tiistai 8. joulukuuta 2015

Irtomoottorin purkamista ja tarkastelua


Jos yhtä ei voi
Varamoottorin teko on tauolla kun se odottaa osia korjauksesta.
Tässä välissä oli aikaa purkaa ylimääräinen moottori jonka olen nimennyt Irtomoottoriksi.

Purku on helppoa
Purkamisessa ei kauaa mene mutta osien tarkastus ottaa aikaa. Toinen aikaa vievä homma on osien puhdistus ja mahdollinen osien korjauskin työllistää. Mutta mukavaahan se on ja kun saa tehdä kahta moottoria yhtä aikaa niin ajankäyttö tehostuu. Vaikka mikään kiire ei olekaan.

Toistaiseksi hyvä moottori
Yleisesti ottaen, tähän asti havainnoituna, Irtomoottori on varsin hyvässä kunnossa. Kampikoneistoa en ole vielä purkanut. Eihän sitä kaikkea yhdessä illassa.

Mekaaninen kierroslukutieto
Tässä moottorissa on kaipaamani mekaanisen kierroslukumittarin anturointi eli vaijerinpyöritin. 

 Pyöritin jakopään kotelossa.

Monipuolinen
Sinänsä vekkulia että tässä samassa moottorissa on moottorin valuissa valmius myös digitaalisen ruiskutuksen komponenteille. Tosin on myös kiinnityspaikka 60-luvun tasavirtalaturillekin. Osat siis sopivat ristiin useisiin malleihin.

Vaijerinpyörittimen hammaspyörä.

Vaijerinpyörittimen matopyörä on nokka-akselin päässä.

Harvinaisempi versio
Matopyörä on samaa osaa kuin nokka-akselikin. Jos kyseistä akselia haluaa käyttää uudemmassa mallissa on matopyörä katkaistava pois tai koneistettava tilaa jakopään kanteen. Toivottavasti jälkimmäisellä tavalla sillä nämä nokka-akselit alkavat olemaan harvinaisia.

Jakopää vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa.

Kaikki katsotaan ja säädetään
Jakopää pitää kuitenkin purkaa koska öljypumppu pitää käyttää irti tarkastusta ja mahdollista säädön tarvetta varten. Välykset kuntoon. Ja laakerointi kanssa.

Joka paikassa irtolikaa. Mistä lie lähtöisin?

Likaa koneen sisällä
Sylinterikansi on lokerikkoinen ja kun öljyn sai suurimmalta osaltaan pois jäi silti vielä likaa moneen paikkaan. Hieman huolestuttavaa. Tosin nyt saa lika kyytiä kun pesen perusteellisesti koko koneen.

 Ehyen oloinen mäntä.

Siistissä kunnossa
Ehyt ja naarmuton mäntä kertoo että koneremontti ei tule kovin kalliiksi. Mäntä-sylinterisarja maksaisi noin 800€. 

 Männänrengas sylinterissä.

Kuluneet ohi nimellismitan
Sylinteri on siisti ja mitoillaan. Männänrengas on harmillisesti kulahtanut: maksimivälys saisi olla 0.45 mm mutta tähän rakoon mahtuu 0,7 mm välysmitta. Männänrengassarja laitettava tilaukseen. Hinta noin 70€ per molempiin mäntiin.

Männät esipesty. Vasen ja oikea mäntä.

Erilainen kuormitus
Ei tarvitse olla asiantuntija huomatakseen että seokset tai sytytysennakko on ollut epäsuhtainen sylinterien välillä. Epäilen rikasta seosta. Muutoinkin karstan tarttumasta päätellen kone on käynyt kovin kylmänä. Puhtaampi mäntä on saanut käydä lämpöisempänä ja sopivalla seoksella.


 Vasen ja oikea sylinterikansi.

Karstaa syntynyt
Karsta on varsin öljyistä. Kone on siis saattanut saada öljyä palotiloihin ohi männänrenkaiden tai muuta kautta.

Vasen ja oikea
Sylinterikannet ja sylinterit eivät voi mennä ristiin toistensa paikoille. Niiden ulkoinen muotoilu määrittää sijainnin.

 Vasemmalla imuventtiilin seeti ja oikealla pakoventtiilin.

Kohta olisi vikaa
Imuventtiilin tiiveys on ollut hyvä vaikkakin tiivistepinnan leveys on liian suuri mutta pakoventtiilistä ei voi sanoa samaa. Tiivistepinnan leveys on suunnilleen oikea mutta karstainen ja syöpynyt. Samaa voi sanoa pakoventtiilistä. Myös toisessa kannessa vastaavia oireita mutta lievempinä.

Imuventtiilikin on karstainen, pakoventtiili käynyt kuumana.

Öljyä väärässä paikkaa
Imuventtiilin karstaisuus viittaa siihen että öljyä on tullut palotilan suuntaan joko venttiilinohjurista tai huohotusjärjestelmän kautta. Venttiilinohjurit pitää tutkia tarkasti. Myös sopimaton öljylaatu aiheuttaa karstan muodostusta.

Pakoventtiilin varressa on kovaa karstaa.

Karstaa väärässä paikassa
Varressa näkee myös karstan jatkeena kuinka varsi on kulunut karheaksi epäpuhtauksien vaikutuksesta. Kiiltävä karstan osa on kulkenut edestakaisin venttiilinohjurin sisään ja ulos. Ohjuri on hieman suustaan väljä mutta vielä kelvollinen. Karstan alla on todennäköisesti vähemmän kulunut varren osa. 

Jäähdytys heikentynyt
Pakoventtiilin kuumana toimiminen johtuu siitä että sillä ei ole ollut kunnon tiivistä kosketusta seetiinsä joka on puristusliitoksella kannessa. Kun kosketus on hyvä niin lämpö siirtyy venttiilistä kanteen eikä polta öljyä kiinni varteensa. 
Puhdistamalla ja hiomalla näistä tulee vielä ihan kelvolliset venttiilit. Työvaraa on. Myös seetirenkaissa.

Osanvaihtoja kahden koneen kesken
Taidanpa laittaa nämä kannet Varamoottoriin kunnostuksen jälkeen ja laittaa nyt koneistettavana olevat kannet uusine osineen Irtomoottoriin eli juuri tähän työn alla olevaan. Tässä on enemmän ainesta hyväksi moottoriksi kohtuuhinnalla.

 Venttiilien nostimet.

Nostimet uusiksi
Nostimien pesät olivat tiiviitä mutta itse nostimet menettäneet materiaalia. Jatkossa selviää missä kunnossa on nokka-akseli. Nostimien tasaisesta kulumisesta päätellen akseli on kuitenkin vielä kunnossa. Vaikuttaa siltä että yhtä nostinta on hiottu matkan varrella. Nostimet pitää hankkia uudet. 120€ setti. Rahaa menee tähänkin mutta aihio on hyvä niin homma kannattaa tehdä.

Tärkeimmät osat
Kiertokanget ja kampiakseli pitää vielä riipiä irti ja katsoa laakerit. Joka tapauksessa puran koneen viimeistä nippeliä myöden sillä haluan myös sen ulkonäön olevan hyvä eli teen pintakäsittelyn huolella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti