maanantai 24. heinäkuuta 2017

California 1400 GTS Takarengaskokemuksia

Arvioita ja havaintoja ajokauden alusta 2017
Auton rengas on nyt ollut alla muutaman tuhat kilometriä ja hienosti olemme pärjänneet. Sopiva paine yhden hengen kuormalla on 2,5 - 2,7 baaria. Kahdella hengellä ajettaessa 2,8 baaria.

Vakiotakarengas (Dunlop 200-70/16) takana kului heikoksi ajettavuudeltaan 5000 km jälkeen. Eturengas kesti 8500 km.

Auton rengas käyttäytyy moottoripyörässä samoin kuin autossakin: kulutuspinta on aina tiessä kiinni kaarteen jyrkkyydestä riippumatta ja kulutuspintaa on asfalttia vasten jyrkässäkin kaarteessa enemmän kuin olisi mp-renkaassa. Rengas ei siis nouse kulmalleen vaan myötäilee varsin herkästi pyörän kallistumaa. Kulutuspinta on aina tietä vasten.

Tarkastelua suoritti kaveri ajamalla perässä sopivan välimatkan päässä. Actionkamera olisi hyvä rengastarkasteluun mutta kun en ole keksinyt sille muuta käyttöä niin en ole myöskään investoinut.

Youtube-videoissa hakuasanoilla "dark side tire" tai "car tire on motorcycle rim" tuottaa tuloksia joissa usein näkyy että rengas nousee jyrkässä kaarteessa olkansa varaan. Silloin on joko painetta liikaa tai kyseessä on amerikkalaisten suosiossa oleva "run flat-tyyppinen" rengas jossa on jäykät liepeet. Sellaista rengasta on aivan turha asentaa mp-vanteelle sillä myös vanteen olisi oltava run flat-tyyppiä mikäli ominaisuudesta haluaisi hyötyä rengasrikon sattuessa. Paikkasarja täyttökaasuineen on parempi turva. Itselläni on tämän vuoksi erittäin pehmeäliepeinen rengastyyppi joka mukautuu myös kaarreajoon.

 Eturenkaan kuluminen alullaan.

Eturengasta ei ole käytetty ihan reunoja myöden. Pyörässä ei riittäisi siihen kallistusvarat. Mutta melko syrjällään on kuitenkin tullut ajettua. Eli kallisteltu on. Eturengas on tarkoitettu alunperin takarenkaaksi. Käänsin pyörimissuunnan asentaessani sen etupyöräksi etuvanteelle. Takarengasversiossa on enemmän kuviosyvyyttä eli enemmän kumia. Arvelen sen kestävän pidempään kuin etu-eturengas. Jää nähtäväksi. (Rengas maksoi enemmän kuin takana oleva.)
Tavanomaisen eturenkaan profiili on toisenlainen. Kuvio jatkuu niissä sivuilla pidemmälle. Sellaista ei tässä pyörässä tarvita. Kallistusvarat ovat customtyyppisesti rajalliset. 

Normiajossa en ole saanut astinlautoja (Niitä on kyllä nostettu hieman ja takajoustintuet on säädetty hieman korkeammalle kuin tavallisesti.) raapimaan asfalttia mutta kun autoilija kiilasi kiertoliittymässä niin jouduin menemään rajoille asti väistääkseni. Silloin oli "raudat maassa".

Valistan lukijoitani kunhan kilometrejä alkaa kunnolla olemaan takana mitä renkaille ja erityisesti eturenkaalle kuuluu.

Takarenkaan kuvio.

Kulumajäljen reuna on terävä. Kaarteenotto on vakaata. Varmaksi ei voi sanoa mutta on tunne että rengas toimii nyt paremmin kuin aivan uutena. Jotenkin ketterämpää. Tai sitten olen vain sopeutunut itse. Saattaa myös olla että renkaan sivut ovat kuluneet enemmän kuin keskusta eli kulutuspinnan poikkileikkaus on hieman kaareutunut. Sen kertoo ensi kesä kun kilometrejä taas kertyy....

Vertailun vuoksi autossani oleva liki samanlainen rengas.

Renkaan olka on sunnilleen yhtä paljon tietä vasten kuin moottoripyörässäkin. Kuvan autossa olevassa renkaassa paine on 2,4 baaria. 

Pyörä sivutuella. 2,7 bar.

 Takarengas lievästi kuormitettuna pyörä sivutuella.

Tilanne yllä olevassa kuvassa on staattinen. Kuorma päällä ja liikkeessä litistyminen on huomattavasti suurempaa ja siten kulutuspintaa on enemmän asfalttia vasten jyrkässäkin kaarroksessa kuin mp-renkaalla. Kulutuspintaa on yli kaksi kertaa niin paljon kuin tavanomaisella prätkän renkaassa vahvuuden osalta. Ja huomattavasti leveämpi alue tietä vasten. Jopa kallistuksessa.

Jarrutuspito on takarenkaalla erinomainen. ABS ei kovinkaan helposti puutu jarrutukseen eli jarrutustehoa on hyvin jo ennen kuin ABS puuttuu peliin.
Eturengas sen sijaan ulisee kuin amerikkalaisessa filmissä kun sillä jarruttaa voimakkaasti ennen kuin ABS ryhtyy heikentämään jarrutuksen tehoa. Takajarru on tullut enemmän käyttöjarruksi etujarrun kustannuksella.

Mielenkiintoista nähdä kuinka monta kymmentä tuhatta kilometriä tämä rengas kestää. Talouden pakettiautossa samanlainen rengas kesti yli 50.000 km. Nyt uusi setti siinäkin alla. Hiljainen rengas vaikka onkin ns halparengas. Hinnan ja ajo-ominaisuuksien puolesta jo puoletkin matkasta verrattuna auton alla kestoon olisi erinomainen osoitus hinta-laatu-suhteesta. Raportoin aiheesta kun auton renkaassa, tai taka-renkaassa etupyöräkäytössä, ilmenee sellaista joka heikentää ajettavuutta tai muuta hankaluutta ilmenee.

Renkaisiin liittyvät varoitusvalot ajotietokoneessa.

ABS-valo ei selittelyitä kaivanne. Jos se palaa ovat jarrut vakiot, jos ei niin ABS-toiminto on aktivoitu. ABS aktivoituu automaattisesti kun on ajettu suoraan 5 - 20 metriä.

Renkaan kehää kuvaava varoitusvalo sen sijaan on monitoimisempi: se kertoo ilmanpaineen alentumisesta etu- tai takarenkaassa suhteessa toisiinsa. Esimerkiksi jos rengas puhkeaa ja tyhjenee hyvin hitaasti. Sitä voi hyödyntää myös jos uusi rengas ei ole saman kokoinen kuin aiempi rengas. Pienet erot järjestelmä kalibroi automaattisesti. Isommissa eroissa joutuu tekemään ohjekirjan mukaisen kalibrointiajon. Tärkeä asia että nopeusmittari ja sitä kautta ajotietokone näyttää asiat oikein vaikka rengaskoko olisi muuttunut. Ajonopeuden lisäksi kulutuksen, välimatkat, keskinopeuden ja vakionopeussäädin pitää lukeman oikeana etten ole tientukkona.

Jos en jo aiemmin maininnut niin nykyinen takarengas on merkittävästi lyhempi vierintäkehältään kuin alkuperäinen rengas. Siksi on tärkeää että järjestelmä huomioi asian. Muutenhan nopeusnäyttö näyttäisi väärin. Rengaskoko on 205-55/16.

Välityssuhteen muutoksesta on suuri apu siinä että nyt kuudetta vaihdetta voi käyttää jo yli 100 km/h nopeudessa entisen yli 120 km/h nopeuden sijaan. Samalla säästyy myös polttoainetta alemman kierrosluvun ansiosta. Alkuperäisvälityksellä kun ei voinut ajaa isoimmalla vaihteella kuin moottoritiellä ja siltikin kierroksia oli vain 3000. Nyt sama jo 100 vauhdissa joka aiemmin piti ajaa viitosvaihteella.

Välityssuhteet.

Kuten taulukosta näkyy niin välityssuhteiden erot vaihteiden 1 - 5 välillä ovat samaa kokoluokkaa keskenään mutta kuudennen vaihteen kohdalla on isompi loikka. Valmistaja puhuukin niin sanotusta ylivaihteesta. Nyt sain sen käyttöön myös kotimaisten rajoitusten alueella.

Pyörällä on ajettu lähes koko kesän ajot kyseisellä rengassetillä. Yli 5000 km.
Käyty Pohjois-Lapissa ja tarkoitus oli pidemmällekin mutta tuli lumisade vastaan. Ei viitsinyt itseä ja pyörää sen takia rankaista.

Jatkoa ja rengastietoa ajokauden päätyttyä:
Kerholla käydessä muistin vihdoin mitata kuinka renkaat ovat kesän mittaan kuluneet. Ei ole auton rengaskaan immuuni maantien kuluttavalle vaikutukselle. Eturengas kului myös. Molemmilla renkailla on ajettu hieman yli 6000 km.
Eturenkaan alkuperäinen kuvion syvyys oli 4,3 mm ja takarenkaan 6,2 mm. Kesän jälkeen pintaa on jäljellä edessä 3,2 mm ja takana 5,7 mm.

Uudessa lakiesityksessä, (A. Berner) joka ehkä tulee voimaan jo kesäksi 2018, moottoripyörän renkaan minimikuviosyvyydeksi on määritelty 1,6 mm. Siis 0,6 mm enemmän kuin aiemmin. Ministeriön mukaan vesiliirto-ominaisuudet paranevat. (?)
Täten etukumissa, 1,6mm säännöllä, olisi vielä käyttökelpoista pintaa vahvuussuunnassa jäljellä 2,7 mm ja takana 4,1 mm. Se merkitsisi että eturenkaalla voi edistää matkantekoa vielä reilusti yli 10.000 km. Eturenkaan kuluessa sen keskelle tulee matkamoottoripyörässä helposti tasainen alue. Se heikentää ajettavuutta mutta parantaa hieman kulutuskestävyyttä koska pintaa on suuremmalla alalla tietä vasten.
Takarenkaalla jäljellä on ajomatkaa yli 40.000 km varovaisestikin laskien. Riippuu tietysti ajotavasta. Koska kuljettaja ei vaihdu niin tuskinpa ajotapakaan muuttuu ratkaisevasti. Eturenkaan joudun uusimaan siihen mennessä kolme kertaa.

Nykyisellä ajosuoritteella, noin 8500 km/vuosi, ei ensi vuonna tarvitse ryhtyä rengastöihin. Takarenkaan vaihto siirtyisi noin kesään 2022. Se olisi silloin jo kuusi vuotta vanha joten vaihtanen jo hieman aiemmin. Muut syyt, kuten rengasvaurio, voi aikaistaa vaihtoaikataulua.

Tulevaa, 2018 kesää, odottelen malttamattomasti. Talviaikana tapahtuu lisävarustelua ergonomian suhteen sekä hieman ulkonäkömuutoksia myös. Myös moottorin lämpötalouteen yritän vaikuttaa edelleen.

Moottorinohjaukseenkin pitäisi paneutua lisää. On odotettavissa jollain aikataululla että moottorinohjausta pääsee säätämään nykyistä syvällisemmin. Asia on työn alla ja järjestelmätulkkiohjelman beta-versiota arvatenkin pääsee testaamaan jo 2018 keväällä. Ainakin toivon niin. (Myöhempi huomatus: moottorinohjausta pääsee säätämään, ohjelmat ja välineet on hankittu.)

Paljon on tullut suullista ja kirjallista palautetta auton renkaan käytöstä moottoripyörässä. Muutama utelias yhteydenotto mutta suurin osa mielipiteistä on ollut kielteisiä tai hyvin epäuskoisia.
Mitäpä heille kertoisin kuin se mitä yllä olen jo kertonut. Ajo on sujunut tavallisesti ilman hankaluuksia tai isompia yllätyksiä. Pieni yllätys oli se kuinka helppoa on ajaa valitsemallani rengastuksella.

Myös se on yllättävää että kuinka vähän tätä ratkaisua käytetään matkamoottoripyörissä.

Kertausta:
Hyvät puolet: maksaa noin kolmanneksen siitä mitä mp-rengas, pitää paremmin kuin mp-rengas, kestää moninkertaisesti enemmän kuin mp-rengas, ajettavuudessa ei merkittävää eroa, vararenkaita löytyy melkein mistä vain.

Huonot puolet: rengasliikkeet eivät suostu laittamaan auton rengasta mp-vanteelle, poikkeava ulkonäkö, renkaan profiilikoosta riippuen välityssuhde voi muuttua, kyselijöitä välillä riesaksi asti.

Poliiseja ei asia ole kiinnostanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti