lauantai 26. lokakuuta 2019

Venus Special


Polkupyörähistoriaa
Aiemmin selittelin että 60-luvun nuorisojoponi varastettiin lukitusta pyörävarastosta. Pyörä oli lukittu vaijerilukolla rungostaan pyörävaraston telineeseen. Voroilla oli hyvät vehkeet mukanaan.

Jaguar on käyttöpyöränä
Sen sain lahjaksi naapurin vanhalta herralta jopon tilalle. Toimii hyvin ja huvinkin vuoksi. Sulan maan aikana pikkumatkat kuljen sillä. Jaguaria valmisti Tampereella Kone ja Terä Oy. Vuosimalli selvittämättä.

Peto - historiaa
Kyseisellä merkillä valmistettiin Kone ja Terä Oy:n pajalla myöhemmin henkilövoimalla kulkevien välineiden lisäksi kilpamoottoripyöriä joilla tuli merkittävää menestystä: Motocross ja enduro.

Heikki J. Helkama
Maahantuontiliike ensin Tampereella ja sitten Viipurissa. Sen jälkeen tehdas Hangossa ja myöhemmin Helsingissä sattuneesta syystä. Merkittävän kokoinen perheyritys edelleenkin.
Venus Special on Helkaman (Ent. Hellman.) maahantuoma ruotsalainen laadukas polkupyörä.

Kotimaista pyöränvalmistusta ja kokoonpanoa.

Kirpputorin hintalappu.

 Venus Special

Vain pieniä puutteita
Alkuperäinen puukahvainen ilmapumppu puuttuu mutta sen kiinnitysteline on tallessa satulaputken kupeessa. Ketjusuojan alkuperäisyydestä en ole aivan varma. Polkimien rakenne on pyörän valmistumisajalta kuten myös satula ja ohjaustanko kädensijoineen. Satula on myös Venus-merkkinen. Teksti on myös satulan nahassa molemmin puolin kohokirjoituksena ja takana alumiinikyltissä.

 Takanäkymä.

Satulan rakenne.

Iloa alkuperäisosista
Satulan nahka on pinnastaan hieman halkeillut ja jousista sekä muusta satulan metallirakenteesta on niklaus karissut kuten myös ohjaustangosta ja polkimien varsista. Ovat kuitenkin täysin käyttökunnossa. Kromatut osat ovat paremmassa kunnossa. Satula vaikutti hyvin ergonomiselta ensiejelulla.

Ensitesti
Ajoin kirpputorilta kotiin pari kilometriä ylämäkeen eli ajo-ominaisuudet tuli syynättyä. Vanteet ovat suorat, uudet, tai ainakin käyttämättömät renkaat alla, kaikki laakerit toimivat äänettömästi ja nykimättä ja pyörä rullasi alamäkeen kevyesti sen vähän kuin kokeilin. Välityssuhde on varsin pitkä aiempiin pyöriini nähden. Tasamaalla kulku kävi kevyesti ja vauhdikkaasti. Kostautuu sitten jyrkemmissä nousuissa. (Jopolla ennen ja nykyisellä käyttöpyörälläni Jaguarilla jaksoin polkea kaikki seudun ylämäet mutta varsin "loivasta" Venuksen välityksestä johtuen piti pieni pätkä taluttaa jo koeajossa. Pitää hankkia papua reiteen lisää.)

Välitys ketjusuojineen ja poljin ketjupyörineen. Ketjukin on kunnossa.

Ensihuolto
Satulan ja runkoputkessa riippuvan työkalukotelon nahat olivat kovettuneet. Ensiavuksi käsittelin ne saapasrasvalla. Tuon Verstaalta mukanani kuumailmapuhaltimen että saan rasvaa imeytetyksi satulaan sen kestoa lisäämään. Satula on muutoin ehyt ja alkuperäinen. Ainakin malliltaan. Työkalukotelossa on hieman sanomista. Mutta ei mitään sellaista mitä rajasuutari ei saisi korjatuksi.

Kevättalven toimia
Kunhan saan kaksi työn alla olevaa mp-projektia ajokuntoon ja California 1400:sen maalautettua voisin kunnostaa Venuksen vahintäänkin hyvään käyttötasoon. Siinäkin taitaa olla tekemistä vain ulkopinnan suhteen.

Keulamerkki tammenlehvineen.

Vuosimalli?
Keulamerkkejä on ollut useita erilaisia vuosien mittaan. Joku asioista tietävä voisi osata haarukoida tämän pyörän tarkan vuosimallin. Arvaus että ennen sotia tehty ja myyty joskus 30-luvulla.

Mainos.

Työkalupussi eli mainoksen "laukku" runkoputken alla.

Työkaluja
Pussista löytyi säätöleuka-avain (jakari) ja tyypillinen polkupyörän monitoimiavain. Jossain varastossani on lisää polkupyörässä käytettäviä avaimia. Pitääpä lisätä tarpeellisia pussiin. Kunhan löydän.

Muita varusteita
Soittokello, takalokasuojan valkoinen takapää ja takaheijastin. Tietenkin tavarateline joka on kunnossa. Ajovalon kannatin on tallella vaikkakin hieman vääntynyt.

 Soittokello joka toimii.

Takaheijastin.

Tavarateline. Jouset ovat kunnossa.

Rungon ja osien maalaus
Pääväri on ilmeisesti musta. Lisäksi valkoista ja kultaraitoja. Pohjamaalia ei ehkä ole käytetty. Tai jos on niin hyvin ohut punainen värikerros. Vaikea erottaa ruosteesta.

Yksityiskohtia rungosta ja etuhaarukasta.

Rungon liitokset
Liitostapa rungon putkiosille on kovajuotos. Ehkä peräti hopealla. Lisätukea liitoksille antaa putkien päälle juotetut koristemuodot.

Mustan maalin päällä kaksi leveää ja neljä kapeaa kullanväristä raitaa.

Muita huomioita
Ainakin se että voitelukohteissa on rasvanipat valmiina kuten pyörännavoissa. Joitain erikoistyövälineitä pitää hankkia tai valmistaa sillä jotkin kohteet eivät ole myöhempien standardien mukaisia. 

Että miksikö on polkupyörä
Käytännön syistä. Saa ajaa liikenteessä pikku tuiskeessakin jos ajaa varovasti. Ei vakuutusta, ei katsastusta, ei rekisteröintiä, ei vie paljon tilaa, pienikulutuksellinen ja haluttaessa varsin nopea. Varsinkin alamäkeen.
Kunto ja patti reisiin kasvaa aika reippaasti jos liki päivittäin ajaa yli viisi kilometriä. Vammautunut selkäni ei isommin reagoi pyöräilyyn, verrattuna hölkkäämiseen, joka saa selän murtumakohdan kivuliaaksi.

Ensimmäisiä havaintoja
Kun ajaa jyrkähköä kaaretta ja polkee samaan aikaan ei kengän kärki osu vahingossakaan etulokasuojaan. Asia ei ole selviö nykypyörissä. Akselivälissä löytyy ja ajo-ominaisuudet ovat varsin maltilliset. Vauhdissa vakautta on runsaasti.

Joskus työn alle
Pyhä tarkoitus olisi entisöidä tai ainakin saattaa Venus kunnolliseen käyttökuntoon jollain aikavälillä. Jos en minä tee niin perikunta saa vaivoikseen. Pitää laittaa lasikuulapuhalluskaappi "tulille".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti