tiistai 31. heinäkuuta 2018

California 1400 GTS uusi eturengas

Vanha Kenda 
näyttää kulumisen merkkejä. Kulutuspintaa ei ole enää kuin 2,2 millimetriä eli laillista pintaa on jäljellä 1,2 mm. Reissun, pari sillä vielä heittää. Lämpimät kelit ovat olleet suotuisia renkaille. Kuluminen on ollut vähäistä.

Tosin liikenneministeri A. Berner on esittänyt että moottoripyörille pitää saada sama rengassääntö kuin auton renkailekin eli 1,6 mm. Perusteluna että siten vähennetään vesiliirtoriskiä.

Kenda vanhana. 

Pintaa vielä vajaat kaksi millimetriä keskikohdan seutuvilla. Custompyörässä ei pääse kallistelemaan että ihan reunatkin kuluisivat. Rengas on kulunut varsin tasaisesti. Vain lievää pykälöitymistä on tapahtunut mutta se ei ole vaikuttanut ajettavuuteen. Rengas on taivaltanut yli vuoden liki 10.000 km ja menee vaihtoon. Vanhan Kendan asennuksestakin on juttu.

Uusi Kenda.
Kävin hakemassa Storm-Motorista edullisen Kendan kokoa 130/70B18. Nykyinen Kenda on kokoa 130/70R18 eli vyörengas. Uusi kumi on vanhan ajan ristikudosrengas-vyörengas-yhdistelmä. Sellaisella en ole ajanut vuosikymmeniin. Siinä on erittäin jäykät sivut ja muutenkin varsin painava. Tulee vakaata kyytiä. Tai aika sen näyttää....

Kokomerkinnän välissä oleva "B" tarkoittaa "Belted bias" eli vyöllä varustettu ristikudosrengas. Koska rengas on hyvin jäykkä niin voi tulla hikipisaroita otsalle kun sitä käsipelissä vanteelle änkeän. Saa kohtuullisen tuntipalkan jos vertaa rengasliikkeen veloitukseen. Suoritan myös tasapainotuksen itse.

Kulutuspintaa on reilusti ja keskellä on kovempi seos. Mielenkiintoista seurata tämän renkaan ominaisuuksia. Hinta ei ollut mitenkään rasite lompakolle. Rengas on myyntipuheiden mukaan suunniteltu nimenomaan raskaille customeille. Pian nähdään millainen mullistus tämä Cataclysm on.

Kokomerkintä.


Kantavuutta on (63) 272 kg (Pyörän paino on käytännössä noin 350 kg (Rekisteröintitodistuksessa 318 kg.) ja kuormaa on noin 230 kg kahden hengen kuormalla matkatavaroineen.) eli siinäkään suhteessa ei ole pelkoa että vaurioita ilmenisi ihan herkästi maamme reikäisillä teillä. Rengas on luonnollisesti sisärenkaaton (TL). Nopeusluokka H eli 210 km/h riittää tälle pyörälle hyvin ja on myös rekisteröintitiedoissa mainittu.
(Takarenkaan kuormitustunnus on 79 ja nopeusluokka H.) Reserviä jää yli sata kiloa kantavuuteen renkaiden osalta vaikka pyörä olisi lastattu kuinka täyteen. Rekisteritiedoissa sen sijaan on lukema 528 kg (Tekninen suurin sallittu kokonaismassa) joka on suurin sallittu käyttöpaino. Toki pyörässä rakenteellisesti täytyy olla toleranssia ylöspäin runsaasti.

Sinänsä mielenkiintoista saada kokea että miten paljon raskas ja jäykkä ristikudosrakenne rasittaa jousitusta. Pyörässä on melko jämäkkä jousitus joka asettaa etusijalle ajettavuuden mukavuuden kustannuksella.

Renkaan korkea paino (Pyörivä massa) saattaa aiheutta hidastuvuutta ohjaukseen. Siitä on hyötyä vauhdinpidossa vakautena vaan vaatii enemmän voimaa käännettäessä. Jousittamattoman massan kasvu rasittaa jousitusta enemmän kuin kevyt rengas.

Koko kumi. Mallia Cataclysm.

Valmistusmerkinnästä selviää että kumi on paistettu viikolla 12 vuonna 2017. Ehkä siksi alennus josta sain vielä yrittäjäasiakkaana muutaman prossan alennusta. Kovin vanhoja renkaita ei kannata hankkia varsinkin jos ajaa vähän kaudessa kuten minä. Ajosuoritteeni on ollut pitkään kesää kohden 7000 - 10.000 km mutta se syntyy useammalla kuin yhdellä moottoripyörällä.

Kulutuspinnan kuvioita.

Vaihto tulee tehtäväksi elokuun puolella 2018. Rengas riittänee ainakin vuoden 2019 alkukauden jollei pidempäänkin.

Seuraavat riennot ovat Ponutaival sekä pari kutsukokoontumista. Näistä kaksi on liki 500 km päässä kotiosoitteesta. Pitää lähteä jo torstaina Ponuun niin kerkiää vähän katselemaan paikkoja matkalla. Reittiäkin pitää suunnitella niin että ei tarvitsisi ajaa yksi- ja kaksinumeroisia teitä kuin sen verran että pääsee "reitille".
Guzzikokoontuminenkin olisi Ruovedellä mutta se on liian lähellä. Jos ei muuta olisi ajankohtana niin päiväkäynti olisi tullut ajankohtaiseksi.
Savojärven Telttakokoontuminen päättää kauden mutta sinne saatan lähteä California Adamantilla.

Renkaan vaihto on suoritettu 14.08.2018.
Homman tein käsitöinä taloyhtiön autotallissa. Hien pukkasi mutta samalla sai liikuntaa ja voimistelua. Vanha rengas lähti vanteelta helposti. Sen jälkeen vanteen pesu ja tarkastus. Ehyt oli.

Uusi rengas muljahti paikoilleen mutta oli tiukahko. Tosin tiukempiakin kumeja on tullut vanteelle väännettyä. Vahinko että tallin digivaa'asta oli patterit loppu niin en saanut punnittua painoeroa. Mutta eroa on useita kiloja enemmän uudessa kumissa vanhaan verraten. Vanha oli vyörengas ja uusi on ristikudosrengas.

Tunkki rungon alle.

Tämä mininostin on erittäin kätevä. Jaksaa nostaa varsin helposti Californian runkoputkista ilmaan. Tässä tapauksessa nosto koskee pyörän keulaa. Koko pyörää ei tällä kannata yrittää nostaa. Rengastöissä ja huoltohommissa kätevä kapine. Hintaa alle sata euroa. Tämä ei ole halvin mutta varusteltu: Meganex.

Tarvittavat työkalut etupyörän irrottamiseksi.

Kuusiokoloavaimet ovat 14 ja 6 mm. Hylsyavain 13 mm jolla aukeaa jarrusatuloiden pultit. kaksi "nappia" ovat pulttien kantojen peitetulppia.

Vasemman puolen jarruletkussa on kiinni ABS:n anturin johdin.

 Jarrusatula.

Jarrusatulan voi nostaa niine hyvineen paikoiltaan kun pultit ovat irti. Sama toiselle puolelle. Jarrusatulat voi laittaa etukaatumarautoihin roikkumaan narulla tai nippusiteellä. 

Jos jarrusatula on kovin likainen niin voi irrottaa jarrupalat ja puhdistaa ne ja jarrusatulan sisäpuolen erikseen. Hammasharja on sopiva väline. Ihan kuiviltaan tehtävä homma. Ei siis tarvita liuottimia. Jos kuitenkin tarvitaan niin jarrujen puhdistukseen tarkoitettua. Voidella ei saa.

Oikean teleskoopin alapään pultti löystään ja etuakseli voidaan poistaa pyörittämällä. Sen jälkeen nostetaan nostimella etupäätä lisää että etupyörän saa pois. Etupyörä on irti mutta pari osaa pitää ottaa vielä irti.

 Vasemman puolen akseliholkki.

 Oikean puolen akseliholkki.

Nämä pitää nypätä irti sillä etupyörän tasapainotus ei onnistu jos holkit ovat paikoillaan. Tämän jälkeen voi lähteä rengasliikkeen suuntaan. Tai irrottaa itse renkaan vanteelta. Se ei ole kummoinenkaan homma jos on asianmukaiset työvälineet ja työalusta. Mitään kalliita koneita ei tarvita.

Tässä holkit irtaallaan.

Syvemmällä näkyy laakerit joihin tasapainotusakselin kartioholkit kiristetään.

Uusi rengas nousi vanteelle jo 1,5 baarin paineella. Käyttöpaineeksi laitoin 2,5 baaria joka voi olla yläkanttiin. Koeajo sen kertoo.

 Tasapainotustarrat.

Painoja tarvittiin vain 50 grammaa mutta nykyiset sinkkipainot, myrkyllisen lyijyn sijaan, ovat kovin kevyitä ja niitä tulee paljon pienestäkin painosta. Lisäksi ne ovat niin leveitä että eivät sovi vanteen reunaan vaan liimasin ne poikkisuuntaan vanteen puolien väliin.

Akseli ja etupyörä paikoillaan. Liika vaseliini pyyhitään pois.

Jarrusatulat voi asentaa paikoilleen kuten ABS:n johtimenkin. Homma on tehty.

 Rengas paikoillaan.

Yksi yllätys tuli: eturengas on paljon isompi kuin samalla kokomerkinnällä varustettu vanha rengas. Ei tullut laitettua niitä irtaimena rinnakkain. Lokasuojan kanssa on tarkkaa. Ei jäänyt paljon tilaa lokasuojan alle.

 Vajaa sentti on rakoa renkaan keskikohdan yllä.

Myös sivusuunnassa on ahdasta.

Ei mahdu sormi väliin. Vaikuttaa kyllä siltä että rengas mahtuu pyörimään. Toisaalta, onpa enemmän kulutuspintaa. Pitää ottaa alku rauhallisesti ja "totuttaa" rengas ajotapaani. Uuden renkaan pinnassa on vahaa ja pinta sileä. Ei ehkä kannata lähteä sateella ekalle ajelulle. Moottoritien rampeissa on hyvä karhentaa renkaan sivuja sen mitä tarvitsee. Renkaan keskikohdan kumi on varsin kovaa joten kestävyyttä on odotettavissa.

 Vanha vyörengas Kenda.

Valkosivu ei ole valkoinen enää. Tosin en ole sitä normaalipesua enemmän yrittänyt puhdistaa. Kyseessä kokeilu omatekoisella valkosivulla. Valkosivu oli helppo tehdä eikä tullut erityisen kalliiksi. Tulen käyttämään menetelmää jatkossakin.

Vanhan Kendan kulumakohdat.

Yleiskuva antaa käsityksen varsin tasaisesti kuluneesta kiinanrenkaasta. Musta nuoli näyttää että sivukuvion kulmat jäävät hieman koholleen ja siitä isommassa nopeudessa kallistaessa kuului lievä uliseva ääni. Valkoiset nuolet näyttävät kuluneimmat kohdat. Lähellä keskilinjaa kuviota on vielä 1,6 mm ja sivummassa nuolen kohdalla vielä 2,2 mm. Sama kohta on myös eniten kulunut kohta renkaassa. Rengas oli asennettu kesällä 2017 toimestani. Lopputulos varsin tyydyttävä sillä rengas ei montaa kymppiä maksanut. Uusi Kenda oli hieman kalliimpi. Takarenkaana on edelleen auton 205 mm:n rengas.

 Vertailua.

Loppukaudesta laitan kokemuksia miten uudella kumilla pysyy ojien välissä. Matkamittarissa noin 23.900 km takana renkaanvaihtohetkellä. Tämä on kolmas eturengas pyörän historiassa.
Tässä vielä esite.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti