maanantai 15. maaliskuuta 2021

Menneen kesän vauriokorjauksia Cali 1400 GTS


Kaikki kuluu mikä hemppaa ja hemppakin kuluu
California 1400 GTS on ollut huono suojelemaan vasemmanpuoleista ilmanohjainta. Siihen oli tullut murtuma vasemman puolen alemman kiinnityksen kohdalle. Pieni murtuma tuli jo toissavuonna mutta nyt murtuma oli jatkunut jo levyn reunaan saakka.

Osuma johonkin vai resonaatio
Varmaksi ei voi sanoa. Osa on kuitenkin helppo tehdä ja tein sen tällä kertaa liki kaksi kertaa niin vahvasta pleksistä kuin oli edellinen. Materiaalikustannus muutaman euron ja ostamisen vaiva. Biltemasta.

Omaa muotolua ja rakennetta
Pyörään olisi lisävarusteena saatavissa ilmanohjaimet mutta ne ovat kooltaan vain kolmannekset näistä. Liekö mitään apua? Kauniit kyllä. Taivuttelin aikanaan teräsputkesta kannakkeet ja hitsasin niihin sorvaamani kiinnitysosat. Yhteensä neljä kannaketta, kahdeksan kiinnikettä. Ison tuulisuojan kiinnikkeissä on myös näille ilmanohjaimille valmiit M6-kiinnityskohdat. Helppo asentaa.

Leikaten
Kiinnitin levyn suojamuoveineen työpöydän reunaan niin että voin sitä leikata. Vanha ilmanohjain toimi mallina. Leikkaus tapahtui kulmahiomakoneella jossa on 1mm:n paksuinen katkaisulaikka joka leikkaa hiomalla paitsi ei tässä tapauksessa vaan sulattamalla. Laikkaa sopivasti liikuttamalla se poistaa muovia sulassa muodossa. Ei tule mikro-halkeamia reunoihin.

Reunojen hionta
Ensin karkeahkolla hiomakankaalla joka on kiinni 30cm pitkässä puulevyssä joten sillä tulee suoraa. Sitten hienommalla kankaalla ja viimeksi karhunkielellä joka saa reunan läpikuultavaksi. Ainoa vaihe jossa tuli hiki. Suojamuovit koko ajan levyn pinnoissa.

Reikien poraus
Kiinnitysruuvien koko on 5mm:ä joten reiät tein 6mm:n poralla. Siinä ei saa ahnehtia sillä jos pora etenee liian kovaa syntyy säröjä reiän ympärille. Ohutta lastua korkeakierroksisella paineilmaporalla ja terävällä poralla.

 
Ylinnä vaurioitunut levy, alhaalla uusi suojamuoveissa ja välissä kiinnitysosia.
 
Murtumia ruuvien rei'istä reunaan
Ilmeisesti ilmanohjain on tärissyt ajoviimassa tai saanut kolauksen tai ajan kanssa antanut periksi. Vaikka melko joustavaa onkin. Tosin nämä vanhat ovat vielä ekoja prototyyppejä ja reikin mitoitus oli hieman hankalaa. Siksi piti viilailla reikiä sopiviin suuntiin.
 
Ilmanohjain asennettuna josta suojamuovit poistettu.

Vastakkaisen puolen ilmanohjaimeen olen liimaillut kokoontumisajotarroja.

Vielä ehyt
Ajosuunnassa oikeanpuoleinen ilmanohjain on vielä ohutta pleksiä mutta vaihtunee myös paksumpaan jos ei kestä tai naarmuuntuu. Teen osan jo varalle koska työkalut on valmiiksi esillä. Vasemman puolen uuteen pleksiin pitää tehdä kovavahalla vahaus niin se ei naarmuunnu. Leppoista kevätpäivien hommaa. Pyörä pitää muutenkin pestä. Jäi syyskylmillä tekemättä. 

Muutakin muovihommaa
Samassa yhteydessä asensin uutta hiekkapuhalluskaapin kantta vastaavasta levystä. Sujui samanlaiset hommat samalla kertaa.

Toinenkin ilmanohjain
Mainitusta hiekkapuhalluskaapin laitosta jäi yli samaa pleksilasia josta tein jo asennetun ilmanohjaimen. Varoiksi tein sitten toisellekin puolelle samanlaisen. Tosin ilman reikiä. Reiät teen sitten kun osa pitää asentaa.
 
Suojamuovit pinnassa ilman kiinnitysreikiä.
 
Tarvittavat työkalut
Pleksi on helppoa työstää. Sitä voi sahata vannesahalla, pistosahalla tai kun tekee vain suoria linjoja, kuten tässä, niin kulmahiomakone ohuella katkaisulaikalla toimii hyvin. Sitten kun reunoja ja kulmia halutaan siisteiksi niin käsin hiomalla tulos on varmin. Koneellisessa hienotyöstössä käy helposti niin että materiaali sulaa eikä se ole tavoiteltu asia. Vaan siisti ja kiiltävä pinta.

Perustyökaluja reunojen hiontaan. Karkea, hienompi, hieno ja "karhunkieli".

Vaihe kerrallaan
Vasemmalla karkeaa hiomakangasta puukapulassa jolla saa suoran pinnan ja kapea reuna hiotaan samalla hieman kaarevaksi ettei jää teräviä reunoja. Seuraavaksi on samanlainen työväline mutta huomattavasti hienommalla hiomakankaalla. Poistetaan edellisessa vaiheessa tulleet naarmut. Sama juttu hiomanauhan pätkälläkin. Pyörittävin liikkein lähtee viimeisestkin naarmut. Sen jälkeen vielä lievä kiillotus karhunkielellä. Tämä karkeus ei vielä tee reunasta kovin kiiltävää mutta läpikuultavaa kyllä. Se riittää toistaiseksi. Jos haluaa hioa vielä tarkemmin niin erilaiset hiomavahat toimivat hyvin. Myös naarmunpoistoon jos sellaisia tulee. Minulta meni yhden ilmanohjaimen reunojen hiontaan noin kaksi tuntia.
 
Uusi ja paksumpi myös oikealle
Nyt on taas tilaa kokoontumisajotarroille. Voi olla että liimaan ne kuitenkin muualle jatkossa. Alla muutama kuva eri suunnista oikeanpuoleisestakin ilmanohjaimesta.

Kiinnitys takapuolelta: rst-korialuslaatta, kumilevy, ilmanohjain, toinen kumilevy, koneistettu koristekartio ja tietenkin M5 ruuvi pitää nipun läjässä kertaa neljä per ilmanohjain.

Keulamaisema edestäpäin.

Ilmanohjaimien funktio
Vähentää polviin ja sitä myöden vielä syliin tulevan ilmavirran määrää. Myös sateen sattuessa niistä on apua. Toki iso tuulisuoja tekee pääosan kuljettajan rasituksen poistosta. Myös moottorin jäähdytys heikentyy. Siitä on vain apua sillä moottori käy yleensä ottaen liian kylmänä olosuhteissamme.
 
Valoja
Ylimpänä suuntavalot, ajovalo jossa perinteisiä halogeeneja mutta päiväajovaloina joukko ledejä ajovalon "pullistuksissa". Varsien päässä ylemmät ovat halogeenilisäpitkät ja niiden alla leditoimiset sumuvalot. Lähinnä käytän niitä päiväajovalojen tukena. Havaittavuuteni paranee.

Kiinnitysosien rakenne tarkemmin.

Vielä on parantamista
Kovemmalla sateella ajaessa tai kun tiellä on runsaasti vettä osuu etupyörältä tuleva vesi juuri siihen kohtaan säärtä johon ajosaappaan varsi loppuu. Siihen ei auta em. ilmanohjainten jatkaminen vaan on tehtävä alemmas keulaan, jonnekin jarrusatuloiden tietämiin, jonkinlaiset ilmanohjaimet. Sateella roiskevesi näyttää tulevan jarrusatuloiden tietämiltä. Siksi olen sateella käyttänyt sadehousuja mutta niitä ilmankin voisi sateella pärjätä. Ainoa kohde joka silloin jää sateen armoille, jos saan "tilkittyä" tämän alemman roiskekohteen, on kypärä. Sade kypärään ei juurikaan haittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti