tiistai 24. huhtikuuta 2018

Amerikanpyörän bensahanakriisi

Amerikanpyörän ympäristössä haisi bensiini. Ei niin kovin kiva asia koska Kerholla on kymmeniä muitakin pyöriä ja kukaan ei halua tulipaloa.

Lykkäsin pyörän rivistä keskelle hallia ja laskin tankista bensat pois.
Ei siellä montaa litraa ollut ja onko edes kovin palavaa sorttia. Pari vuotta vanhaa koska viime kesänä ajoksi jäi pyörähtää Kerhorakennusta muutaman kerran ympäri.

Pyörän merkki on Honda ja se on tehty USA-nimisessä liittovaltiossa. Näin kertovat paperit ja tyyppikilpi. Kyseistä mallia on tehty vain sikäläisille markkinoille.

Ostin tämän pyörän tamperelaiselta jobbarilta hetken mielijohteesta. Ei maksanut paljoa vaan vähän. Tuleva vaimoni opetteli sillä ajamaan autokoulun Yamaha Diversionin ohella. Sillä erotuksella että Honda ei kaatunut kertaakaan.

Bensiinhanan ruuvit pyörittelin auki. Se mitä näkyi oli odotettavissa: tiiviste rikki. Kumi kovettuu reilussa neljässäkymmenssä vuodessa. Ilmeisesti bensiinissä olevan etanolin syytä. Etanolihan, kuulemma, rikkoo moottoreita ja aiheuttaa häiriöitä. Tässä siis yksi harmi lisää. Etanoli on vienyt monta viisastakin miestä.

Bensiinin valutusta.

Kun hanasta lakkaa varatankkiasennossa tulemasta bensiiniä niin pyörää kallistetaan voimakkaasti oikealle sivulle. Silloin tankin vasemman puoliskon bensiini valuu oikealle ja poistuu hanan ja letkun kautta mutta pyörä voi olla pystyssä.

Seuraavat operaatiot suoritin taivasalla.

Vipu ja venttiili irrotettu hanasta.

Tässä vaiheessa näkyy että hanassa on myös likaa eikä tiivistekään kovin siistiltä näytä. Purku jatkuu niin että tiivisteen saa näppeihin katsastettavaksi.

Sakkakupissa ei ollut sakkaa vaan inhottavaa limaa. 

Tiivisteen näkyviä ominaisuuksia.

Ei liene tarvetta selittää missä on vika. Kumi on kovin vanha ja raihnainen.

Kotimatkalla Kerholta poikkesin Storm Motorille kyselemään tiivistettä. Eipä löytynyt. Hondan varaosaluettelot eivät tunteneet tätä hanatyyppiä eikä tiivistettä ole erikseen saatavissa. Kaikki tarjolla olevat tiivisteet olivat isompia tai alipainehanan tiivisteitä. Itse asiassa koko pyörämallia ei ollut mainittu missän luettelossa.

Jatkan tiivisteen etsiskelyä ja todennäköisesti löydän sellaisen. Ennemmin tai myöhemmin. Plan B on tehdä se itse.

Ei löytynyt merkkiliikkeestä edes tilaamalla. Sama tulos tarvikekaupoissa. Piti toteuttaa varasuunnitelma. Myös bensaletkut pitää vaihtaa.

Poikkesin ihan lähistöllä olevaan Korja-Kumiin: se on kumialan erikoisliike. Tekevät itse suurimman osan myymistään tuotteista. Lisäksi joitain edustuksia.

Alkuperäisen osan paksuus on 2,7 mm. Tarjolla oli 3 mm paksuista kumilevyä. Sitä ostin 10 x 30 cm kappaleen. Siitä saisi useita kymmeniä tiivisteitä. Tosin vain yksi tarvitaan tällä kertaa. Käytännössä joutui vähän harjoittelemaan kun valmistustekniikka oli hieman hakusassa.


Hanan osat: venttiili, jousilevy ja kansi.

Osantekoharjoitus.

Tarvitaan pari eri kokoista lävistintä ja sakset. Ensimmäinen leikkaus meni pieleen kuten kuvasta näkyy. Ei tullut pyöreä eikä sopivan kokoinen. Tuli kokemusta. Seuraava onnistui jo liki tyydyttävästi. Näitä on helppo tehdä lisää kunhan on harjoitellut.

Itse tehty tiiviste paikoillaan.

Hieman ovat reiät sivussa mutta kyllä niistä bensa kulkee. Loput osat kiinni ja kokeilu.

Korjattu hana ja uudet bensaletkut.

Testasin hanaa eri asennoissa muutaman tunnin ajan. Ei vuotoja. Kaasuttimiin tuli bensiiniä. Huomenissa jatkan laittamalla akun paikoilleen ja käynnistämällä moottorin. Laitan siitä jotain tähän jatkoksi.

 Kesää odotellessa.

Motonetistä tähän saisi halvat nappulakumit. Olisi hieno käydä rässimässä polkuja ja metsäautoteitä. 

Keulaan pitää laittaa uudet liemet. Edellinen kerta on ehkä silloin kun viimeksi sen tein. Kohta 20 vuotta sitten. Nyt taidan laittaa SAE15-laatua. Joskohan hieman jämäköityisi.

Vastaavaa toimintaa vanhaan Guzziin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti