tiistai 23. huhtikuuta 2019

Varastetun Jopon korvaaja


Kulkuneuvo lähialueille
Polkupyörä pitää olla pieniä taipaleita varten. Eli alle viiden kilometrin matkoille. Pidemmälle lähden bussilla, moottoripyörällä tai autolla.

Valmistaja ja hankintahinta
Sommers, af Hällström ja Waldens Osakeyhtiö, myöhemmin Kone ja Terä Oy. Valmisti myös moottoripyöriä Peto-merkillä. Taisi tulla jokunen mestaruuskin heidän moottoripyörillään. Sopii minulle eikä tarvitse ajaa halpispyörällä. Tämän sain munkkikahvien hinnalla itselleni.

Alkuperäinen keulamerkki.

Asennetaan viimeksi
Tätä pitää varovasti hieman fiksata ja tutkia mitä mahdollisia värejä siinä on.

Jaguar hankintakunnossa.

Satula on päin peetä.

Suoritettava osien etsintää
Ensimmäinen hankinta lienee uusi satula. Vanha nahkainen Lepper olisi sopiva. Myös muita osia pitää löytää. En aio entisöidä mutta mukavuus- ja ulkonäköasiat pitää laittaa kuntoon.

Pyörät kuntoon ensiksi
Pitää tarkistaa ja säätää pinnojen kiristys eli rihdata vanteet. Maalaus olisi tarpeen. Sitten uudet vannenauhat, sisäkumit ja renkaat.

Laakerit irti
Kaikki pyörivä pitää purkaa, pestä, voidella ja säätää. Pikaisella kokeilulla jarru tuntui toimivan. Vanteet eivät ole alkuperäiset.

Varustelu
On minimissään. Ehyt takaheijastin tarvitaan ensin. Syksyyn mennessä ajovalo ja lisää heijastimia jotka näkyvät sivuillekin.
Hyllyssä on eräästä toisesta pyörästä irrotettu alkuperäinen Jaguar-merkki eli embleemi. Se on ollut niittaamalla kiinni. Pitänee hankkia pieniä ahtoniittejä.

Uudet kumit pitää laittaa
Renkaat ostin Biltemasta. Niistä on hyviä kokemuksia edellisissä pyörissä. Löytyi sopiva kokokin mutta vain päällikumeista. Myyjätyttö tosin sanoi että kyllä se pienempi sisäkumi venyy kun sinne ilman laittaa. Toistaiseksi etsin sopivia sisäkumeja. Vannenauhat löytyivät Biltemasta.

Kääntö asennusasentoon
Eli satula ja sarvet lattiaa vasten. Pyöräytin jakoavaimella pyörät irti rungosta ja kannoin auton tavaratilaan. Vielä ei ole sopivia sisärenkaita mutta jo pyörien irrotus edistää asiaa. Tarkistan pyörien pinnauksen ja suoruuden kunhan saan vanhat renkaat pois vanteilta. Vanteet ja navat eivät ole alkuperäiset.

Sisäkumit löytyivät
HongKong-tavaratalossa oli tasan kaksi kappaletta oikean kokoisia sisäkumeja. Vajaa neljä euroa kappaleelta. Palautan Bilteman itsepaikkautuvat kumit. Saan takaisin noin 12 euroa. Tosin tuo itsepaikkautuvuus vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Etupyörä on kunnossa
Kumpikaan vanteista ja niiden navoista eivät ole pyörän alkuperäisiä osia.
Mutta muuta ei toistaiseksi ole niin tyydyn näihin. Alkuperäisosia voisi talviaikana laittaa hakuun.

Rengastyö
Sinänsä helppoa näin ison vanteen osalta. Vanha kumi irtosi etuvanteelta sormivoimin.

Tarpeeksi työkaluja.

Etupyörän akseli laakereineen.

Uusi rengas vanhalla etuvanteella.

Takavanne sisäpuolelta.

Korroosiota
Poistin ruosteesta valtaosan mutta mitään erityistoimenpiteitä en ryhtynyt käyttämään.

Takavanne ruostesuojattuna.

Rihtaus
Osa takavanteen pinnoista oli löystynyt. Sain kuitenkin pinnojen mutterit pyörimään joten nyt kaikki pinnat ovat samalla kireydellä ja vanne pyörii suoraan.

Takanavan osia liotuksessa.

Paljon puurrettavaa
Piti purkaa paloiksi kokonaan että vanha sitkistynyt lika oli mahdollista pestä pois. Takapyörän kanssa jouduin työskentelemään useamman tunnin. Mutta kuntoon se tulee. Napa on merkkejään Torpedo. Varsin laadukas kapine mutta monimutkainen.

Hienot liitoksien vahvikkeet.

Kaksiväriseksi
Nämä kauneusarvoja edustavat rakenteet pitää saada esille. Maalaus kulta-musta voisi olla ratkaisu. Päälle kiiltävä lakka. 

Etupyörä huollettuna ja uudella renkaalla.

 Päällirenkaiden, vannenauhojen ja sisärenkaiden tyypit.

Hankinnat Biltemasta ja HongKong-tavaratalosta. Kaikkea ei ole kaikissa paikoissa.

Takapyörä rihdattu ja kumi asennettu.

Koeajolle
Nyt pääsee ottamaan testiajon. Tosin ohjauslaakerit, kampien laakerointi ja muutama muu kohde vaatii vielä huomiota. Lähinnä pesua ja voitelua.

Kevyesti polkee faari...
Pyörät asennettu runkoon ja koeajo on tehty. Onpa erinomaisen kevyt poljettavaksi. Jarruttaminen vaatii voimaa. Vertailukohta tietenkin vanha, paitsi tähän verrattua, melko tuore 60-luvun lopun Jopo. Se jonka rosvo vei lukitusta pyörävarastosta. Hyvä kun vei...

Baariin ja takaisin
Ajelin erinomaisen tutun reitin. Toki tuntui hurjalta istua niin korkean pyörän päällä. Jos kaatuu niin lantiomurtuma on todennäköinen muiden vammojen ohessa. Iso ja pitkä pyörä.

Etupyörään vanha vanne
Löytyi romuläjästä alkuperäistyyppinen vanne. Napa on laakereiltaan kunnossa mutta ulkoisesti ruostunut. Ehkä korjattavissa. Pinnat ovat ruostuneet. löystyneet ja taipuneet. Joka tapauksessa se on purettava, vanne hiekkapuhallettava sekä maalattava ja ostettava uudet pinnat. Ei siis mitään ylikäymätöntä.

Muoto on oikea.

Ei maksanut mitään.

Toisen romu, toisen aarre
Tästä alkaa kunnostus. Koko on uskoakseni oikea kuten myös vanteen malli.

28 x 1 5/8 - 1 3/4

Lisäremonttia
Seuraavaksi pitää purkaa ohjauslaakerointi ja kunnostaa se. Lisäksi polkimien laakeroinnille sama juttu. Ohjaustanko pitää laittaa korkeampi. Ketjut täytyy pestä ja voidella. Nyt kesämökille!

Asiaan tulee jatkoa suven mittaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti