maanantai 7. joulukuuta 2015

Varamoottorin kokoonpanoa 2

Aiempaa asennusta.

Laitoin jakopään nippuun ja ajoitukset kohdalleen. Guzzissa asia on melko fiksusti suunniteltu. On vain kaksi ketjupyörää (Hammaspyöräjakopäävaihtoehto on olemassa) joiden ajoitusmerkit pitää saada kohdalleen. Kampiakselin päässä on kiilaura, samoin öljypumpun akselilla. Ketjupyörät ja ketju laitetaan paikoilleen yhtä aikaa. Samalla katsotaan merkit kohdalleen. Sen jälkeen ajoitetaan nokka-akseli kiertämällä sitä ketjurattaansa sisällä niin että ajoitustappi solahtaa reikäänsä.

 Ajoitusmerkit kohdalleen.

Merkit voivat joissain moottorimalleissa olla myös pisteitä. Kun kampiakselin ketjupyörän merkki on ylöspäin niin juoksutetaan nokka-akselin pyörän yli ketjua haluttuun suuntaan ja kun merkit ovat kohdallaan työnnetään hammaspyörät akseleihinsa.

Nokka-akselin pää ja ajoitustappi.

Otetaan tappi irti akselin päästä ja laitetaan se ketjupyörän vastaavaan reikään.

Ajoitustappi ketjupyörässä.

Nokka-akselin päässä on ruuviavainta varten ura. Siitä kierretään niin pitkään että tappi menee nokka-akselin päässä olevaan koloon. Ajoitus on kohdallaan!

Ajoituksen jälkeen.

Ajoituksen jälkeen voi asentaa kiristimen kiristinosan paikoilleen. Tarkistetaan vielä että merkit ovat kohdallaan ja laitetaan akseleiden mutterit kiinni. Jakopää on koottu.

Väliholkki kampiakseliin.

Holkissa on ura johon O-rengas asennetaan. Se tiivistää holkin kampiakselin pintaan. Tiiviste näyttää ensialkuun tavattoman pitkälle paikkaansa mutta kyllä se mahtuu kun aikansa sovittelee.

O-rengas paikoillaan.

Holkki akselilla.

Nyt voi asentaa jakopään kotelon kannen ja akselille tulevan huulitiivisteen. Huulitiiviste tiivistyy holkin ympärille.

Asentelin saman tein myös kiertokanget, männänrenkaat mäntiin, männät kiertokankiin ja sylinterit paikoilleen. Aiemmin olin liimannut kannenpultit paikoilleen.

Kiertokanget kiinnitetty paikoilleen.

Kiertokankien kiinnitykseen ei kauaa mennyt: osat kohdilleen, öljyä hieman väleihin ja mutterit momenttiin.

 Uusi ja vanha öljyrengas.

Uusi on yhtä kappaletta, vanha oli valmistettu kolmesta osasta: kahdesta kapeasta pyyhinrenkaasta ja rei'itetystä sokkelorenkaasta.

Öljyrengas on alin männänrengas ja sen tarkoitus on pyyhkiä ylimääräinen öljy joutumasta palotilaan. Lisäksi se levittää öljykalvon tasaiseksi ympäri sylinteriseinämän.

Vanha ja uusi öljyrengas.

Männärengasuran tutkintaa uudella männänrenkaaalla.

Ura on kunnossa jos se on ympäriinsä tiukka siihen tarkoitetulle männänrenkaalle. Jos välystä on niin on käytävä mäntäkauppiaan luona. Tällä kertaa urat olivat kunnossa. Jopa hieman ahtaat mutta se johtui mäntien lievästä kiinnileikkautumasta. Poistin purseet niin renkaat toimivat oikein hyvin männissä. Rengas ei saa takerrella männärenkaan urassa. 

Männänrenkaiden asennusmenetelmä.

Asennustapa sivulta.

Männänrengas ujutetaan teräsliuskojen avulla mäntää naarmuttamatta ja männänrengasta venyttämättä tarpeettomasti. Männänrenkaat voivat myös olla herkkiä katkeamaan. Kun ollaan oikean uran kohdalla niin liuskat vedetään välistä pois.

Kun männänrenkaat ovat paikoillaan molemmissa männissä niin on seuraavana hommana laittaa männät kiinni kiertokankiin. Molempiin mäntiin laitoin männäntapin lukkorenkaan toiselle puolelle valmiiksi. Sen jälkeen männän lievä lämmitys kuumailmapuhaltimella niin öljytty männäntappi solahtaa paikoilleen sormivoimin. 

Lukkorenkaan asennus.

Männät ovat paikoillaan ja männäntapit lukittu. Tämän jälkeen voi laittaa paikoilleen sylinterien alapäiden tiivisteet. Sylinterien kuluneisuudesta johtuen haluan että sylinterit tulevat hieman ylemmäs männän liikerataan nähden. Siksi tein ohuet lisätiivisteet sylinterien alapäihin.

Omavalmistetiivisteet.

Materiaalina käytin tavanomaista tiivistepaperia ja mallina vanhaa tiivistettä. Muutama minuutti näpertelyä ja tiivisteet ovat valmiit. Kuvatessa puuttui vielä yksi pultinreikä.

Lisätiiviste on paikoillaan.

Tämän päälle tulee varsinainen alkuperäistiiviste ja sen päälle sylinteri. Tiivistepinnat ovat oikaistu, puhtaat ja kuivat.

Sylinteri on paikallaan.

Laitoin molemmat sylinterit paikoilleen ja väliaikaisesti yhdellä kannenmutterilla kiinni. Pyörittelin konetta havaitakseni karheutta tai nykimistä. Ei kumpaakaan ilmennyt. 

Seuraavaksi sovittelen kannentiivisteitä paikoilleen. Sen jälkeen tulee kokoonpanoon tauko koska kannet ovat moottorikoneistamossa ja kampiakselin takapään petilaakeri kiinnityslaippansa murtuman hitsauksessa.

Hyllyn alla on vielä yksi avaamaton moottori. Kun saan tämän koneen taukovaiheeseen niin aloitan seuraavan moottorin tarkastelun. Koska ei ole tilaisuutta saada sitä käymään ja tutkia sitä kautta sen kuntoa niin pitänee se avata ja katsoa. Koska nyt teon alla oleva moottori ei tule olemaan aivan ensiluokkainen laite niin voin käyttää tämän toisen koneen osia suoraan tähän asennettuna. Kuten sylinterikannet jos ne ovat kohtuukunnossa. Ei tarvitse moottorikoneistamosta vartoilla täysremontoituja kansia.

Nimitettäkoon tämä ylimääräinen kone Irtomoottoriksi.

Asennus jatkuu......

Välityönä Irtomoottorin värkkäilyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti