maanantai 15. joulukuuta 2014

Guzzi Kannentiivisteen vuoto ja korjaus


Salaperäinen tahra
Havaintojeni mukaan, sekä omissa pyörissä että satunnaisissa muissa, yli 20 vuotta vanhoissa isolohko-Guzzeissa on havaittavissa sylinterin ja kannen jäähdytysripojen välissä öljytahra.

Kannentiiviste ei vuoda
Se ei ole välttämättä vuoto palotilasta ulkoilmaan vaan toinen samankaltaisen ilmiön aiheuttama vaiva eli pelkkä öljyvuoto kannenpultin reiästä ulospäin.

Pyöreä tai kantikas, sama juttu
Vaikka tässä on kuvat pyöreäsylinterisestä mallista pätee sama ohje myös kantikassylinterisiin malleihin. Tarkemmin sanoen kaikkiin työntötankokoneella varustettuihin isolohkoisiin.

Vuoto näyttää tältä. (Vm -82, T3 California.)

O-renkaan syytä
Kyse ei kuitenkaan ole välttämättä kannentiivisteen vuotamisesta niin että vuoto tapahtuisi paineöljykanavasta tai palotilasta ulkoilmaan vaan öljyä on kertynyt sylinteripultin reikään vähitellen josta se moottorin lämmetessä pursua pienessä määrin ulos. Tämän aiheuttaa kovettunut O-rengas sylinterikannen ja keinuvipupukkien välissä sekä lämpötilavaihtelu.

Hitaasti syntyvä ilmiö
Lämmetessään sylinteripultin (kannenpultin) kanavassa oleva ilma laajenee ja puhaltuu jostain ulos. Kun moottori jäähtyy syntyy alipaine joka täyttyy lähistöllä saatavilla olevalla öljyllä (Venttiilikoneistosta) vuosikausien kuluessa. Tämä voi kestää 10 - 30 vuotta ennen kuin ilmenee. Jos sylinterit on irrotettu jostain syystä tyhjentyy myös kyseinen tila ja tilanne alkaa alusta. 

Paljon ajettuja
Yleensä Guzzeilla ajetaan 100.000 - 300.000 km ettei moottoria avata lainkaan. Eikä tämänkään vaivan vuoksi välttämättä tarvitse.

Korjaus on helppo
Vuodon voi joko antaa olla sellaisenaan kunnes tulee tarvetta esimerkiksi venttiilien huollolle. Mutta jos esteettistä silmää häiritsee kyseinen vaiva on korjauskin suhteellisen helppo eikä vaadi tiivistesarjan hankkimista.

Neljä mutteria auki
Pultteja on kannessa yhteensä kuusi kappaletta. Näistä tarvitsee avata vain neljä eli kannentiiviste ei tähän löysäykseen kauheasti reagoi. Myös yläreunan kuusiokolotulpan alla oleva iso O-rengas voi vuotaa.

O-renkaiden sijainti
Otetaan venttiilikoppa irti. Sen jälkeen irrotetaan keinuvipukoneisto ja sen pukki. Sieltä pukin alta löytyy ne kovettuneet O-renkaatkin. Rapsutellaan ne irti.

Valutetaan tyhjiksi
Kaadetaan pyörä sen verran kyljelleen että öljy valuu pois sylinteripulttien (kannenpulttien) rei'istä. Annetaan valua ajan kanssa tyhjiin. Paineilmalla ja Bräkleenillä voi toimitusta kiirehtiä.

Kannen ja sylinterien räjäytyskuva T3.

Kuva ei oikein kerro
O-rengas on numeroltaan 12. Se vaihdetaan. Kuvassa niitä on kaksi kappaletta mutta vain keinuvipupukin alla olevat neljä vaihdetaan. Koko on 9 x 2 mm.

Valutuksen jälkeen
Laitetaan uudet O-renkaat ja kiristetään keinuvipukoneiston pukki paikoilleen oikeaan momenttiin. (Tyypillisesti 4 - 4,2 kgm) ja kootaan keinuvipukoneisto sekä säädetään venttiilit. Koppa päälle.

Kannenpulttien ympärillä o-rinkulat.

Myös kuusiokolotulppa voi vuotaa
Kuvassa on avattu myös keskellä kannen yläreunassa oleva kuusiokolotulppa tiivisteen vaihtoa varten. Sen alla olevaa kannenpulttia ei tarvitse avata samoin kuin sytytystulpan allakaan olevaa.

Pestään moottori
Vanhat öljyjäljet siivotaan ja seurataan ajossa vieläkö öljyä tihkuu. Jos ei muutamaan tuhanteen kilometriin näy vuotoa niin pikaremontti on onnistunut. Korjaus kestää todennäköisesti siihen asti kunnes tulee muuta syytä avata kansi. Jos vuotoa ilmenee edelleen pitää myös kannentiiviste vaihtaa.

Laajempi suoritus
Toinen ja varmin tapa on purkaa sylinteri irti ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Molemmissa tapauksissa on syytä muistaa jälkikiristys. Etenkin jos on laitettu uusi kannentiiviste. Samalla tietysti uudet männänrenkaatkin. Tai jopa täysi kansihuolto venttiilitöineen ja ohjurien kunnostuksineen.

Opastusta
Pekalle kiitoksia vinkistä ja ohjeista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti