maanantai 6. elokuuta 2018

Tampere Kesälahti Tampere

Leppoisa yhden hengen reissu Kesälahdelle ja takaisin vaikka lämpöä olisi voinut olla vähemmänkin. Vaatteita vähentämällä homma oli kuitenkin melko mukavaa. Taukoja piti pitää useasti. Ajosiirtymä tapahtui torstaina.

Pidempi on parempi
Valitsin menomatkalle reitin pohjoista kautta. Nyt en käyttänyt pikkuteitä vaan lähdin varsin aikaisin aamulla tien päälle ja olin lähes perillä jo puolenpäivän aikaan. Ei ollut juurikaan muusta liikenteestä riesaa ja lämpötila siedettävä. Perillä ollessa mittari näytti jo kolmeakymmentä astetta. Nestettä kului kuljettajan hyvinvoinnin ylläpitoon. Lohikeittoa nautin lounaaksi.

Reitti pohjoisen kautta.

Tampere - Jyväskylä - Pieksämäki - Varkaus - Rantasalmi - Savonlinna - Punkaharju - Kesälahti.
Googlen karttapalvelu näyttää matkaksi 426 km mutta pyörän mittariin ilmestyi lukemaksi 489 km. Osa on tieltä poikkeamisia kauppaan, uimaan, huoltiksille ja kaverin mökille. Ei ollut ketään paikalla. Osa matkasta selittyy mittarivirheellä. Guzzi 1400 GTS:n mittari mittaa hieman lyhyempiä kilometrejä kuin on totuus.
Polttoainetta kului koko matkan mittauksen mukaan keskimäärin 5,2 litraa sadalle kilometrille. Matkaan meni pysähdyksineen kuusi ja puoli tuntia.

Koneen lämmöt kohdillaan
Mitään häiriöitä tai muuta hankaluutta kuin korkea ilman lämpötila ei ilmennyt. Moottorin jäähdytysnesteen lämpötila vaihteli 90 ja 120 asteen välillä. Voitelu oli siis kunnossa. Moottori kävi lämpimänä hyvin nätisti.

Päivä turistina
Hyvissä ajoin torstaina iltapäivällä teltan pystytys ja sen jälkeen olusille Karjalan Kievarin terassille kavereiden kanssa. Myös varsin laatuisat pizzat nautittiin samaisella terassilla. Olimme siis tavallisina turisteina perjantaihin yli puolenpäivän kunnes kävimme maksamassa kokoontumisen osallistumismaksun. Telttapaikka maksoi kympin välillä to-pe. 

Kokoontuminen on suosittu
Itse kokoontumisesta löytynee ajan kuluun kuvia netistä ja varmaan tarinoitakin.
Jätän omalta osalta kokoontumisajon sisällön kertomatta toistaiseksi muutoin kuin että paljon tapahtui kaikenlaista naurattavaa.

Vähemmän väkeä
Muutama kuva maistiaisiksi. Lämpötila huiteli 30 asteen tietämissä päivällä ja yöllä noin 20. Ilmeisesti korkea lämpötila verotti osallistujia. Edellisvuosina on ollut enemmän.

 Tyypillinen jäähdytysneste ja majoitustapa.

Teltta on paras
Ne jotka olivat varanneet mökit valittelivat kuumuutta. Teltta ei sitä säilö kunhan lämpötila oli muutoin yöpymiseen sopiva. Kolme yötä meni oikein hyvin.Ei tarvinnut edes makuupussia. Viltti riitti.

 Rektum MC:n kantaväestöä leirissä.

 Ensimmäiset baarissa.

 Iltavalaistus.

 Annen Ducati täytti 20 vuotta.

Hyvin pidetty laite. Joitakin vuosia sitten se sai omavalmisteisen digitaalisen moottorinohjauksen. 

Juise kävi näyttämässä Laverda RGS Executivea.

Pitkästä ilosta....
Sunnuntaiaamuna heräilin pääkivuttomana seitseman korvilla ja ryhdyin pakkaamaan teltan sisältöä pyörän päälle. Teltta jäi vielä yökasteen jälkeen kuivamaan maittavan aamiaisen ajaksi. 

Kotiappäin
Paluumatkalle lähdin noin klo 10 aikaan. Suurin osa muusta juhlaväestä oli silloin jo lähtenyt. Tällä kertaa reitti oli poikkeuksellisesti isoja teitä eli etelän kautta. Alkumatkasta satoi vettä kuuroina ja piti parantaa ajoasun vesitiiveyttä mutta Lappeenrannan jälkeen sade väheni ja laitoin sadehousut sivulaukkuun.

Paluureitti ylivoimaisesti suorinta tietä.

Ei oikein hyvä reitti
Valitettavasti tämänkin vilkkaan 12-tien pätkä, 6-tien käännyttyä etelään Kymenlaakson jälkeen, muuttuu varsin vanhanaikaiseksi ja hitaaksi kulkea monien pikkukylien läpi ja vasta lähempänä Lahtea tie vaihtuu leveäkaistatieksi mutta kohta jälleen varsin hitaaksi monine liikennevaloineen Lahdesta kohti Tamperetta. Hollola - Tampere väli on hyvin tavanomaista tietä 80-rajoituksineen. Aikaa meni 5,5 tuntia. Keskikulutus 5,4 litraa sadalle kilometrille. Kulutus nousee heti kun joutuu ajamaan muun liikenteen tahtiin. Ohitukset ovat ilmeisesti suurin syyllinen kulutuslukeman kasvuun.

Tankkausvälit
Lähdin liki täydellä tankilla Tampereelta torstaina ja tankkasin Lievestuoreen Shellillä. Seuraava tankkaus oli puolen tankillisen kuluttua Punkaharjun Shellillä ja palatessa Kausalan ST1:llä. Sillä tankillisella pääsin kotiin ja tankissa on vielä kymmenkunta litraa jäljellä.

California 1400 GTS:n polttoainemittari on epälineaarinen: täysi tankki pysyy "täytenä" noin 150 km matkan kunnes ensimmäinen palkki "sammuu". Toinen, kolmas ja neljäs sammuvat muutaman kymmenen kilometrin välein kunnes viimeisen palkin sammumisen jälkeen pääsee vielä ainakin 140 km. Asian olen testannut pariin kertaan. Tankillisella pääsee huoletta noin 360 km:n matkan. Siihen tosin vaikuttaa tien kunto, tuuliolosuhteet, ajonopeus ja kuorma.
Aktiivinen ajo kuluttaa vähemmän kuin vakionopeussäätimellä ajaminen.

Jälleen itään
Tulevana viikonvaihteena olisi tarkoitus taivaltaa samoille seuduille mutta Etelä-Karjalan puolelle. Reitti sinne kulkenee pohjoisempaa Salpausselkää Vääksyn, Jaalan, Tuohikotin, Savitaipaleen ja Taipalsaaren kautta Lappeenrantaan ja siitä Imatran ohi perille. Reitin valinta riippuu pitkälti sääkartan antamien vinkkien mukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti