lauantai 8. lokakuuta 2016

California 1400 GTS Takakaatumaraudat sivulaukkujen suojaksi

Kuten muistakin pyöristäni tästäkin tulee eräänlainen italialais-suomalainen cocktail hiljalleen. Muutamia muita komponentteja on jo kiinni. Teen niistä yhteenvedon aikanaan. Samalla olen säästänyt rahaa, jos en tonneja niin ainakin satasia. Riippuu siitä minkä verran omalle työlleen, materiaaleille ja esimerkiksi kykyjen kehittymiselle tai säilymiselle laskee. Ainakin kulutuksen pienentäminen on säästänyt rahaa mutta lisännyt kilometrejä. Asiahan on niin että pyörä kyllä syö minkä tankkiin laittaa.

California 1400:ssa on nyt kiinni varsin pysyvästi "sivukaatumalaukut" koska niillä ei ole suojana raudoitusta. Kaupasta sellaisetkin saisi mutta arvelin olevan edullisempaa ostaa materiaali ja siitä omana työnä taivutella haluttuja muotoja ja sitten asentaa ne paikoilleen. Kaatumaraudat tulevat kiertämään sivulaukut niiden leveimmältä kohtaa. Samalla rekisterikilpi valoineen vaihtaa paikkaa.

Jos pyörä kaatuisi nyt, ilman suojausta, sivulaukku rutistuisi kuin munankuori. Pyörä kun painaa yli 350 kg. Edessä on kaatumaraudat mutta ne tuskin suojaisivat takapäätä.

Siinä siis suunnitelma. Ennestään pajallani oli halkaisijaltaan 22 mm:n saumattua yhden millimetrin seinämällä olevaa teräsputkea. Sitäkin saatan jossain kohtaa käyttää sen keveyden vuoksi mutta perusrakenne syntyy saman läpimittaisesta mutta 2 mm:n seinämällä olevasta hydrauliikkaputkesta. Putken hinta on noin 25€ metriltä. Arvioin että riittävä määrä on neljä metriä. Mukaan on laskettu puoli metriä työvaraa.

Sellaista putkea en ole ennen käsitellyt tekemälläni putkentaivuttimella. Otin koepalan ja testasin miten putki käyttäytyy tekemässäni taivuttimessa. Jyrkin mutka tulee olemaan vajaat 90 astetta joten otin sen myös testitavoitteeksi.

Taivutuksen alkuasento.

Taivutus käynnissä.

Koetaivutus on onnistunut.

Alkuperäinen sivulaukkutelineiden välituki.

Kyseinen rauta kiertää takapyörän takaa telineestä toiselle. Jakaa siis kuormituksia ja estää laukkutelineiden heilumista toistensa suhteen.

Tästä välituesta teen kopion mutta vahvemmasta aineesta. Mutkien kohdalle kiinnittyvät oikean ja vasemman puolen kaatumaraudat. Tämä siis on suunnitelma mutta voi tulla muutakin rakennetta.

Kaatumaraudan rautalankamalli.

Taivuttelin 6 mm vahvuisesta teräslangasta mallin millainen oikean puolen laukun kiertävä kaatumarauta on tulevalta muodoltaan. Sädettään muuttava sivulinja on vaativa taivutettava. Terävämmät mutkat syntyvät helposti mutta loiva kaari on hankala. Pitäisi olla putkimankeli. Toistaiseksi ei ole. Sekin pitäisi tehdä mutta ei yhtä hommaa varten kannata. Vasen puoli pitää tehdä peilikuvana mallin suhteen.

Rekisterikilven siirron vuoksi takalokasuoja jää lyhyeksi joten tein siihen lasikuidusta jatkeen joka kiinnittyy kaatumarautojen runkoon. Rekisterikilpi tulee vasemman sivulaukun taakse mutta kiinnitys on kaatumarautoihin. Ei tarvitse tehdä reikiä rakenteisiin ja johdotus on helppoa.

Taivutuslaite on omaa suunnittelua. Tässä juttua sen valmistamisesta halvalla. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti