tiistai 24. huhtikuuta 2018

Amerikanpyörän öljynsuodattimen puhdistus

Amerikkalaisvalmisteessa on Japanissa suunniteltu öljynsuodatin. Se on helposti huollettavissa. Siksi ihmetyttääkin että sitä ei ole tehty aikoihin. Silloin kun ostin pyörän niin tein siivouksen. Sen jälkeen se on ollut kahdella omistajalla liki 20 vuotta ja nyt takaisin "kotona". Tarkoitus olisi kunnostaa laite hiljalleen. Arvoahan tällä ei ihmeemmin ole. Sisarmalli CB vaikuttaa olevan halutumpi. Siksi en halua tähän paljoa satsata mutta ajokunto pitää säilyttää. Pyörä on sukujaan CL350 Scrambler jota valmistettiin vain Amerikan markkinoille USA:ssa.

Nyt siis öljynsuodattimen kimppuun. Tarvitaan muovilasta, kapea ruuvimeisseli, rättejä, ehkä myös puukko, kumihanskat, pikku pensseli ja liuotinta. Jälkimmäistä sain ylivuotisesta bensiinistä. Kumihanskat voi pitää molemmissa käsissä. Etanolibensa on myrkyllistä mutta moottoriöljy myös.

 Pyöreä kansi avataan.

Moottoriöljyä ei tarvitse laskea ulos. Riittää kun pyörä on sivutuella.

Kannen sisäpuoli.

Kansi sisältää öljykanavia ja jousipaineisen metallitiivisteen joka on keskellä. Tuo jossa on sakarat vastakkaisiin suuntiin. Keskellä oleva holkki tulee vastakappaleen sisään. Sen kautta kulkee moottoriöljy suodattimeen. Kannen tiivistys kahdella o-renkaalla joista toinen on kylkikopan puolella.

Suodattimen roottorin pää.

Lukkorengas avataan. Syvennyksessä on kierrereikä johon voi kiertää pitkäkierteisen ruuvin joka lykkää roottorin ulos sentrifugin sisältä.

Lian öljystä erottelee keskipakovoima. Laite on hyvin tehokas isompien epäpuhtauksien osalta. Laite pyörii kampiakselin päässä samaa nopeutta kuin kampiakselikin. Lukema näkyy kierroslukumittarista. Suodatusteho on suurin isoilla kierroksilla.

Kuvassa näkyy sivukopassa oleva reikä. Toinen on vastapäätä yläreunassa. Niissä kulkee paineellinen öljy. Kannen asento on siis ennalta määrätty.

Sentrifugin saalis.

Lingon pesä on melko täynnä epäpuhtauksia. Nokea, karstaa ja alumiinin sekä teräksen kappaleita. Suurin osa liasta on peräisin kytkimestä. Tavara on melko tiivistä ja sitä voi lastalla kaapia pois kunhan katsoo ettei sitä mene keskireikään eikä ympärillä näkyvään aukkoon. Varovasti pala kerrallaan. Osa liasta voi olla melko tiukassa.

En tutkinut lian koostumusta sen paremmin sillä tieto lisää tuskaa. Tällä hetkellä peruskunnostettu varamoottori tähän pyörään sijaitsee Mäntsälässä. Pitäisi käydä noutamassa kunhan tulee asiaa sinnepäin.

 Roottorin sisäpuoli siipineen ja ulosvetokierre keskellä.

Roottorin ulkosivu.

Tässäkin on hieman kaapimista ja pesemistä. Osien puhdistuksessa kulu aikaa liki tunti. Tiukkaa tavaraa. Aina ei edes tiennyt mikä on itse osaa ja mikä vain tiivistä likaa.

Kootessa olisi hyvä käyttää tiivistesarjassa olevia uusia O-renkaita. Muistaakseni kolme kappaletta. Vanhat ovat yleensä kovettuneet tämän ikäisissä ja vuotavat.
Keskireiän ympärillä on tiivistekehä. Sen pitää istua tiukasti kannessa olevaa vastintaan vasten koska kaikki paineellinen öljy kiertää sen kautta kampiakselille, venttiilikoneistolle, nokka-akselille ja vaihteistoon.

Koneessa on vielä vanhat öljyt. Kone käyntiin, reipasta ajoa ja kuuma öljy ulos ja uusi 10W40 mineraaliöljy sisään. Vanhalla öljyllä huuhdellaan se mitä ei puhdistamalla irronnut. Uusi öljy saa aloittaa voiteluhomman puhtaassa koneessa. Öljynvaihtoväli on 3000 - 5000 km riippuen olosuhteista ja ajotavasta.
RVS-käsittely toisen kerran tämän moottorin aikana tulee tehtäväksi. Pysyy vaihteisto ja nokka-akseli kunnossa.

Uusi moottoriöljy.

Jos sentrifugi on niin täynnä likaa kuin nyt niin se ei toimi edes osateholla koska pyörivä kehä on lyhentynyt lian vuoksi. Putsaushomma ei ole iso ja olisi syytä suorittaa parinkymmenen tuhannen kilometrin välein tai jopa useamminkin koska vaiva ei ole iso ja kohde helposti tavoitettavissa.

Suodatintyyppi on yleinen 60- ja 70-luvun Hondissa valmistusmaasta riippumatta. Rakenne hieman vaihtelee. Muuta suodatinta ei ole. Nojoo. Imusuodatin öljypohjassa on harva verkko joka seuloo sammakkoja suuremmat.


Tyypillinen Honda twin voitelusysteemi.

Huomattavinta on tässä järjestelmässä että myös vaihteisto on painevoideltu.

Monissa autoissa on vastaava keskipakosuodatinsysteemi vaikka olisikin tavallinen suodatin myös. Kaikissa Moto Guzzin isolohkoisissa on myös keskipakosuodatin vuosimallista riippumatta. Niissä se sijaitsee kampiakselin kiertokankikaulan sisällä. Puhdistusaukko on kampiakselin mutkan etupäässä. Tulpassa on kuusiokolo. Melko harva tietää siitäkään.

Kerrottakoon että olen omistanut kloppipoikana useita 60- ja 70-luvun Hondia. Tuttavuutta olen tehnyt erityisesti CB450 ja CB750-mallien kanssa. Sen verran tuli ihottumaa niistä että kahdeksankymmentäluvulla siirryin italianpyörien harrastajaksi. Ihottuma muuttui toisenlaiseksi. Kutinaa munissa. Mutta sillä linjalla olen edelleenkin eikä ikä anna periksi enää isoja muutoksia. Ehkä amerikkalaiset pyörät vielä ehtisi syynätä....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti