maanantai 28. toukokuuta 2018

California 1400 GTS Uudet etujarrulevyt, kokemuksia

Jarrulevyjen vaihtojuttu.
Jarrulevyjen  hieman sekava takuujuttu.

Orgaaninen sintterin sijaan
Nyt on tullut sen verran kilometrejä että voi kertoa miltä orgaaniset palat tuntuvat sintteripalojen jälkeen uusissa levyissä.
Tuon jarrulevyjen vaihtojutun lopussa oli ensitunnelmia.

Sopeutuminen ottaa aikansa
Kävi kuten yleensäkin eli jarrut tuntuvat erilaisilta. Se johtuu siitä että jarrulevyn pinta ja palan kitkapinta vasta aloittavat "sopeutumista" toisiinsa.

Ei nypytystä
Jarrutus ei enää, tietenkään, nypytä. Erityisesti hitaassa nopeudessa jarrutus aiheutti nytkytystä vanhoilla levyillä. Lievä nypytys alkoi jo 10.000 km tietämissä. Se paheni hitaasti ja siksi halusin uudet levyt takuuseen.

Nämäkin palat jarruttavat
Nyt, uusilla levyillä, tuntuu vakaalta ja kun jarrut ovat "sopeutuneet" niin jarrutus vaikuttaa varsin jämäkältä. Pysähtyy kohtuullisella voimalla. Mutta ei tietenkään vastaa sintterien tuntumaa.

Vähemmän kiusallista jarrupölyä
Uudet, pehmeät palat, armahtavat myös etuvanteen pölyyntymiseltä siltä osin mitä sintteripalat tuottivat.

Levyjen kuluminen
Mustat, orgaaniset palat eivät kuluta jarrulevyjä kuin murto-osan siitä mitä sintteripalat kuluttavat. Tarkoitus olisi ajaa pyörällä pitkään ja edullisesti.

Tuntuu luotettavalta
Matka-ajo sujuu kuten ennenkin ja voi luottaa jarruihin. Muutaman jarrutuskokeen tein niin että ABS hakkaa varsin kovaa. Pysähtyi se niinkin. Saattaisi kyllä pysähtyä nopeammin ilman ABS:sää. Mutta kun se on pakollinen varuste niin olkoon.

Varalevy hyllyssä
Varastooni, homman päätteeksi, jäi yksi alkuperäinen suora levy ja yksi levy joka hieman nytkyttää. Sitäkin voi käyttää ihan turvallisesti ajossa. Vaiva oli melko merkityksetön mutta kannattaa aina takuuaikaiset pienetkin viat huomioida ja hyödyntää. Ajan kanssa vika saattaa pahentua mutta ei ainakaan itsekseen korjaannu.

Jarrulevyillä on merkitty paikkansa
Jarrulevyihin on merkitty kiinnityspaikka ja pyörimissuunta. Näyttävät kyllä identtisiltä.

Alkuperäiset palat myös tallessa
Myös aiemmin käytössä olleet sintteripalat eivät reilun 15.000 km matkalla juurikaan kuluneet joten niistäkin voi olla iloa myöhemmin jos vaikka lähtisi vuoristoisiin paikkoihin ajelemaan.

Jarrupalat Stormilta
Uudet jarrupalat maksoin itse ja ovat Storm Motorin valikoimista peräisin. Ehkä maailman yleisin jarrupalatyyppi. Jarrut edessä ovat Brembon radiaalijarrut. Takana perinteinen liukusatula.

Lievä parannus jarruihin
Pyörässä on kaksipiiriset ABS-jarrut joita hieman modifioin. Tein toimintavarmuutta parantavan ratkaisun CAN-väylään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti