrottaa vasemmasta jarruletkusta. Oikean etuteleskoopin alapään pitkittäinen pultti löysälle että etuakseli irtoaa kiertämällä kuusiokolostaan. Näin etupyörä on irti.

Niksi
Keulaa ei kannata nostaa liian korkealle sillä asentaminen vain vaikeutuu kun joutuu raskasta etupyörää nostelemaan. Sopivan vahvuinen laudanpala lattialle ja rengas sen päälle niin akselin reiät ovat linjassa.

Uuden jarrulevyn sisäsivu. 

Puolikelluva
Ennen asennusta pitää varmistautua kiinnitystason ja kierteiden puhtaudesta.
Kuvissa näkyy hyvin jarrulevyn ja keskiön toisiinsa kiinnittävien "niittien" rakenne. Rakennetta kutsutaan puolikelluvaksi jarrulevyksi ja rakenteen tehtävänä on hallita jarrutuksessa ilmenevää lämmön vaikutusta. Levy pääsee vapaasti laajenemaan säteittäisesti kuumentuessaan.

Uusi levy asemoituna.

Vanhoilla pulteilla
Uusia kiinnityspultteja en tarvinnut. Vanhat saavat jatkaa tehtävässään. Ovat hyväkuntoiset edelleen. Pultit ovat sinkittyjä teräspultteja ja niiden käyttöikä tulee jossain vaiheessa vastaan. Silloin käytän yleensä ruostumattomasta teräksestä tehtyjä korvaavana ratkaisuna.

Mastinox
Näiden alkuperäisten teräspulttien varmistamiseen käytin lentokonetekniikasta tuttua ainetta joka estää pultin aukeamisen itsekseen mutta estää myös korroosion. Etunavan jarrupulttien kierrereiät ovat läpireikiä. Umpiperäiset reiät olisivat paremmat hapettumien syntymistä vastaan.

Levy ja ABS-anturin herätekehä.

Liimalla kiinni
Loppuhomma oli liiman laittoa pultteihin ja pulttien kiristys momenttiin. Momenttiarvot löytyvät tehtaan julkaisemasta korjaamokäsikirjasta.

Passiivinen näyte interaktiivisesta korjaamokirjasta.

Hyvin saatavilla
Näitä hyvin selkeitä korjaamokäsikirjoja on olemassa suuresta osasta 2000-luvun mallistosta joita on helppo käyttää hyväkseen. Hankkimisvaiva ei ole suuri ja jos tekee pieniäkin hommia itse niin voi säästää pitkän sentin kun tietää jokaiselle kierreliitokselle oikean momentin.

Kokoonpano päätökseen
Jatkuu etupyörän paikoilleen asennuksen ja jarrupalojen vaihdolla. Uusiin levyihin uudet palat. Vanhathan olivat kuluneet jo lievästi urille. Jarrupalojen vaihdosta myöhemmin oma juttunsa.

Jarrulevyt paikoillaan.

Omavalmiste
Kuvassa myös edullinen valkosivurengas. Antaa ulkonäköön ylellisyyttä.

Osakuva etujarrusatulasta.

Orgaaniset palat jatkossa
Jarrusatulat tuli puhdistettua ja asensin ne takaisin samoilla jarrupaloilla, toistaiseksi. Jarrupalat vaihtuvat uusiin ennen ajokautta. Orgaanisia suunnittelin vaikka ne kuluvat nopeasti niin jarrulevyt eivät kulu niinkään. Ei vain sen kertaisella ostosreissulla tullut vastaa oikeantyyppisiä jarrupaloja kuin takajarruun.

 ABS:n johtimen kiinnitin vasemmassa teleskoopissa.

Herkkä kohta
Musta tappi  vasemmalla on itse ABS-anturi. Näitä kannattaa varoa kun etupyörää sovittelee paikoilleen. Jarrulevyn terävä reuna voi jättää jälkiä.
ABS-jarrut ovat kaksikanavaiset. Eivät yhdistelmäjarrut kuten Guzzeissa on totuttu olevan. Etu- ja takajarru ovat siis täysin erilliset.

Ei juuttuvia ruuveja
Lokasuojan M5 kiinnitysruuvit vaihdoin ruostumattomiin koska alkuperäiset sinkityt olivat ottaneet hieman ruostetta.

Mummorauta puuttuu
Tässä pyörässä ei ole haarukan alaputkia yhdistävää tukilevyä kuten usein teleskooppien välissä on. On vain teräslevystä prässätty lokasuojan kiinnike.

Etuakselin pää ja ABS-anturi. Takana hämärästi heräterengas.

Ei liian kireälle
Etuakselia kiristäessä ei kannata vääntää maalimerkkiä pidemmälle. Eli momenttiavainta ei välttämättä tarvita ja akselinhan lukitsee oikean teleskoopin alapään pitkittäispultti pyörimättömäksi. Jos maalimerkki ei osu kohdalleen voi epäillä että jotain on vialla.

Laakerivauriovaara
Suuri yksittäinen syy laakerivioille on liian kireään väännetty akseli. Silloin kuulalaakerien käyntivälys menee liian pieneksi ja laakerit kuumenevat.

Palvelua
Kiitokset RM Heinon henkilökunnalle asiallisesta suhtautumisesta vanhan ukon selityksille.

Varoitus
Vaikka toimenpiteet ovat yksinkertaisia niin varoitan ryhtymästä minkäänlaisiin toimenpiteisiin jos ei ole asiallisia työkaluja tai ei ole kokemusta jarrulaitteiden kanssa toimimisesta. Merkkihuolto on oikea kohde.

Kokemuksia uusista levyistä
Pehmeät "mustat" palat eivät ole erityisen purevat. Niiden tuntuma on miellyttävän progressiivinen: jarrukahvasta kun vetää niin ensin jarrutus on lievää mutta sitten alkavat jarrut purra. Toki puristusvoimaa tarvitaan sintteripaloja enemmän mutta ei se haittaa sitä jolla voimaa on.

Kakkoshidastin
Takajarrua en juuri ehtinyt käyttää mutta kyllä sekin hidastaa sillä auton renkaassa on hyvä pito.

Lisää juttua jarruista tulee kunhan kesä 2018 etenee.

Lisäjuttu
Nyt jo kautta -19 aloitellessa totean että jarrut toimivat mutta vaativat puristusvoimaa aiempaa enemmän. Aluksi ei paljoa tapahdu eli pitää puristaa kovaa. Kohta jarru puree ja ABS ottaa ohjat. Käytännössä asia pitää muistaa: puristus täysillä heti alkuunsa niin viive lyhenee.

Normaalisti
Käytännössä, kun ajan matkapyörällä (Tallissa on myös sporttipyörä.) tai autolla en jarrua juurikaan käytä. Hidastan hyvissä ajoin ja lasken nopeutta moottorijarrulla. Harvoin tulee tilannetta että tarvitsee jarrukahvaan/polkimeen koskea. Ajotapani on vauhdikas mutta ennakoiva. Rajoituksia sovellan oman näkemykseni mukaan. 
 
Ajokaudet 2020 ja -21
Ei juuri moittimista. Normihuoltoja ja hieman moottorinohjauksen säätöjen paranteluja. Etujarrutkin purevat jo normaalisti. Ilmeisesti uudet levyt ja uudet palat vaativat hieman sopeutumista toisiinsa.

Ajokausi 2022 tulollaan
Jatkuu samoilla jarrulevyillä. Ei moittimista. Muukin pyörä on hyvässä kunnossa ja odottaa kauden alkua. Pieni keväthuolto ja siistimistä talvisäilytyspölyistä. Isompi huolto tulee, ehkä, riippuu kilometrien kertymästä, tänä vuonna vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti