keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

California Adamant Polttoainehana kiukuttelee

Jokseenkin vuosi sitten huolsin polttoainehanan. Hana on hieman poikkeava rakenteeltaan ja sijainniltaan. Koska kyse on California III -mallisesta polttoainetankista sen hana on kokolailla keskellä tankin takaosaa. Sitä hallitaan vaijerin välityksellä oikean puolen sivukopassa olevalla sähköhellan nuppia muistuttavalla säätimellä.

Nuppi irrotetaan niin vaijeri lähtee irti sivukopasta. Itse sivukoppaa ei tarvitse irrottaa. Lisäksi irrotetaan hanasta lähtevä polttoaineletku alapäästään. Ylärungon alta löytyy sähköliitin joka on polttoaineen määrän merkkivalon anturin liitin.

Tankki kannattaa ennen irrotusta tyhjentää kokonaan.
Tankin takapään kiinnityspultti avataan ja tankkia taaksepäin vetämällä se irtoaa ja sen voi nostaa pois paikoilttaan.

Tankin alapinnalla ei paljoa tekniikkaa ole. Vain merkkivaloanturi ja polttoainehana.

Tankki on poissa.

Sähköjohtoja menee miten sattuu koska tankkia en ole niiden vedon vuoksi jaksanut irrotella. Hoitanevat hommansa. Sähkö ei valita kunhan johdin on ehyt.
Sen sijaan vaijereiden reititys on tehty huolella pakko-ohjattuihin luisteihin. Pelkästään kaasuvaijereita on neljä + ryyppyjen vaijerit. Kaasukahva on unelman kevyt verrattuna alkuperäiseen ratkaisuun.

Olen hankkinut tähän pyörään peruskunnostetun, eli siis melkein uutta vastaavan moottorin. Se piti laittaa paikoilleen jo pari vuotta sitten. Mutta tämä vanha kone tuli niin hyvään kuntoon RVS-käsittelyllä että saa jatkaa vielä pitkään. Taidan siirtää tämän koneen California T3:seen ja T3:sen koneen toiseen California Kolmoseen. Paperillisia runkoja kun on "varastossa".

Peruskunnostettu moottori on digitalisoitu eli kaasuttimet ja katkojan kärjet voi heittää menemään. Niitä tuskin kukaan kaipaa. Digitaalisen moottorinohjauksen kanssa kaikki on paljon helpompaa. Eikä tule edes kalliiksi. Samalla hanakin vaihtuu sähköiseen jota ECU ohjaa. Tietokoneella ohjelmoitava järjestelmä säästää tahrimasta sormia likaan.

Tässä jo valmiina sytytyksen ja ruiskutuksen anturoinnin kera.

Lepovuorossa olevan moottorin voi peruskunnostaa. Männänrenkaat vaihdetaan, tehdään normaalit venttiili- ja kansityöt sekä tarkastelua. Yleensä tarkastelu ei tuota muuta tulosta kuin mahdollisen venttiilinnostimien vaihdon.

Olen käyttänyt RVS-lisäainetta aktiivisesti. Se vaikuttaa teräkseen mutta ei muihin materiaaleihin eikä öljyn ominaisuuksiin.

Vasemmalla polttoaineen määräanturi ja vieressä hana.

Ennen hanan irrottamista kannattaa katsoa sen oikea asento että vaijeri yltää sivukoppaan. Lisäksi pitää merkitä hanan osiin kiinni-asennon "ajoitusmerkit". Jos kokoaa väärin niin hana toimii väärin ja käyttönuppi on oudossa asennossa. Koskee kaikkia osia paitsi soikeaa kiinnityslaippaa. Vaan hyvä siihenkin on merkintä laittaa. Tärkeää on merkitä venttiilin asento. Se voi mennä kahteen asentoon joista vain toinen on oikea. Myös vaijerin päässä oleva osa voi mennä kahteen asentoon jolloin käyttönuppi on hassussa asennossa.

Hana purettuna.

Vasemmalla käyttövaijeri ja sen päässä hela joka kääntää hanan venttiiliosaa. Kokonaisuus on kiinni vasemmalla olevan soikean levyn eli kannen ja kahden pikkuisen ruuvin avulla.
Seuraava osa on hanan kiinnitysmutteri jossa on kaksi eri suuntaista kierrettä. Sitä ei voi asentaa väärinpäin. Ohuempi pää ylöspäin. Siitä oikealle on jousirengas joka pitää huolen että venttiiliosa painuu tiivistettä vasten. Kirkas osa on venttiiliosa. Musta nelireikäinen on tiiviste ja viimeisenä itse hanarunko. 

Jousi, kumitiiviste ja venttiili.

Venttiiliosan tiivisteen laitoin likimain vuosi sitten uuden. Tosin se ei ole Guzziosa vaan H-D:n. He käyttävät samanlaista hanaa joissain malleissa. H-D osa on helpompi löytää ja halvempi.

Kuvassa on nuoli joka osoittaa kulumaa tai leikkautumaa. Se ei kuitenkaan haittaa sillä vika on vain yhden reiän reunassa. Se on ilmeisesti todetun vuodon syy. Vuoto tapahtui hitaasti. Vain muutama pisara vuorokaudessa mutta sekin tuoksuu ja tahraa.

 Tiivisteen asema hanarungossa.

Musta nuoli osoittaa "sokeaa silmää". Sen kohdalle hanarunkoa vasten laitoin kulahtaneen kohdan. Ylemmästä reiästä tulee polttoaine tankista ja lähtee kaasuttimille alimmasta. Venttilin pitää siis sulkea jompi kumpi rei'istä. Tässä tapauksessa tuloreikä. Koska hanarunko on vakiomallia niin keskimmäinen reikä on varatankin reikä eikä se ole käytössä. Hanan venttiili kiertyy vain 1/4-kierroksen.

Tässä asennossa hana on kiinni.

Guzzin tiivistettä käyttäen hana sulkeutuisi aiemmin. Koska H-D-osa on isommilla rei'illä niin viilasin hieman hanan kannen rajoitinta. Noin 2 mm riitti. Nyt hana kääntyy kiinni asti.

Venttiilin tasopinnan hioin suoraksi ja sileäksi hienolla hiomapaperilla tasoa vasten. 

Jos hanan kannen ruuvit kiertää kiinni asti niin hana ei toimi. Johtuu hieman paksummasta tiivisteestä. Laitoin kannen ja rungon väliin ohuet pikku aluslaatat niin puristusta ei ole liikaa.  Hanassa ei ole muita tiivisteitä kuin pahvinen tai nailoninen tiiviste kiinnitysmutterissa ja reikäinen kuminen itse hanassa.

Alkuperäinen kumitiiviste oli kovettunut. Ilmeisesti etanolin vuoksi. Tai jokin muu aine nykybensassa on kovettanut. Ehkä aikakin. Edellinen kesti melkein 30 vuotta.

Hanan kiinnitysmutterista: siinä on alapäässä vasenkätinen kierre kuten hanassakin. Kun taas tankin päässä on oikeakätinen kierre kuten toisessa päässä mutteriakin. Tiiviste on siinä välissä. Se kannattaa vaihtaa uuteen ja puhdistaa vastapinnat hanassa ja tankissa. Mutteri, alta päin katsoen, kierretään myötäpäivään niin että hana kiristyy oikeaan asentoonsa. Ehkä pieni etuotto tankin kierteen puolelle on tarpeellinen. 

Tiivisteen hanaan voi tehdä itsekin: pitää hankkia bensan kestävää sopivan vahvuista kumia ja lävistimellä lyödä siihen reiät oikeisiin kohtiin ja viimeksi leikata tiivisteen irti kumilevystä. Niin ne tehtiin ennen. Aiemmin oli kartiotiivisteisiä hanoja jotka vuosivat aina ihan pikkuriikkisesti.

Vastaavaa remonttia amerikanpyörässä.

Vuorokautta myöhemmin:
Hana on toiminut toistaiseksi moitteitta. Olisi aika karmeaa jos pyörä valuttaisi parikymmentä litraa bensiiniä esimerkiksi Kerhon lattialle. Pienempikin määrä riittäisi tietyissä olosuhteissa vakavaan vaaraan. Hana on paljon vartijana.

Hana voi vuotaa kahdella tavalla: suoraan ulos tai kaasutinten suuntaan. Jälkimmäisessä tapauksessa tulvimisherkkä kaasutin yhdessä vuotava hanan kanssa on vaaratekijä.

Kaksi päivää myöhemmin:
Hana toimii oiken hyvin edelleen mutta laitoin Stein Dinseltä tilaukseen uuden hanan. Se ei maksa paljoa vaikka on vaijerikäyttöinen. Ajoin parisataa kilometriä nautiskelemassa kauniista kevätpäivästä. Metsissä vielä lunta, järvissä jäätä vielä melko paljon mutta rannat auki. Metsä ei peitä maisemia kun ei ole puissa lehtiä. Tututkin paikat näyttävät toisenlaisilta. Hieno ajoreissu. Kytkintä pitää hieman säätää.

Kerholla koitin käynnistellä amerikkalaisvalmistetta. Ei pitäisi koskea. Siinä alkoi hana vuotamaan. Ulospäin. Kaikenlaista harmia. Pitänee sekin purkaa ja katsoa mikä vikana. Todennäköisesti tiivisteet ovat kuivuneet kun pyörä on ollut lämpimissä sisätiloissa. Ensi viikolla on aikaa sillekin vaikka en niin välittäisi. Säätiedotus kun ennustaa kolmen viikon sadekautta.

Neljä päivää myöhemmin:
Eilen, Kerhon vuosikokouksen alkua odotellessa, säädin kytkimen. Säätö tapahtuu vaihteiston takaa siellä olevan vivun säätöruuvista. Ei siis vaijeria säätämällä. Tavoitettavuus on paras pyörän oikealta puolen. Pieni vapaaliike pitää jättää että painelaakeri ei pyöri kytkimen mukana koko aikaa.

Otin koko vivun irti, purin osat irti, pesin kauttaaltaan ja voitelin sen akselin takaisin asennuksen yhteydessä.

Hommaan meni aikaa vain muutama minuutti eikä pyörää tarvinnut nostaa nosturille. Kohde on melko hyvin tavoitettavissa mutta polvilleen se pakottaa että näpit yltää. Nyt on säätövaraa tarjolla sitä myöden kuin kytkinlevyt kuluvat. Levyt ovat tavanomaista paksummat "heavy duty" Surflex-merkkiset. Linkki huonokuntoisen kytkimen kunnostamisesta. Jutussa tulee ilmi miten osaamaton huolto voi pilata osat tehokkaasti ja miten ne saadaan jälleen käyttöön.

Viikkoa myöhemmin: 
Muun osatilauksen mukana tuli uusi bensiinihana. Maksoi kuluineen alle 20€.

Täydellinen bensiinihana.

Nyt on varahana jos sattuu tarvitsemaan. Yllätyksekseni kokoonpanoon kuului myös nuppi ja sen ruuvi.

Näitä juttuja on muitakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti