tiistai 31. heinäkuuta 2018

California 1400 GTS uusi eturengas


Vanha Kenda 
Näyttää kulumisen merkkejä. Kulutuspintaa ei ole enää kuin 2,2 millimetriä eli laillista pintaa on jäljellä 1,2 mm. Reissun, pari sillä vielä heittää. Lämpimät kelit ovat olleet suotuisia renkaille. Kuluminen on ollut vähäistä.

Lähes asiantuntija
Tosin liikenneministeri A. Berner on esittänyt että moottoripyörille pitää saada sama rengassääntö kuin auton renkailekin eli 1,6 mm. Perusteluna että siten vähennetään vesiliirtoriskiä.

Kenda vanhana. 

Nätisti kulunut
Pintaa vielä vajaat kaksi millimetriä keskikohdan seutuvilla. Custompyörässä ei pääse kallistelemaan että ihan reunatkin kuluisivat. Rengas on kulunut varsin tasaisesti. Vain lievää pykälöitymistä on tapahtunut mutta se ei ole vaikuttanut ajettavuuteen. Rengas on taivaltanut yli vuoden liki 10.000 km ja menee vaihtoon. Vanhan Kendan asennuksestakin on juttu.

Uusi Kenda.
Kävin hakemassa Storm-Motorista edullisen Kendan kokoa 130/70B18. Nykyinen Kenda on kokoa 130/70R18 eli vyörengas. Uusi kumi on vanhan ajan ristikudosrengas-vyörengas-yhdistelmä. Sellaisella en ole ajanut vuosikymmeniin. Siinä on erittäin jäykät sivut ja muutenkin varsin painava. Tulee vakaata kyytiä. Tai aika sen näyttää....

Merkinnät
Kokomerkinnän välissä oleva "B" tarkoittaa "Belted bias" eli vyöllä varustettu ristikudosrengas. Koska rengas on hyvin jäykkä niin voi tulla hikipisaroita otsalle kun sitä käsipelissä vanteelle änkeän. Saa kohtuullisen tuntipalkan jos vertaa rengasliikkeen veloitukseen. Suoritan myös tasapainotuksen itse.

Edullinen ja paljon pintaa
Kulutuspintaa on reilusti ja keskellä on kovempi seos. Mielenkiintoista seurata tämän renkaan ominaisuuksia. Hinta ei ollut mitenkään rasite lompakolle. Rengas on myyntipuheiden mukaan suunniteltu nimenomaan raskaille customeille. Pian nähdään millainen mullistus tämä Cataclysm on.

Kokomerkintä.


Ominaisuudet riittävät
Kantavuutta on (63) 272 kg (Pyörän paino on käytännössä noin 350 kg (Rekisteröintitodistuksessa 318 kg.) ja kuormaa on noin 230 kg kahden hengen kuormalla matkatavaroineen.) eli siinäkään suhteessa ei ole pelkoa että vaurioita ilmenisi ihan herkästi maamme reikäisillä teillä. Rengas on luonnollisesti sisärenkaaton (TL). Nopeusluokka H eli 210 km/h riittää tälle pyörälle hyvin ja on myös rekisteröintitiedoissa mainittu.
 
Reserviä kantavuudessa
(Takarenkaan kuormitustunnus on 79 ja nopeusluokka H.) Reserviä jää yli sata kiloa kantavuuteen renkaiden osalta vaikka pyörä olisi lastattu kuinka täyteen. Rekisteritiedoissa sen sijaan on lukema 528 kg (Tekninen suurin sallittu kokonaismassa) joka on suurin sallittu käyttöpaino. Toki pyörässä rakenteellisesti täytyy olla toleranssia ylöspäin runsaasti.

Kiinnostavaa
Sinänsä mielenkiintoista saada kokea että miten paljon raskas ja jäykkä ristikudosrakenne rasittaa jousitusta. Pyörässä on melko jämäkkä jousitus joka asettaa etusijalle ajettavuuden mukavuuden kustannuksella. Poikkeuksellista customtyyppisessä pyörässä.

Järeä kumi
Renkaan korkea paino (Pyörivä massa) saattaa aiheuttaa hidastuvuutta ohjaukseen. Siitä on hyötyä vauhdinpidossa vakautena vaan vaatii enemmän voimaa käännettäessä. Jousittamattoman massan kasvu rasittaa jousitusta enemmän kuin kevyt rengas.

Koko kumi. Mallia Cataclysm.

Hieman iällä
Valmistusmerkinnästä selviää että kumi on paistettu viikolla 12 vuonna 2017. Ehkä siksi alennus josta sain vielä yrittäjäasiakkaana muutaman prossan alennusta. Kovin vanhoja renkaita ei kannata hankkia varsinkin jos ajaa vähän kaudessa kuten minä. Ajosuoritteeni on ollut pitkään kesää kohden 7000 - 10.000 km mutta se syntyy useammalla kuin yhdellä moottoripyörällä.

Kulutuspinnan kuvioita.

Kumia ehkä koko ensi kesäksi
Vaihto tulee tehtäväksi elokuun puolella 2018. Rengas riittänee ainakin vuoden 2019 alkukauden jollei pidempäänkin.

Kesän 18 viimeiset riennot
Seuraavat riennot ovat Ponutaival sekä pari kutsukokoontumista. Näistä kaksi on liki 500 km päässä kotiosoitteesta. Pitää lähteä jo torstaina Ponuun niin kerkiää vähän katselemaan paikkoja matkalla. Reittiäkin pitää suunnitella niin että ei tarvitsisi ajaa yksi- ja kaksinumeroisia teitä kuin sen verran että pääsee "reitille".
Guzzikokoontuminenkin olisi Ruovedellä mutta se on liian lähellä. Jos ei muuta olisi ajankohtana niin päiväkäynti olisi tullut ajankohtaiseksi.
Savojärven Telttakokoontuminen päättää kauden mutta sinne saatan lähteä California Adamantilla.

Renkaan vaihto on suoritettu 14.08.2018.
Homman tein käsitöinä taloyhtiön autotallissa. Hien pukkasi mutta samalla sai liikuntaa ja voimistelua. Vanha rengas lähti vanteelta helposti. Sen jälkeen vanteen pesu ja tarkastus. Ehyt oli.

Hieman hikoillutti
Uusi rengas muljahti paikoilleen mutta oli tiukahko. Tosin tiukempiakin kumeja on tullut vanteelle väännettyä. Vahinko että tallin digivaa'asta oli patterit loppu niin en saanut punnittua painoeroa. Mutta eroa on useita kiloja enemmän uudessa kumissa vanhaan verraten. Vanha oli vyörengas ja uusi on ristikudosrengas.

Tunkki rungon alle.

Hintansa väärti
Tämä mininostin on erittäin kätevä. Jaksaa nostaa varsin helposti ison Californian runkoputkista ilmaan. Tässä tapauksessa nosto koskee pyörän keulaa. Koko pyörää ei tällä kannata yrittää nostaa. Rengastöissä ja huoltohommissa kätevä kapine. Hintaa alle sata euroa. Tämä ei ole halvin mutta varusteltu: Meganex.

Tarvittavat työkalut etupyörän irrottamiseksi.

Tavalliset riittää
Kuusiokoloavaimet ovat 14 ja 6 mm. Hylsyavain 13 mm jolla aukeaa jarrusatuloiden pultit. kaksi "nappia" ovat pulttien kantojen peitetulppia.

Vasemman puolen jarruletkussa on kiinni ABS:n anturin johdin.

 Jarrusatula.

Helppoa asennusta
Jarrusatulan voi nostaa niine hyvineen paikoiltaan kun pultit ovat irti. Sama toiselle puolelle. Jarrusatulat voi laittaa etukaatumarautoihin roikkumaan narulla tai nippusiteellä. 

Jarrut voi siivota
Jos jarrusatula on kovin likainen niin voi irrottaa jarrupalat ja puhdistaa ne ja jarrusatulan sisäpuolen erikseen. Hammasharja on sopiva väline. Ihan kuiviltaan tehtävä homma. Ei siis tarvita liuottimia. Jos kuitenkin tarvitaan niin jarrujen puhdistukseen tarkoitettua. Voidella ei saa.

Yksinkertainen homma
Oikean teleskoopin alapään pultti löystään ja etuakseli voidaan poistaa pyörittämällä. Sen jälkeen nostetaan nostimella etupäätä lisää että etupyörän saa pois. Etupyörä on irti mutta pari osaa pitää ottaa vielä irti.

 Vasemman puolen akseliholkki.

 Oikean puolen akseliholkki.

Tasapainotus
Holkit pitää nypätä irti sillä etupyörän tasapainotus ei onnistu jos holkit ovat paikoillaan. Tämän jälkeen voi lähteä rengasliikkeen suuntaan. Tai irrottaa itse renkaan vanteelta. Se ei ole kummoinenkaan homma jos on asianmukaiset työvälineet ja työalusta. Mitään kalliita koneita ei tarvita.

Tässä holkit irtaallaan.

Syvemmällä näkyy laakerit joihin tasapainotusakselin kartioholkit kiristetään.

Rengaspaineet
Uusi rengas nousi vanteelle jo 1,5 baarin paineella. Käyttöpaineeksi laitoin 2,5 baaria joka voi olla yläkanttiin. Koeajo sen kertoo.

 Tasapainotustarrat.

Painot keveitä
Painoja tarvittiin vain 50 grammaa mutta nykyiset sinkkipainot, myrkyllisen lyijyn sijaan, ovat kovin kevyitä ja niitä tulee paljon pienestäkin painosta. Lisäksi ne ovat niin leveitä että eivät sovi vanteen reunaan vaan liimasin ne poikkisuuntaan vanteen puolien väliin. Luulisi niiden siinä pysyvän.

Akseli ja etupyörä paikoillaan. Liika vaseliini pyyhitään pois.

Kahvasta puristellen
Jarrusatulat voi asentaa paikoilleen kuten ABS:n johtimenkin. Jarrukahvasta pitää muistaa puristella niin että palat ovat liki levyjä ettei ensimmäinen jarrutus mene pitkäksi. Homma on tehty.

 Rengas paikoillaan.

Korkea ja leveä rengas
Yksi yllätys tuli: eturengas on paljon isompi kuin samalla kokomerkinnällä varustettu vanha rengas. Ei tullut laitettua niitä irtaimena rinnakkain. Lokasuojan kanssa on tarkkaa. Ei jäänyt paljon tilaa lokasuojan alle.

 Vajaa sentti on rakoa renkaan keskikohdan yllä.

Myös sivusuunnassa on ahdasta.

Ahdasta ja liukas
Ei mahdu sormi väliin. Vaikuttaa kyllä siltä että rengas mahtuu pyörimään. Toisaalta, onpa enemmän kulutuspintaa. Pitää ottaa alku rauhallisesti ja "totuttaa" rengas ajotapaani. Uuden renkaan pinnassa on vahaa ja pinta sileä. Ei ehkä kannata lähteä sateella ekalle ajelulle. Moottoritien rampeissa on hyvä karhentaa renkaan sivuja sen mitä tarvitsee. Renkaan keskikohdan kumi on varsin kovaa joten kestävyyttä on odotettavissa.

 Vanha vyörengas Kenda.

Valkoinen antautui
Valkosivu ei ole valkoinen enää. Tosin en ole sitä normaalipesua enemmän yrittänyt puhdistaa. Kyseessä kokeilu omatekoisella valkosivulla. Valkosivu oli helppo tehdä eikä tullut erityisen kalliiksi. Tulen käyttämään menetelmää jatkossakin.

Vanhan Kendan kulumakohdat.

Kuluminen tasaista
Yleiskuva antaa käsityksen varsin tasaisesti kuluneesta kiinanrenkaasta. Musta nuoli näyttää että sivukuvion kulmat jäävät hieman koholleen ja siitä isommassa nopeudessa kallistaessa kuului lievä uliseva ääni. Valkoiset nuolet näyttävät kuluneimmat kohdat. Lähellä keskilinjaa kuviota on vielä 1,6 mm ja sivummassa nuolen kohdalla vielä 2,2 mm. Sama kohta on myös eniten kulunut kohta renkaassa. Rengas oli asennettu kesällä 2017 toimestani. Lopputulos varsin tyydyttävä sillä rengas ei montaa kymppiä maksanut. Uusi Kenda oli hieman kalliimpi. Takarenkaana on edelleen auton 205 mm:n rengas.

 Vertailua.

Kokemusta pukkaa
Loppukaudesta laitan kokemuksia miten uudella kumilla pysyy ojien välissä. Matkamittarissa noin 23.900 km takana renkaanvaihtohetkellä. Tämä on kolmas eturengas pyörän historiassa.

Koeajo 15.08.2018
Vain kaupunkiajoa muutama kilometri + pätkä moottoritietä kotinurkille. Ensimmäinen havainto: onpa kevyt käännellä kiertoliittymissä. Toki uusi rengas on kapealta kohdalta kiinni tiessä mutta silti tuntui köykäiseltä tehdä mutkia. Pari kilometriä moottoritiellä satasen vauhtia meni oikein nätisti. Hyvä suuntavakavuus mutta se johtunee siitä että rengas on todella painava. Rengas on vielä uusi ja sileä pinnaltaan ja varmaan siinä on säilytysvahaakin. Pitää hillitysti kallistella aluksi ja hiljalleen lisätä kallistuskulmaa että voi luottaa renkaan pitoon äkkinäisissäkin käänteissä. Rengaspaine 2,5 bar.

Jatkoa 16.08.2018
Kävin pesemässä pyörän viime sunnuntaisateen jäämistä. Myös hieman vahaa pintaan.
Kävin kallistelemassa kiertoliittymissä ja moottoritien rampeissa. Toistaiseksi varovaisesti. Mutta hiljaa hyvä tulee ja renkaan pinta karhenee hiljalleen niin että koko sen leveys on käytössä jossain vaiheeessa.

 Reunassa vielä pari senttiä koskematonta pintaa.

Tukeva
Hieman ehdin ajamaan matkaakin. Vauhdissa vakaus on erinomaista. Toki kääntäminen yli sadan vauhdissa vaatii jonkin verran voimaa vastaohjausta hyödyntämällä. Mutta eivät urat tiessä paljon vetele.

Jatkoa 17.08.2018
Moottoritieajoa muutama kymmenen ja parisataa kilometriä muita teitä josta noin 40 kilometriä soratietä. Vakaus on hyvä mutta kovemmassa vauhdissa suunnan muuttaminen äkisti vaatii voimakasta vastaohjausta. Soratiellä menee vakaasti eikä irtosora sorra kummoisestikaan. Vauhtia pystyy pitämään varsin reippaasti. Toki mutkissa luistonesto hillitsee kyytiä. Tankillinen meni gasoa päivän ajelulla.

Kestöpäällystettä ja hiekkaa
Lähdin ihan sattumanvaraisesti oudolle pikkutielle joka on kohtuullisen hyvää asfalttia mutta pidemmälle ehdittyäni se muuttui soratieksi. Irtosoraa oli melko paljon. Silti pyörä pysyi kourassa varsin vähällä vaivalla. Tuli mielnkiintoinen reitti. Yhdessä vaiheessa tien laidassa oli kyltti: Yleinen tie päättyy. Jatkoin silti. Jännitti kun tie vain kapeni mutta ihmisten ilmoille tulin ja teissäkin oli pinnoitetta.

 Iltapäivälenkki.

Soralla omalla tavalla
Asfaltilla on tunnetusti helppo ajaa mutta vanhoista endurotaidoista on apua custominkin puikoissa kun alla on irtosoraa.

Sadekelitesti myöhemmin
Pari päivää myöhemmin olisi ollut mahdollisuus kokeilla märällä pinnalla mutta laiskuus yllätti. Mutta tulee sekin päivä milloin on ajettava sateessa.

Tässä vielä esite.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti