torstai 9. elokuuta 2018

California 1400 GTS pieni välihuolto

Keula ryhtyi kolahtelemaan töyssyissä ja vianetsinnän jälkeen selvisi että ohjauslaakereissa on välystä tarpeettoman paljon. Ei niin että ajoa mitenkään haittaisi mutta kun ääni toistui tietynlaisten töyssyjen kohdalla niin asiaan tuli kiinnitettyä huomiota.

Pyörän etupäätä pitää nostaa sen verran ilmaan että eturengas on maasta irti. Parhaiten se käy pienellä suuntaisnostimella. Silloin voi käydä kiinni käsin etuteleskooppien alapäistä ja vetää eteenpäin maanpinnan suuntaisesti. Välys tuntuu tällöin pienenä klonksahduksena. Jos vetää yläviistoon saattaa etuteleskooppien jousto sekoittaa toimenpidettä. Sieltäkin voi kuulua kolahdus.
Jos on avustaja paikalla niin hän voi kiskoa teleskoopeista ja itse pitää sormea ohjausakselin alapäätä vasten niin että tuntee liikkeen. Nyt sellainen tuntui.

Säätötoimenpide on yksinkertainen: kiristetään kahta hakamutteria samaa matkaa. Niiden välissä on kumirengas jonka tarkoituksena on lukita säätömutteri ylämutteriin nähden pyörimättömäksi. Hommaan tarvitaan sopivan kokoinen haka-avain.

Nuolilla merkityt kohteet.

Oikealla alempi valkoinen nuoli osoittaa hakamuttereita. Ylempi valkoinen nuoli yläkolmion kiinnityspulttia (Kuusiokolo 14mm.) Musta nuoli vasemmalla osoittaa yläkolmion kiristyspulttia teleskoopin ympäri. (Pultin kanta peitetty kromitulpalla.)

Kun hakamutterit on kiristetty niin että välys on poissa mutta ohjaus kääntyy edelleen kevyesti, ei nyi eikä ole tahmea, on toimenpide tapahtunut oikein.

Nyt pitää säätö vielä lukita. Yläkolmion teleskooppien kiristyspultit löysätään ja kiristetään yläkolmion kiinnityspultti ohjausakseliin. Jos ei ole erikoistyökalua niin ohjaustangon voi joutua irrottamaan kiristyksen ajaksi. Viimeksi kiristetään teleskooppien lukituspultit yläkolmion molemmista päistä. Käytännössä yläkolmio siirtyy alaspäin vain noin millin kymmenyksen. Riippuu tietysti siitä miten suuri välys oli.

Löysä laakerointi vioittaa laakereita ajan kanssa. Keskialueelle tulee löysä kohta ja muualla vastustaa jos kulunutta laakerointia yrittää säätää. Löysästä tai kuluneesta laakeroinnista voi olla seurauksena etujarrun nypyttämistä taajaan tahtiin, ohjauksen keskittämistä voimakkaasti ja keulan heilumista, woblausta, edestakaisin joka voi voimistua jollain nopeudella vakavalle tasolle. (Tankslapper)

California 1400 mallistossa laakerointi on tehtaalta lähtöisin kuulalaakeroitu. Sen säätäminen voi tulla tarpeelliseksi varsin usein. Jopa muutaman vuoden välein. Tarvikelaakerina toimivat kartiorullalaakerit jotka eivät ole aivan yhtä herkät muodostamaan välystä. California 1400 GTS:ssä on nykyisin kartiorullalaakerit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti