keskiviikko 10. lokakuuta 2018

California Adamant antaa savumerkkejä

Ei joka kerta
Satunnaisesti käynnistämisen yhteydessä California Adamantin kone savuttaa. Savutus on lisääntynyt ajan mittaan. Pääasiassa savua tulee oikean sylinterin eli ykköspytyn suunnasta.

Mistä savu syntyy
Voi olla että molemmat pytyt lykkäävät savua. Asiaa ei saa selville pakoputken päitä katselemalla sillä pyörässä on pakokäyrien jälkeen molempien sylinterien yhteinen äänenvaimenninpönttö. Siellä pakokaasujen virtaus sekoitetaan ja silloin myös pakopulssien paine jakaantuu kahteen pakoputkeen. Työtahdit kun eivät tapahdu yhtä aikaa niin kaksi kanavaa on vuorotellen molemmin puolin käytössä. Ilman välipönttöä moottorin teho heikkenee jos pakoputkistoa ei muutoin avarreta. Venttiilinohjurit ovat todennäköisimmät vuotokohteet.

Savumerkkejä. Oikean puolen putki on vasemmalla.

Ei savua koko aikaa
Savun tulo loppuu kun kaasuttelee aikansa. Eikä tätä tapahdu joka käynnistämisen yhteydessä. Savutus riippuu siitä mihin asentoon moottori on kierrossaan pysähtynyt. Lisäksi pitää olla kuluneet venttiilinohjurit. Jos öljy tulisi männärenkaiden ohi palotilaan niin silloin olisi moottorin käynnistäminen hankalaa sillä moottorin puristukset olisivat kovin alhaiset.

Moottoriöljy savuaa
Savun alkuperäinen lähde on moottoriöljy ja moottori polttaa sitä harmaaksi savuksi ja karstaksi sylinterikansiin, mäntiin ja venttiileihin. Sekä myös tulppaan.

Teknistä taustatietoa
Guzzin useimmissa "isolohko"-moottoreissa ei ole lainkaan venttiilinkumeja vaan venttiilinvarsi saa voitelunsa venttiilikoneistossa kiertävästä moottoriöljystä. Kun ohjurit ja venttiilinvarret kuluvat niin öljyllä on suora pääsy imu- tai pakokanavaan.

Kaksi sylinteriä, neljä ohjuria
Tyypillisesti savu tulee vuotavan imuventtiilin ohjurin vuoksi. Pakoventtiilin ohjurivuoto joutuu pääosin pakokanavaan. Riippuu siitä mihin asentoon moottori on pysähtynyt. Aina ainakin yksi venttiili jää auki sammui moottori mihin asentoon hyvänsä kierrossaan. 

Kunnostuksen hinta
Venttiilinohjurien kunnostus ja venttiilien sekä seetien koneistus maksaa kahdelta kannelta ja neljältä venttiililtä noin 150€. Jos osia joutuu uusimaan niin hinta tuplaantuu. Männänrenkaat noin 70€ molempiin mäntiin ja jakoketju 42€ sekä ketjun kiristin noin 16€. Tiivistesarja on 40 - 60€ riippuen valmistajasta. Kaikkia tiivisteitä ei edes tarvita.
Hyvällä säkää, jos ei muita vikoja näy niin postikuluineen noin 350€. Kampiakselin ja kiertokankien laakerit yleensä vain tarkistetaan. Ja kuulisihan sen käyntiäänestä jos niissä olisi vikaa. Kone ei kilkata eikä kolise.

Täysin kulunut moottori
Jos alakerran laakerointikin menee uusiksi niin se ei ole taloudellinen katastrofi. Mutta jos sylintereissä on vikaa niin se tulee kalliiksi. Vaikka vain toinen sylinteri olisi rikki pitää käytännössä vaihtaa molemmat.

Erivärisiä savuja
Öljy ei siis valu palotilaan silloin kun moottoria käynnistetään vaan sammutuksen jälkeen. Seuraava käynnistys sitten polttaa öljyn savuksi. Harmaa pakoputkesta tuleva savu on vesihöyryä, musta savu on liian rikkaasta seoksesta tai runsaasta ryypytyksestä johtuvaa mutta sininen savu kertoo kuluneesta koneesta ja yleensä juuri kuluneista venttiilinohjureista.

Isompia ongelmia
Myös irronnut venttiilinohjuri aiheuttaa savutusta mutta paljon runsaammin ja silloin sen kuulee käyntiäänestä ja muista käyntihäiriöistä. Silloin venttiilinvarsi on leikannut kiinni ohjuriin ja venttiilikoneisto on painanut venttiilinohjurin venttiilin mukana liikkeelle. Aiheuttaa liki poikkeuksetta mäntävaurion. Myös kannen kunnostus voi olla mahdotonta.

California Adamantin nykyinen mittaristo.

Pyörällä on taivallettu
Matkamittari näyttää että kilometrejä on takana hieman yli 85.000. Pyörän edellisen omistajan mukaan siinä ei ole kaikki kilometrit sillä mittari on kolarin vuoksi vaihdettu. Mutta sitä hän ei millään muistanut montako kilometriä oli ennen kolaria.
Vuodet muisti sillä sanoi että oli vakuutusyhtiön kanssa hankaluuksia korvauksissa kun pyörä oli yhtiön mielestä kovin vanha. Noin kuusi vuotta ikää silloin. Pyörä kuitenkin korjattiin omistajan aloitteesta ja myös maalattiin.

Spekulatiivinen matka
Voisi spekuloida että jos on normi-innokas motoristi niin on ehkä ajanut noin 10.000 km per vuosi. Siitä voidaan laskea että nykyinen ajomäärä olisi noin 145.000 km. Sellainen matka saattaa jo aiheuttaa venttiilikoneistoon kuluneisuutta.

Kylmänä käyvä moottori kuluu
Riippuu ajotavasta sekä ulkoilman lämmöstä kuinka kylmänä moottori käy. Pitäisi käydä kuumana eli noin 90 - 120 asteisena niin olisi hyvä kestävyyden kannalta. Valitettavasti oloissamme ja matalista nopeusrajoituksista johtuen Guzzin kone käy useimmiten liian viileänä.

Asian sivusta
Vasen monitoimimittari näyttää kierrosluvun, kellonajan ja öljyn lämpötilan, ulkoilman lämpötilan ja varmaan joitakin muita asioita. Nyt pienempi näyttää 83,0 Celsiusta öljynlämpöä. Oikein hyvä lukema viileässä syysillassa. Vahinko vain että lämpö nousi noihin lukemiin vasta silloin kun auoin tallin ovia ajaakseni pyörän talliin. Ajon aikana +8 asteen lämpötilassa kaupunkiajossa oli vain 40 - 55 astetta.

Asia voi edetä kahta reittiä
Tämän moottorin kunnostus vaatii jakoketjun ja sen kiristimen vaihdon, edellä kuvattu kansiremontti tietenkin sekä männänrenkaiden vaihto. Samalla voi kunnostaa öljypumpun jos se kunnostusta vaatii.

 Laturi ja jakopään kotelo.

Vähätöinen homma
Ei tarvitse ottaa kuin bensatankki irti että saa koneen osat vaihdettua.
Nämä ovat purettavissa kunhan moottorin alle laittaa tuen että rungon etupultin saa irti.

 Koneen ja vaihteiston oikea puoli.

Muuta vuotoa
Sylinterikannen ripojen välissä näkyy öljyä. Se tarkoittaa että venttiikoneiston keinuvipupukkien alla olevat O-renkaat ovat kovettuneet. Normaali vaiva vanhoissa moottoreissa. Kyseisen vian korjaus ei edellytä hankalia toimenpiteitä. Vuoto ei ole kannentiivisteen vuoto.

 Myös vasemmalla puolella näkyy öljyä samoilla seuduilla.

Kustannuspaineet jakoon
Voin jakaa kustannuksia pidemmälle aikavälille sillä hyllyssäni autotallin perällä on peruskunnostettu moottori jossa on myös uudet kiertokankien laakerit. Eli vaihdan moottorit päikseen ja savuttava moottori remontoidaan joskus.

Pikaremontti nykyiseen
Toinen tapa on tehdä pikaremontti kun moottori on paikoillaan eli otetaan tankki pois, irrotetaan sylinterikannet ja sylinterit että männänrenkaat voi vaihtaa ja kannet Tammer Dieselin tiskille. Jakoketjun vaihtamiseen tarvitsee irrottaa laturi ja jakopään kansi.

Mutta jos
Jospa tekisi niin että käyttäisin rungon, taka-akselin, sen tuennan ja takakatteen kehikon pulverimaalauksessa. Siinä samalla menisi moottorinkin vaihto. Vain työtilat puuttuvat. Kerholla ei toistaiseksi taida mahtua tekemään. Aika näyttää...

Pari päivää myöhemmin
Ei savun savua. Kävin Ylöjärvellä ajamassa lenkin. Ehkä toissapäiväinen purkaus oli jokin oudompi ilmiö. Asiaa seurataan ja ajokausi jatkuu.

Keväällä 2019
Tein ns. yläkertaremontin. Kannet olivat ohjurien kunnostuksessa ja uusien venttiileiden sovituksessa pari päivää Tammer Dieselissä. Odotellessa puhdistin osia ja tein tarkastuksia. Kun sain kannet takaisin niin eipä mennyt montaa tuntia kun olivat jälleen paikoillaan. Tässä remonttijuttu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti