maanantai 30. heinäkuuta 2018

Honda CL/CB 350 varaosamoottori


Ehjä peli, toistaiseksi
Kolmepuolikas Honda CL on täydessä iskussa ja kaikki laitteet toimivat suunnitellulla tavalla.

Aika rapauttaa
Koska kyse on kuitenkin vuosikymmeniä vanhasta laitteesta niin tarve varaosille voi tulla vastaan. Malli on erittäin harvinainen Euroopassa ja siksi siihen sopivia osia on hyvä hieman santsata. Onneksi moottori on lähes sama CB-mallisarjan kanssa. Sen moottoria voisi käyttää sinälläänkin. Päällepäin ei eroa huomaisi.

Pikku puutteita
En ole vielä tutkinut mitä Mäntsälästä noutamani varaosamoottori on syönyt. Kuullun mukaan moottori on noudettu, puheitten mukaan, Pohjanmaalta.
Pari kuvaa otin ja niistä ainakin yksi osoittaa että vikaakin on.

CB ja CL
Varamoottori on tyyppiä CB. Ulkoisia eroja ei ole. Siksi se voi sinälläänkin hoitaa varamoottorinkin tehtäviä. Sisäisiä eroja kuitenkin on.

 Tulpan kierteessä on sanomista.

Ohessa näkyy pätkä toista sylinteriä. Kaipaa vähintäänkin hoonausta. Osia on säilytetty puolilämpimässä ja kuivassa tilassa. Viimeiset kymmenen vuotta. Sitä ennen voivat olla olleet ties missä. Jostain Pohjanmaalta on moottori noudettu Mäntsälään josta se kulkeutui käsiini. Osissa ei ole ruostetta.

Sylinterikansi ja sylinterit.

Tutkinta on siis kesken. Asiaan tulee lisäselvyyttä joskus kun pääsen pesemään osat. Asian prioriteetti ei ole ihan ykkösenä tai edes kakkosena. Yksi syy on että laite toimii kohtuullisen hyvin.

Projektin hitauteen vaikuttaa että ei ole pajaa jossa tekisi korjaustoimintaa. Moottori on sinällään tuttu rakenne yksinkertaisuudessaan vuosikymmenten takaa. Kölvinä joutui turvautumaan, pienituloisena, muiden käytettyihin kulkimiin.

Remontin teosta on runsasti kokemusta. Tämä moottori ei ole kovin pitkäikäinen eikä ainakaan sen 450cc versio kahdella nokka-akselilla. Tuhoon tuomittu jo uutuuden. Vaikka kohtuullisen tehokas. Nelitahtiseksi.

Moottorin alapuoli ja vaihteisto.

Esitöitä luvassa
Ennen käyttöönottoa tämäkin pitää purkaa pieniksi paloiksi ja uusia kaikki laakerit ja tiivisteet. Sähkölaitteille on tehtävä testauksia jne. Mutta voi olla niinkin että tästä otetaan vain osia, mikäli niitä tarvitaan, nykyiseen, toistaiseksi täydessä kunnossa olevaan moottoriin eikä kunnosteta lainkaan.

Kaikki mitataan
Perusteellinen purku ja tarkastus kertovat mitä moottorista syntyy. Toki toinen täydellinen ja käyvä moottori on helpoin vaihtaa jos pyörän nykyinen moottori jostain syystä lakkaa toimimasta. 
Tein siihen huollon hiljattain. Erityisesti öljynsuodattimen kanssa oli puuhaa. Tyypillinen laiminlyönnin kohde.

Tässä kuvia vielä kunnostamattomasta pyörästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti