perjantai 4. joulukuuta 2015

Varamoottorin kokoonpanon aloittelua

Ihan parhaista osista en pääse konetta niputtamaan. Ainakin männät ja sylinterit olisi pitänyt laittaa uudet tai ainakin ehyemmät: nämä ovat naarmuuntuneet mutta mitoillaan. Mielenkiintoista nähdä miten sylinterit toimivat uusilla jämäköillä männänrenkailla. Myös männäntapin lukkorenkaat tulee uusituksi. Purkaessa löytyi kaikennäköisiä yllätyksiä eikä oikein yhtään positiiviseen suuntaan. Tiesin ostaessa että en kovin hyvää konetta saa mutta arvioin silti hieman pieleen.

Nyt kuitenkin alkaa kyseisen moottorin kokoonpano.

 Uusi jakoketjun kiristin.

 Vanha ja uusi kiristin rinnan.

Vanha kiristin ei ollut koskaan kiristänyt ketjua koska sen jousi oli virheellisen asennuksen vuoksi katkennut. Ilman mallia yritin laittaa muistin mukaan jousen kuntoon mutta näköjään tuli liian löysä.

Jakoketju ei ole turhantarkka kireydestään. Historia tuntee tapauksia joiss ei kiristintä ole ollut lainkaan ja silti kone oli toiminut. Hiukan vain rallattanut.

 Vanha männänrengas päällimmäisenä, uusi alla.

Mittaero on melkoinen: uudessa päittäisvälys on 0,35 mm ja vanhassa aika paljon enemmän. Vanhat männänrenkaat olivat myös kuluneet ohuiksi eli väljiksi männänrengasuriin ja niiden puristusvoimakin on sormituntumalla tulkiten alentunut.

Sylinterien osalta suoritin niille natriumhydroksidikäsittelyn 20% liuoksella siltä varalta että sylinterin pinnoitteeseen olisi jäänyt kiinni männästä irronnutta alumiinia. Minkäänlaista reaktiota ei syntynyt. Vieressä vertailupalana oli pätkä alumiinilattaa jolle tein saman käsitelyn ja siinä "kiehumisreaktio" käynnistyi välittömästi. Nyt voin olla varma että sylintereissä ei ole alumiinia pinnassa. Jos olisi, moottorin käydessä mäntä saattaisi leikata helposti kiinni sylinterin seinämässä olevaan alumiiniin.

Sylinterit ovat minulle tuntematonta rautametallia, ilmeisesti jonkinlaista valua joa on pinnoitettu Nikasil-nimisellä liukkaalla pinnoitteella. Sylintereitä ei voi porata eikä ylikokomäntiä ole saatavilla.
Wikipediassa Nikasilistä.
Moto Guzzi käyttää myös Nigusil-nimistä pinnoitetta. Kyse on kuitenkin eri aineesta vaikka käyttötarkoitus on sama.

 Männänrengassarja ja tiedot siitä.

Männänrenkaisiin on merkitty asennussuunta. Alimpana öljyrengas ja päällä puristusrenkaat.

 Tiivistesarja. Paperitiivisteet. Storm Motor.

Kumiset tiivisteet tilasin Stein Dinsesta. Pussukka (kuvat tulee myöhemmin) sisältää kaikki huulitiivisteet ja O-renkaat.

Uusi venttiilinnostin.

Vakiokokoinen nostin on ok koska nostimien sylinterit ovat ensiluokkaisessa kunnossa.

Uusi ja kunnostamani nostin.

Tarvitsin vain kaksi uutta nostinta. Kaksi vanhoista tuli kuntoon tasohiomisella. Vanhat nostimet laitan käyttämään pakoventtiileitä. Nokka-akseli tuli myös hiomalla kuntoon. Suoritin hionnan itse.

Männäntapin lukkorenkaat. Vanha ja uusi.

Varaosanimikkeessä merkintä "V7" tarkoittaa että moottorityyppi on "isolohkoinen"  750 - 850 - 950 - 1060 kuutiosenttimetrin koneita. Tämä siis "vanhan liiton" merkintätapa. Nyttemmin, ilmeisesti markkinamiesten halusta, merkintää on ryhdytty käyttämään "pikkulohkoisesta" 750 cc koneisesta mallisarjasta. V7 ja V7 II -mallimerkinnöin. Uutena on tullut myös merkintä V9 joka tarkoittaa pikkulohkoista 850 cc -mallisarjaa.

Erikoista moottoria purkaessa oli että toisessa männässä oli lukituksena ns. seegerirengas joka on tarkoitettu hieman erilaiseen paikkaan. Se on liian painava, alkaa värähtelemään urassaan ja rikkoo männän ja sylinterin irrotessaan. Näin ei ollut onneksi ehtinyt käymään. Alimittaiset kaasuttimet olivat ehkä pelastuksena ettei kone käynyt koko kierrosalueellaan.

Eilen kävin viemässä sylinterikannet moottorikoneistamoon. Kaikki venttiiliohjurit vaihdetaan uusiin, seetirenkaat jyrsitään ohjureiden suhteen kohdalleen ja venttiilit hiotaan. Itse olisin voinut vaihtaa ohjurit mutta kansityökaluja ei minulla ole. Teettäminen ei kuitenkaan ole kovin arvokasta. Oletan. Jää nähtäväksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti