lauantai 8. lokakuuta 2016

California 1400 GTS Takakaatumaraudat sivulaukkujen suojaksi


Kansainvälistä kehitystyötä
Kuten muistakin pyöristäni tästäkin tulee eräänlainen italialais-suomalainen cocktail hiljalleen. Muutamia muita komponentteja on jo kiinni. Teen niistä yhteenvedon aikanaan.

Ajankulua ja säästöä
Samalla olen säästänyt rahaa, jos en tonneja niin ainakin satasia. Riippuu siitä minkä verran omalle työlleen, materiaaleille ja esimerkiksi kykyjen kehittymiselle tai säilymiselle laskee.

Kulutus väheni
Ainakin kulutuksen pienentäminen on säästänyt rahaa mutta lisännyt kilometrejä. Asiahan on niin että pyörä kyllä syö minkä tankkiin laittaa.

Sisäisen kitkan voittaminen
Moottorin metalliosien lisäaineistuksen myötä käyntiääni nätistyi ja osien välinen kitka pieneni niin kulutus väheni.

Massa kasvaa
Nyt siis taas olen lisäämässä painoa ja ilmanvastusta. Siksi nuo edellä olevat taloudellisuutta parantavat toimenpiteet.

Baggeri
California 1400:ssa on nyt kiinni varsin pysyvästi "sivukaatumalaukut" koska niillä ei ole suojana raudoitusta. Kaupasta sellaisetkin saisi mutta arvelin olevan edullisempaa ostaa materiaali ja siitä omana työnä taivutella haluttuja muotoja ja sitten asentaa ne paikoilleen.

Suojaavampi kuin alkuperäisvaruste
Kaatumaraudat tulevat kiertämään sivulaukut niiden leveimmältä kohtaa. Samalla rekisterikilpi valoineen vaihtaa paikkaa.

Kaatumatta paras
Jos pyörä kaatuisi nyt, ilman suojausta, sivulaukku rutistuisi kuin munankuori. Pyörä kun painaa yli 350 kg. Edessä on kaatumaraudat mutta ne tuskin suojaisivat takapäätä.

Materiaalivalintaa
Siinä siis suunnitelma. Ennestään pajallani oli halkaisijaltaan 22 mm:n saumattua yhden millimetrin seinämällä olevaa teräsputkea. Sen lujuus ei ole suurta. Sitäkin saatan jossain kohtaa käyttää sen keveyden vuoksi mutta perusrakenne syntyy saman läpimittaisesta mutta 2 mm:n seinämällä olevasta hydrauliikkaputkesta. Putken hinta on noin 25€ metriltä. Arvioin että riittävä määrä on neljä metriä. Mukaan on laskettu puoli metriä työvaraa.

Uusi kokemus
Sellaista putkea en ole ennen käsitellyt tekemälläni putkentaivuttimella. Otin koepalan ja testasin miten putki käyttäytyy tekemässäni taivuttimessa. Jyrkin mutka tulee olemaan vajaat 90 astetta joten otin sen myös testitavoitteeksi.

Taivutuksen alkuasento.

Taivutus käynnissä.

Koetaivutus on onnistunut.

Alkuperäinen sivulaukkutelineiden välituki.

Kuormitus jakaantuu
Kyseinen rauta kiertää takapyörän takaa telineestä toiselle. Jakaa siis kuormituksia ja estää laukkutelineiden heilumista toistensa suhteen.

Kopiointia
Tästä välituesta teen vastaavanlaisen mutta vahvemmasta aineesta. Mutkien kohdalle kiinnittyvät oikean ja vasemman puolen kaatumaraudat. Tämä siis on suunnitelma mutta voi tulla muutakin rakennetta.

Kaatumaraudan rautalankamalli.

Rautalanka avuksi
Taivuttelin 6 mm vahvuisesta teräslangasta mallin millainen oikean puolen laukun kiertävä kaatumarauta on tulevalta muodoltaan.

Muoto on vaativa
Sädettään muuttava sivulinja on vaativa taivutettava. Terävämmät mutkat syntyvät helposti mutta loiva kaari on hankala. Pitäisi olla putkimankeli. Toistaiseksi ei ole. Sekin pitäisi tehdä mutta ei yhtä hommaa varten kannata. Vasen puoli pitää tehdä peilikuvana mallin suhteen.

Muutakin muutosta
Rekisterikilven siirron vuoksi takalokasuoja jää lyhyeksi joten tein siihen lasikuidusta jatkeen joka kiinnittyy kaatumarautojen runkoon. Rekisterikilpi tulee vasemman sivulaukun taakse mutta kiinnitys on kaatumarautoihin. Ei tarvitse tehdä reikiä rakenteisiin ja johdotus on helppoa.

Taivutuslaite on omaa suunnittelua. Tässä juttua sen valmistamisesta halvalla. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti