lauantai 5. joulukuuta 2015

Varamoottorin koekokoonpanoa 1

Kokoonpanon aloittelua ja osien ihmettelyä.

Reilut pari tuntia tallilla lauantai-iltapäivän ratoksi. Osien tarkastelua, hiukan puhdistustakin ja sovittelua paikoilleen. Kampiakselin etupään laakerin sain kiinni, samoin nokka-akselin, öljypumpun ja ketjurattaat hollille. Ketjunkiristin pitää kiinnittää paikoilleen. Sille on pidemmät ruuvit kuin mitä ovat kampiakselin etupään petilaakerin muut ruuvit.

Muutoinkin kun tekee ensin koekokoonpanon niin näkee viimeistään silloin onko vielä jossain huomauttavaa ja voi löytää piileviä vikoja jotka tulevat näin huomioitua.

Kampiakseli pilkistää sylinterin ja nokka-akseli nostimien rei'istä.

Kohta on kannenpulttien asennuksen ja kierteiden liimauksen aika. Liima jakaa kuormituksen niillekin kierteen osille jotka ovat hieman vaurioituneet. Kunhan odottaa että kierreliima on kovettunut. Ne kohdat liimasta jotka joutuvat kunnon puristukseen kovettuvat nopeasti mutta väljemmissä raoissa kovettuminen hidastuu. On odoteltava muutama vuorokausi ennen kuin laittaa vetoa pulteille. Aiemmin jo kerroin että kannenpultteja oli ylikiristetty kun on luultu että kannentiiviste vuotaa. Siihen vaivaan pätee aivan toiset keinot. Vuoto kannentiivisteen raosta ei aina merkitse että kannentiiviste vuotaa.

Kierrereikien reunat olivat hiukan koholla. Kuten kuvastakin jotenkuten näkyy niin viilasin ne muun tiivistepinnan tasoon. Katsotaan kuinka käy vai pitääkö turvautua kierreinsertteihin.

Venttiilien nostimet paikoillaan.

Vasen eli pakoventtiilin nostin on vanha ja kunnostettu, imuventtiilin nostin on uusi. Nostimien pesät ovat hyvässä kunnossa eikä välystä ilmennyt. Tiivistepinta on hyvässä kunnossa oikaisun jälkeen. Sylinterien kuluneisuuden vuoksi laitan päällekkäin kaksi sylinterin alapään tiivistettä niin ylimmän männänrenkaan ei tarvitse tökätä ykk:ssa käydessään sylinterin yläreunassa olevaan kynnykseen. Puristus ei siitä juurikaan alene mutta mäntä tykkää kun ei liike töki. Se on kuitenkin vain sitä varten että saan epäkuntoiset osat kestämään edes jonkin verran. Jos joskus myöhemmin olen varoissani voin hankkia mäntä-sylinterisarjan. Vaihtaminen ei kauan kestä eikä edes tankkia tarvitse pyörästä irrottaa jos kone sattuu olemaan paikoillaan kun sylinterit vaihdetaan.

Tämän hetken hinta näyttää olevan V7-tyypin 950 kuutiosentin koneen molemmille sylinteri-mäntä-sarjoille noin 850€.

Jakopään osat koekokoonpanossa.

Keskellä kampiakselin etupää, alhaalla öljypumppu ja ylinnä nokka-akseli.

Seuraava toimenpide on jakoketjun ja sen kiristimen asennus ja ajoitus. Sen jälkeen voi laittaa kannen päälle.

Jatkuu.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti