maanantai 24. heinäkuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 22 Imu- ja pakopuoli


Pian sähkötyöt on tehty
Johdot ovat jotensakin hallinnassa. Vielä pitää akku asentaa paikoilleen. Alkoholipyörän akku saa jatkaa Centaurossa työtään. Kuusi vuotta vanha Bilteman kalsiumakku.

Kone ja öljy kiertää
Laitoin akun kiinni väliaikaisesti ja kokeilin bensapumpun johto irrotettuna laitteistojen toimintaa. Suurin osa järjestelmästä toimi. Vain lambdan lämmitys ei. Pitää tutkia asia. Moottoria pyöritin ilman tulppia startilla kunnes öljynpainevalo sammui. Pyöritin myös tulppien kanssa. Akussa tuntui olevan potkua riittävästi. Toinenkin vanha mutta toimiva "Bilteman sininen" akku on mutta se ei mahdu akkukoteloon.

Polttoaineen syöttö
Suuttimet, ainakin kaksi neljästä toimii. Toiminta on yhtäaikaista joten kaikkien suuttimien avautumista ei voi kuulla erikseen. Tulppiin tuli tehokkaan oloinen kipinä. Perusteet pitäisivät siis olla kunnossa tulevaa käynnistystä ajatellen.

Imukanavisto paikallaan.

Imujärjestelmä
Vasemmalla alhaalla ahdin ilmansuodattimineen, putkisto, vasen läppärunko ja ylhäällä plenumi. Rakentelin nämä joskus viime vuosituhannen loppupuolella. Ahtimen kiinnitys ja sen voimansiirto tuli JL Meccanicalta Mäntästä.

Ohjeiden mukainen
Plenumin ja putkiston yhteistilavuuden kaava on 3 x moottoritilavuus. Tässä tapauksessa noin kolme litraa. Paineellista ilmaa on siis saatavilla viiveettömästi.

Omaa suunnittelua ja valmistusta
Kaikki hiilikuitu/epoksiosat ovat omaa valmistettani. Niistä on olemassa muotit joten joka osan voi tehdä uudestaan aivan identtiseksi. Kaikista osista on muotit tallella.

Oikean puolen läppärunko.

Signaaliletkuja
Valkoinen suodattimen näköinen säiliö on paineentasauskammio moottorinohjauksen MAP-anturille. Se pehmentää kuristimen ohella voimakasta painevaihtelua ja antaa ns keskipaineen anturille. MAP määrittää lisäruiskutuksen määrän ahtopaineen mukaan. Osa digitaalijärjestelmän toiminnoista ovat analogisia.

Pakoputket ovat kiinni jousilla ja kartiotiivistyksellä.

Pakoputket oikealla puolella.

Säätämisen peruste
Keskellä kuvaa lämmitettävä lambda-anturi. Sen mukaan säädetään moottorinohjauksen ohjaama polttoaineen ja ilman suhde. Jäännöshappianturi mittaa molempien sylinterien tuotosta koska mahdollisimman lähellä pakoputkien alkupäätä on yhdysputki jakamassa pakokaasuvirtauksen.

Yhdistelmäputkisto
Pakoputket ovat omaa valmistettani mutta materiaali on neljästä eri pakokäyrästä ja pyörän alkuperäisestä äänenvaimennuksesta.

Oikean puolen äänenvaimennin.

Kevyet vaimentimet
Amerikkalaisvaimentimet ovat laadukasta työtä ja rakenteeltaan ruostumatonta terästä. Hyvin kevyet. Pakovastusta säädetään vaimentimen takapään laippojen määrää ja niiden keskinäistä välystä säätämällä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti