maanantai 15. maaliskuuta 2021

California 1400 kulutus pienemmäksi

Kiinnostuneitakin on
Tästä on joutunut keskustelemaan monenkin ko. pyörästä kiinnostuneen tai muiden ko. pyörän omistajien kanssa.
Ilmoitettu keskikulutus on 8,5 litraa sadalle vaan en tiedä minkä normin mukaan. Kyllä, olen saanut, silloin kun pyöräni oli aivan uusi, ylitettyä kyseisen lukeman kevyesti. Helposti sai kulumaan kympin sadalle jos hiukan reippaammin käskee. Mutta silloin on kortti löysässä.

Toimeenpano
Hurjan kuuloinen kulutus sai minut miettimään asiaa ja laitoin pyörääni erilaisia lisävarusteita valvomaan erinäisiä asioita. Toimenpiteet on tehty hiljalleen pitkällä aikavälillä. Tätä kirjoitettaessa pyörä on jo ollut käytössä viitisen vuotta ja kulutuksen alentamiseksi olen tehnyt hankintoja, muutoksia ja säätöjä.

Näitä ovat kaksoislambdanäyttö eli molempien pakoputkien jäännöshappiantureiden antamat ajonaikaiset tiedot.
Moottoriöljyn lämpötilanäyttö siihen kohtaan mistä moottoriöljy virtaa moottorista jäähdyttimeen.
Lisäksi on apuna pyörän omat mittarit jotka kertovat polttoaineen kulutuksesta, kierrosluvusta ja keskinopeudesta sekä ajetuista kilometreistä. Lisäksi tarkempaan matkatietoon navigaattori. Se ja pyörän omat matkamittarit eivät ole aivan yhteismitalliset.

Tekniset varusteet
Pyörässä on alkeellinen ajotietokone ja vakionopeussäädin. Ajomoodeja on kolme: sade, touring ja sport. Ajonhallintajärjestelmä yksinkertaisemmasta päästä: neljän asennon luistonesto ja kaksikanavainen ABS.

Kylmyys lisää kulutusta
Näiden mittaustuloksen tuotteena arvioin että moottori käy tarpeettoman rikkaalla seoksella suhteessa suorituskykyyn. Toinen merkittävä seikka löytyi moottoriöljyn lämmöstä joka normaaleilla maantienopeuksilla alle ulkoilman 20 asteen, jota ilmastomme suosii, näytti lämpönä 70 - 80 astetta kun oli ajettu jo yli puoli tuntia yhtäjaksoisesti noin 88 km/h keskinopeudella. Hyvä lämpötila olisi noin 110 astetta.

Katsaus moottorinohjaukseen tietokoneella
Sen jälkeen tutkin tietokoneella erillisellä ohjelmistolla moottorinohjauksen tiedostoja joista selvisi että tasaisessa ajossa, jossa moottoriöljyn lämpötila on alle 90 astetta on jatkuva lisärikastus päällä ja kylmemmässä lämpötilassa vielä enemmän. Tämä rikastus tulee vielä kiihdytysrikastuksen päälle. Myös moottorijarrutuksissa rikastetaan että katalysaattorit pysyvät toiminnassa. Tämän seurauksena voisi ajatella että moottorinohjauksen muokkaaminen olisi tarpeen. En kuitenkaan halunnut tehdä sitä koska jo ulkoiset lähtöarvot ajossa olivat ns. metsässä.

Heräte tarkemmaksi
Heräsi ajatus että tunnistaako moottorinohjaus kunnolla moottorin toimintoja painotusalueena nimenomaan moottorin käyntilämpötila.
Ensimmäinen toimenpide oli ottaa sylinterin lämpöanturi irti ja parantaa sen lämmönjohtavuutta. Se vaikutti heti siihen että moottoriöljyn lämpötila myös nousi: kun moottoriin syötettävä polttoaineseos on laihempi moottori käy kuumempana. Se muodostaa ns. silmukkavaikutuksen joka korostaa itseään: kulutus pienenee.

Jäähdytin umpeen
Kuitenkin kun sää on kylmempi ei tämä em. kierto ei enää tehonnut ja kulutus nousi lämpötilan laskiessa. Pyörässä on nestejäähdytys jota toteuttaa moottoriöljy erillisellä jäähdytyskierron pumpun avulla ja siihen liitetty jäähdytin. Päätin tukkia jäähdyttimen "kaihtimella". Se nopeutti välittömästi moottorin lämpenemistä kaikissa lämpötiloissa. Siksi piti tehdä jäähdyttimen peitteestä säädettävä että tosi lämpimällä ilmalla ei moottoriöljy rasitu liiasta lämmöstä.

Sylinterien lepuutus matka-ajossa
Miten lambdanäyttö liittyy tähän: moottori on suunniteltu käymään tasakaasuajossa, jota suurin osa ajosta on tämän tyyppisellä pyörällä, niin moottori siirtyy lämpimänä aikaisemmin lähtöajankohtaan nähden, viileilläkin säillä, käyttämään tasakaasuajossa vain yhtä sylinteriä kerrallaan. Yhden sylinterin "lepuutus" ei tietenkään ole puolet kulutuksesta mutta, arvioni mukaan 15 - 20% vähemmän. Lepuutuksessa olevan sylinterin seos on hyvin laiha ja se palaa kuumana mutta ei tuota juurikaan tehoa. Vain sen verran että ei laita vastaan.

Vaikeammin ennakoitavissa
Ulkoiset tekijät ovat kuitenkin merkittävimmät kulutuksen hetkellisiin muutoksiin vaikuttavia tekijöitä: nopeusrajoitukset, muu liikenne, tien kunto ja luonne sekä kuljettajan fiilikset.

Sylinterit vuorottelevat
Mitä enemmän yksipyttyisajoa sitä pienempi kulutus. Jos jokin rikastus on päällä moottori ei siirry lepuuttamaan vuorotellen eri sylintereitä. Lepuutussykli vaihtuu pytystä toiselle muutaman tahdin välein. Sitä ei kovin helposti kuule käyntiäänestä. Sekin estää kuulemista että silloin on vauhtia tyypillisesti yli 80km/h. Moottori on erotettu roikkumaan rungosta. Runkoon ei välity tärinöitä ajossa. Vain paikallaan tyhjäkäynnillä koko pyörä tärisee lievästi. Kone heiluu silminnähtävästi sivuttain tyhjäkäynnillä.

Kuluja tuli
Toimenpiteiden kulut: kaksoislambdanäyttö 25€ + liittimet ja johtimet, sylinterin lämpöanturin muutostyö muutamia euroja ja jäähdytinkennon säädettävä "kaihdin" noin 20€, monitoimilämpömittari jäähdytysöljyn lämmön mittaamiseeen antureineen 60€ ja muutama pala velcrotarraa. Tietenkin itse tekemäni koneistustyöt ja asennukset siihen päälle. Omasta työstä itselle en laskuta.

Säästöä bensiinissä
Kulutus pyörii nyt noin 5,5 - 6,9 litraa sadalle ja sallii kyllä ihan asiallisen ajotavan niin että ei tarvitse miettiä minkä verran sitä kaasukahvaa vääntää. Myöhemmin laitoin moottoriöljyyn RVS:n metallin lisäaineen mutta sen vaikutuksen kuulee lähinnä vain käyntiäänessä. Käy nätimmin ja jotenkin kevyemmin. Jonain hellepäivänä pitää hieman rankaista konetta niin että lisäaineen hyöty tulee ulosmitattua. Moottoriöljynä laadukas esteriöljy.

Iso ilmanvastus ja suuri paino
Kyseessä on raskas matkapyörä jossa on isoin saatavilla oleva pleksi ja isot ilmanohjaimet sen alapuolella sekä sivulaukut ja iso takalaukku ja etukaatumarautojen täyttävät roiskesuojat. Ilmanvastusta siis on.

Tehokkaimmat muutokset
Erityisesti kaihdin jäähdyttimen edessä ja toisena tulee sylinterin lämpöanturin muutostyö. Kolmantena välityssuhteen tihentäminen että kuudes vaihde tulee aktiivisempaan käyttöön vallitsevilla nopeusrajoituksilla. Muu on enimmäkseen näpertelyä. Tosin ajotapa vaikuttaa sekä tietenkin mikä ajomoodi on käytössä. Kaikki mittaukset tein turismo-moodin ollessa käytössä. Sekä alkuperäisellä rengastuksella että nykyisellä rengastuksella jossa renkaan kehämitta on lyhyempi. Muutettu rengaskoko on hyväksytty katsastuksessa.

Muillakin on California 1400 eri versioita
Uskoisin että moni muukin on kiinnostunut aiheesta. Kaihtimen laitto on se merkittävin ja ylivoimaisesti helpoin seikka ja erittäin helppo toteuttaa. Kevätkylmillä voi laittaa ihan huoletta pahvilevyn nippusiteillä koko syylärin peitoksi ja katsoa miten kulutuksen käy. Siihen kylkeen moottoriöljyn lämpötilanäyttö jos haluaa faktaa. Synteettisen öljyn lämpötila on ok välillä 90 - 130 astetta.

Yksi kokeilu tekemättä
Pleksi pois, muutkin ilmanohjaimet pois, sivulaukut ja takalaukku pois niin olisi mielenkiintoista havainnoida mitä kulutukselle tapahtuu kun "tarpeeton" ilmanvastus on poissa. Ehkäpä kesän -21 hellepäivän kokeiluprojekti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti