sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

California Adamant Kevään 2018 ensimmäinen ajelureissu


Keväällistä laittoa
Kun sain California Adamantin käyntiin polttoainehanaongelmien ja iskunvaimenninvaihtojen sekä peräytyslaiteen korjaamisen jälkeen niin päätin tehdä koeajon. Reitin arvelin olevan Ylöjärveltä Tyrvään suuntaan pikkuteitä myöden ja takaisin. Mutta tulikin oikein hyvä sää joka siivitti matkantekoa laajemmalle.

Monen mutkan kautta
Reitti olikin Julkujärvi, Mutala, jossa söin lohikeittoa Mutalan Helmessä että jaksaa, Karhe, Viljakkala, Kyroskoski, Hämeenkyrö, Mahnala, Linnavuori, Siuro. Siuron Koskibaarissa leivoskahvit, Nokia, Pitkäniemi, Sorkkala, Hakkari, Savo, Liuksiala, Annala, Hikivuori, Hervanta, Sääksjärvi, Peltolammi, Kekkosentien kautta (Tunnelissa julmasti pölyä.) ja Julkujärvelle takaisin. Matkaa ja keskinopeutta ei paljoa tullut mutta mutta ajonautintoa koko rahalla. Kaikki toimi ja bensaa ei paljoa kulunut. Yli neljä tuntia kului aikaa. Asfalttia, tietöitä, soratietä ja tyhjiä mutkapätkiä. Paljon muita moottoripyöräilijöitä oli liikkeellä.

Likaista
Parta tuli harmaaksi maantiepölystä. Onneksi pääsi liki suoraan saunaan kun tulin kotiin.

Mielialan kohotusta
On aina ensiajelulla mieliala varsin korkealla kun asennetut ja säädetyt osat toimivat ja pyörä antaa itsestään luotettavan vaikutelman. Lisäksi kiireetön ei-mihinkään-ajelu on nautinnollista kun voi vain edetä, nauttia tuulesta, katsella maisemia, ihmisiä ja eläimiä. Myös eri hajuja tulee nenään ja ilman lämpötila vaihtelee. Autosta ei näitä kaikki vaikutteita saa.

Ehdin kuvata
Muutama kuvakin tuli napattua. Valitettavasti kuvat eivät ole parasta laatua mutta kevättä niissä on.

Karhejärven pienempi pää kannakselta katsoen ja C. Adamant kevätkunnossa.

 Siuron Koskibaari Nokialla. Yleinen ajelukohde.

Näköalateitä
Lähistöllä useita maisemiltaan hienoja ajeluteitä. Suurin osa asfalttia. Siuron taajama on itsessään jo nähtävyys: kapealla kannaksella on rautatieasema, paljon taloja, tie ja palveluja kuten osto- ja myyntiliike.
Hämeenkyrön suuntaan on Mahnala ja sen ympäristö. Myös Salmin kylä ja sinne vievä tie kartanoineen on tyypillistä Pirkanmaata. Hieman kauempana on Karkku ja Tyrvää. Karkusta Ellivuoren kautta on hieno mutkatie tielle 12. Karkusta Vammalaan on myös kiva tie. Ellivuoren kupeessa on myös Pirunvuori josta on hyvä näköala ympäristöön.

Siuronkoski.

Vähävetistä
Valitettavasti kosken kuohut ovat mietoja tällä kertaa sillä suurin osa vedestä kulkee voimalaitoksen kautta. Patoa on toistaiseksi avattu vain hieman keskeltä. 
Myöskin Kyröskoskella koski oli kuivana. Kyrösjärven vedet tuottavat turbiineissa voimaa liki näkymättömissä.
Kyröskosken juoksutus on näkemisen arvoinen. Jos sattuu niin käymään. Riippuu vesitilanteesta. Nämä vedet laskevat Kokemäenjoen monien voimalaitosten kautta kautta Poriin ja Itämereen.

Varhaishistoriaa
Kyröskoski on todennäköisesti Kalevalassa mainittu Hämeen Hälläpyörä. Niihin aikoihin koski oli nykyistä noin 7 metriä korkeampi ja pikemminkin putous kuin koski. Siis liki 30 metriä korkea jyrkkä koski.
Enpä tullut muita kuvia ottaneeksi. Kesäkioskit, -kahviot ja -kaupat pikkukylillä aukeavat vasta myöhemmin. Samoin monet nähtävyydet alueella. Mm. Töllinmäki. Tällä kertaa en ajanut Heinijärven kautta.

Tuttuja paikkoja
Luonnollisesti kohteet ovat pitkälti lapsuuteni ja nuoruuteni aikaisia seutuja. Lukuun ottamatta Pirkkalaa ovat useimmat paikat tuttuja jo useiden vuosikymmenten takaa.
Illalla saunan jälkeen niska oli oudoksestaan kivulias. Uskon sen olevan kypärän ja ilmavirran yhteisvaikutuksen tulosta.

Pari päivää myöhemmin maanantainaToinen kevään ajelu. Mittarissa jo 500 km tälle suvelle! 
Kunnostettu takajousitus tuntuu erinomaiselle. On jämäkkä ja meno tukevaa eikä tien epätasaisuudet välity runkoon liiaksi. Huonona puolena se että pyörä ei kanna näillä jousilla kahta yli satakiloista persoonaa. Toisaalta, yksinkin on kiva ajella. Samalla kuluttelin ylivuotisia bensoja pois. Kolmannes uutta ja loput vanhaa.

Karstanpoistoa
Moottoritiellä rikoin hieman rajoitusta että karstat lähtisivät. Mittari näytti 150 km/h joten nopeutta ehkä oli aivan hitusen liikaa....

Kahvia myös
Kävin ex-tallikaverin rakennustyömaata syynäämässä maalla. Hyvää jälkeä oli syntynyt.
Sieltä soratietä myöden ihmisten ilmoille takaisin. Pyörä vaatii nyt pesua sillä melko pehmeää oli maaseututie.

Lisää kahvia
Ehdin vielä Orituvalle Mämmilä MC:n epäviralliseen kerhoiltaan kahvia hörppimään. Illalla palatessa lämpötila oli noin 5 astetta. Kesähanskoissa hieman kipristeli sormenpäitä. Moottoriöljyn lämpötila vain noin 55 astetta. Pitäisi olla kaksinkertainen niin olisi hyvä.

Huoltohommapäivä
Huomiseksi on luvassa sadetta ja kylmää. Pitänee keksiä jotain muuta tekemistä kuin ajelua ympäriinsä. Kenties amerikanpyörän bensiinihanan kunnostusta. Tai jotain muuta kevyttä puuhastelua. Illalla on sosiaalista toimintaa tiedossa mutta vaihteeksi ei-motoristiporukassa.

Öljynvaihto jälleen
Kohta pitää vaihtaa moottoriöljyt California Adamantiin. Tasaluvulle pääsemiseksi pitää ajaa vielä 150 km.
Öljytilavuutta on vain alle 2,5 litraa koska korotusosa on poissa että pyörä olisi matala. Siksi ö-vaihto joka 5000 km välein. Nykyisen öljyn seassa on RVS- keraaminen metallin lisäaine. Käynti nätistynyt ja savutus loppunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti