perjantai 19. huhtikuuta 2019

California 1400 GTS: Akku pyörään


Akku kiertoon
Irrotin jo vuosia käytössä olleen mutta toimivan Yuasa YTX20BS-akun pyörästä ja siirsin sen California Adamantiin. Tilalle ostin samanlaisen akun joka seuraavat vuodet tekisi töitään California 1400 GTS:n käynnistysvoimana.

Hyvä akku tienaa hintansa
Uuden akun hinta on vajaat sata euroa. Eli melko kallis ostos mutta jos kestää useamman vuoden niin täyttää kustannustarpeensa paremmin kuin halpisakku joiden kestoikä on yhdestä viiteen vuoteen jossa loppu akulle jo viimeistäänkin häämöttää. Varsinaiset, kalliimmat, laatuakut ovat kestäneet pidempään kuin viisi vuotta käytössäni.

Hapottamaan
Siirryin akkupakkauksen kanssa Kerholle jossa hapotin akun mukana seuraavan happokasetin avulla.

Hapotus kasetista.

"Tuuletus"
Hapotuksen jälkeen on hyvä antaa akun olla ilman kantta (kuvassa etualalla) tunnin ehkä toistakin avoimessa paikassa sillä akusta poistuu kaasua melkolailla. Akku pulputtikin melkoisesti sekä kuumeni. Lämpiäminen aluksi on normaalia. Lämpötilan pitäisi laskea ajan mittaan,

Kansi kiinni
Kun aikaa oli kulunut reilun tunnin ja siinä välissä pesin autoni pintapuolisesti talven ravoista painoin kannen akkuun paikoilleen. Akku oli edelleen tavanomaista paljon lämpimämpi.

Akun lataus
Akku ei välttämättä ole starttivalmis heti vaan sitä olisi hyvä ladata. Laitoin Kerhon ison C-tek-laturin työhönsä. Ensimmäinen valo syttyi miltei heti eli ilmoitti että laturi on aloittanut latauksen. Toinen valo syttyi noin neljännestunnin päästä. Kokeilin akun lämpöä kädellä ja se oli edelleen varsin kuuma. Hieman omituista niin matalalla latausteholla.

Yleismittarilla
Kytkin yleismittarin rinnan laturin ja akun kanssa. Valoja laturin näyttöön tuntien kuluessa ei syttynyt lisää. Akku edelleen varsin lämmin. Yleismittari näytti varsin alhaista jännitelukemaa eikä se siitä tuntunut nousevan.

Maksimilukema mitä sain tulokseksi latauksen aikana.

Virta kulkee
Vaikutti kuitenkin että akku ei ota vastaan kun mittasin muutaman tunnin latauksen jälkeen jännitteen suoraan akusta. Se ei ollut kuin 12,46V. Akussa siis ei ollut tuntien latuksenkaan jälkeen energiaa sen vertaa että sillä olisi voinut ison V-koneen käynnistää. Puoli tuntia latauksen lopettemisesta ei ollut enää kuin 12,2 Volttia jollaista jännitettä ei pyörän järjestelmä edes noteeraa vaan pysyisi mykkänä.

Tuomio
Lopetin turhat latausyritykset ja totesin akun täysin kelvottomaksi. Ensi viikolla pääsiäispyhien jälkeen vien sen takaisin ostopaikkaan. Ei tämäkään merkki ole enää sitä laatua kuin oli vuosikymmeniä sitten tämän tapauksen suhteen arvioituna.

Takuu
Akun myyjä valmistajan edustajana antaa akulle puolen vuoden (Ajokauden) takuun. Aika heikko esitys sentään liki satasen akulle.

Vaihtoehto
Harkitsen otanko takuuseen samanlaisen lainkaan. Alkaa kevyt litiumakku kiinnostamaan. Niissä tosin on teho paljon pienempi. Saman kokoisessa amppeeritunteja vain noin puolet tai hieman alle. Toisaalta siitä saa kerralla suuremman käynnistysvirran. Mutta en tiedä soveltuuko pyöräni hihnavetoinen autotyyppinen latausjärjestelmä ylläpitämään litiumakkua niin että se lataisi akun täyteen.

Ajamaan kuitenkin
Koska halusin kuitenkin ajella niin hain vanhan akun Verstaalta California Adamantista. Se ei juuri nyt sitä tarvitse kun teen siihen kansiremonttia.

Tarkistin pyörän latauksen
Vaikka kyseinen akku ei pyöräni akkutilaa koskaan tavoittanut katsoin varoiksi paljonko California 1400 GTS:n laturi tuuppaa jännitettä heti käynnistyksen jälkeen akkuun. Latausjännite on jo tyhjäkäynnillä 14 Volttia. Lukema kertoo että jos akku on vastaanottavainen niin latausjännite kyllä riittää. Mittaus akkukaapelit kiinni rinnankytkennällä yleismittarilla kun pyörä käy tyhjäkäyntiä. Jännite nousee hieman kun antaa kierroksia.

Seuraava akku
Hain 25.04.2019 uuden akun valmiiksi hapotettuna ja ladattuna myymälästä. Kysyin ottiko palauttamani akku virtaa vastaan. Ei, kuulemma, edes yön yli ladatessa. Näin päätelmä oli että akku on rikki ja takuuseen uusi. Kyseinen aiemmin noutamani akku oli siis viallinen. Lisäksi nykyisen takuu on varmasti voimassa sillä nyt hapotus on tehty takuuehtojen mukaan jo liikkeessä.

Akku paketissaan ladattuna.

Vanha akku ja lepojännite.

Akun lepojännite
Volttimittari, kuten tässä, ei ole hyvä akun testaukseen sillä jännite huonossakin akussa voi olla ajoittain korkea mutta akku ei sisällä kuitenkaan virtaa. Silloin akkujännite kuormitettaessa voi pudota jyrkästi. Toki tästä akusta tiedetään että se on varsin hyvässä kunnossa. Siksi lepojännitekin on varsin korkea. Se kertoo myös että pyörän laturi on kunnossa.

Uusi toimipaikka vanhalle akulle
Akku siirtyy California Adamantin käynnistysvoimaksi. Ehkä palvelee vielä, hyvässä lykyssä, parikin ajokautta.

Uusi akku asennuspaikassaan.

Uuden akun lepojännite.

Täyteen ladattu
Ostopaikassa hapotettu ja ladattu akku ei ole ihan yhtä korkealla jännitteellä varattu kuin edellinen. Toki eroa ei ole kuin 0,1 Volttia. Eiköhän 1400 GTS:n autotyypin laturi pidä sen vireessä. Toivottavasti.

Latausjännite tyhjäkäynnillä.

 Akkutelineen kannen kiinnitysruuvi.

Kaksi kuusiokoloruuvia ja neljä muuta
Akkutelineen kansi on paikoillaan kuudella kiinnikkeellä. Neljä niistä ovat ruuveja jotka kierretään ristipääruuvarilla paikoilleen ja nämä kaksi erikoisruuvia. Kuten kuvasta voi havaita niin kierteen alussa on kierteetön osa joka kohdistaa ruuvin kierreniittiin ja kannan alla on paksunnos joka estää että ruuvin kantaa ei kiristetä muovisesta kannesta läpi. Estää siis ylikiristämisen.

Akun vaihtoon tarvittavat työvälineet.

Loppupäätelmä
Akku, tunnettu laatumerkkikin, voi olla viallinen. Vaikka asiakasta syyllistettiinkin aluksi niin kuitenkin asia päättyi onnellisesti eikä siitä tullut kuin ajoa takuuasioiden kanssa ja uuden akun nouto.

Kerron lisää myöhemmin jos asiassa jotain outoa vielä ilmenee.

Outoa on
Se että käynnistäessä alussa on akkujännite varsin korkea mutta starttauksen jatkuessa jännite putoaa alle kymmenen voltin lukemiin. Ongelma ei ole se että akku on kallis vaan se että että akun jännite pitäisi pysyä korkeammalla toimenpiteen aikana.

Ajamatta
Nyt on muutamia päiviä tai parikin viikkoa kun pyörällä ei ajeta. Viittaan pyörän ohjekirjan ohjeeseen joka sanoo että yli kahden viikon seisonnan ajaksi pitää akku irrottaa pyörän virtapiiristä tai käyttää ylläpitolaturia. Katson loppuviikosta mikä on akkujännite. Jaksaako tällä akulla käynnistyä? Mikäli tarpeen niin laitan lataukseen.

Usko koetuksella
Kun on pari viallista akkua kokenut samalta merkiltä niin on lapsenusko merkkiin mennyt ja epäilys hiipinyt tunnepuolelle.

Viikon päästä
Torstaina, kerhoiltaa ennen iltapäivällä, laitoin ylläpitolaturin, C-Tek, kiinni pyörän virtapiiriin. En siis irrottanut akkua pyörästä. Laitoin laturin lataamaan mutta kerhoillan aikana, noin viisi tuntia myöhemmin, ei alkutilannetta kummempaa ollut tapahtunut. Toki pyörä kuluttaa hieman sähköä koko ajan pitääkseen asetukset ja päivitykset voimassa. Jos akun irrottaa niin pitää tehdä osa asetuksista uudelleen takaisinkytkennän jälkeen.

Perjantaina iltapäivällä
Iloinen yllätys. Laturi näytti että akku on täynnä. Irrotin laturin ja laitoin sen pyörässä sitä varten olevaan lokeroon. Ehkä tämä akku on toimiva yksilö. Voi olla että pyörä seisoo vielä pari viikkoa joten joutunen lataamaan sitä ennen käyttöönottoa uudelleen. Pyörän ajotietokone näytti 12,3 Voltin jännitettä. Edelliseen pitkään käytössä olleeseen akkuun nähden hieman alhainen jännite.

Kerhon kevätajelulla
Pyörä ja akku toimivat moitteitta ajokauden avajaisissa. Kävimme Tuusulassa Weird Antiquessa katsomassa mitä siellä on. Jotkut löysivät jotain. Itseäni tuotteet eivät kovin kiinnostaneet. Hintataso oli mielestäni varsin korkea. Mutta vieressä oleva lounasravintola Vanha Unkka oli erinomainen. Hyvät sapuskat kohtuulliseen hintaan!

Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti