sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Minijyrsimen huoltoa


Tarpeellinen laite
Muutama vuosi sitten, olisikohan ollut vuonna 2011, hankkimani minijyrsin/tarkkuuspora on ollut ahkerassa käytössä ja tähän asti muutaman muutoksen läpikäyneenä on palvellut tyydyttävästi. Mutta semi-raskaan päivätyön jälkeen vaati pientä puhdistusta ja säätöä.

Välykset pois ja puhdistus
Välyksiä on ilmestynyt etenkin ristisyöttöpöytään. Jos se ei olisi likainen niin pelkkä säätö riittäisi. Nyt pitää tehdä isompaa remppaa ja purkaa kyseinen osa että törky irtoaa.

Pesuun
Purkaminen kävi äkkiä. Pienet osat ultraäänipesuun ja isommat pesualtaaseen liuotinpesuun. Osat ovat melko yksinkertaisia muodoltaan joten mitään isompia vaikeuksia ei pesemisessä ollut.

 Pestyjä osia.

Ei puutteita tai vaurioita
Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Toki käytöstä johtuen liikkeitten keskialueet ovat kuluneimmat. Se asettaa kokoonpanon aikana vaatimuksia saada säädöt niin että välystä ei millään alueella ole liikaa eikä toisaalta liikeratojen päissä liike olisi kovin raskasta.

Pintojen suoruus
Voi olla että joudun kaavaamaan joitain kohtia kevyen ja välyksettömaän liikkeen aikaansaamiseksi. Pitänee katsoa väripastalla missä on liikaa metallia.

Tärkeät osat
Vasemmalla näkyy ruuvien lisäksi kaksi messinkistä kierreosaa jotka ovat oikealla puolella olevien siirtokierteiden vastineet. Eri pituiset "latikat" ovat osia joilla välys säädetään ruuvien avulla kohdalleen.

 Osat poissa.

Hienoudet puuttuvat
Ristisyöttöpöytä kiinnittyy tähän. Jalka toimii samalla pitkittäissyötön johteena. Näissä kiinalaisissa ei ole osia kovin paljoa ja kaikki on yksinkertaista ilman hienouksia. Siitä on tietysti omat harminsakin mutta halvalla ei saa hyvää. Tähän on vain tyydyttävä.

Pystysyöttoä en purkanut.

Pystysyöttö kunnossa
Pystyliike ei takertele eikä ole miltään kohdalta tiukempi tai löysempi. Lisäksi se on helppo puhdistaa purkamattakin. Lähinnä tarvitsee vain voidella johteet.

Karapultin kierre kulunut
Kara-akseliin pitää uusia karapultti. Sen kierre on kulunut. Tietää sorvaus- ja kierteityshommia. Muuten rakenteet ovat kunnossa ja työvälineet ehyitä. Joitain hankintoja pitää tehdä porapuolelle.

Lastusuojat ovat kohtuullisessa kunnossa.

Vanha karapultti.

Kierre entinen
Karapultilla kiinnitetään ja irrotetaan kartiovartinen työkalu. Tämä pultti on menettänyt kierteensä. Siksi piti tehdä uusi pultti. Vanhankin voi vielä entisöidä mutta se ei ole tarpeellista.

Uusi karapultti paikoillaan.

 Jyrsin niputettuna ja välykset säädetty.

Valmis työstöön
Menee taas vuosi - pari ennen kuin tarvitsee säätöihin puuttua, arvelisin. Osat on voideltu ja laite on valmiina uusiin haasteisiin.

Parempi kuin uutena
Epäilenpä että jyrsin on nyt paremmissa säädöissä kuin ihan uutena. Silloin oli ensimmäinen homma vaihtaa kara-akselin kiinalaiset laakerit laadukkaampiin Bilteman laakereihin: käynti tasaantui huomattavasti.

Vetojärjestelmän muutos
Käyntiä tasailin myös muuttamalla sähkömoottorin ja kara-akselin vaihteiston välisen voimansiirron kiilahihnakäyttöiseksi. Samalla lisäsin pyörivän massan osuutta joten koneen käynti tasaantui entisestään ja vääntömomentti parani.

Ilman jäisi moni homma tekemättä
Ehdottomina lisävarusteina jakopöytä ja kolmileukapakka.

Tässä tehdastuoreena.

Moottoripyörän rakentelussa tarpeellinen
Vuosien mittaan tätä myllyä on käytetty lähinnä moottoripyörien osien korjaukseen ja valmistukseen moottorikoneistuksesta jalkatappien siirtosarjojen tekoon ja kaikkea siltä väliltä. Merkittävimmät koneistukset ovat olleet trike-tehtailussa: Carillofornia Trike, WS-Trike ja Sääksjärvi Trike.

Ahtimen asennus
Merkittävä jyrsimen työllistäjä on myös Alkoholipyörä johon ahdinasennukseen ja moottorinohjauksen digitalisointiin tarvittiin monenlaista osaa läppärungon ja imukanaviston valmistuksesta alkaen. Näiden kaikkien rakenteisiin on saanut minijyrsin tehdä osia rosterista, teräksestä ja alumiinista. Eniten juurikin alumiinista.

Muuta kehitystä
Lisäksi työkaluvalmistusta sorvaukseen ja muuhun työstöön. Kaikki harrastuksena ilman erityistä aikataulua tai onnistumispaineita.

Piirustuksia ei tarvita kun itse tekee itselle
Jos jyrsintä ja sorvia ei olisi niin em. hommat olisivat kestäneet paljon pidempään koska jollekin metallipajalle vietäessä olisi osista tarvinnut tehdä piirustukset. Nyt tieto kulkee suoraan päästä koneistuslaitteen kammille ja osat tulevat juuri sellaisia kuin pitääkin. On-line-työstöä. Suunnittelu - tuotannon ohjaus - ohjelmointi - tuotanto - viimeistely. Yhtenä putkena.

Ei ammatilaiselle
Laitetta ei voi suositella ammattikäyttöön mutta harrastajalle se suo muutamin lisälaittein varusteltuna melkoisia mahdollisuuksia metallin työstöön. Varsinkin jos seostetun alumiinin työstö on kohteena.

Kaasuttimien valmistusta
Tänään työstin jyrsimellä kaasuttimien osia. Ilo oli lastuja irrottaa. Värinät olivat vähäisiä ja leikkuu mittatarkkaa. Taitaa olla paremmassa lyönnissä kuin uutena.

Hiiliharjojen vaihto
Jyrsimen käynti kävi epämääräiseksi ja nykiväksi. Oletin että vika saattaisi olla pyörintänopeudensäätöpotentiometrin toiminnassa. No eipä ollut vaan moottorin hiiliharjoissa: toinen oli kulunut melkoisen lyhyeksi eikä ottanut kunnon kontaktia kommutaattoriin. Bilteman kulmahiomakoneen hiiliharjat ovat samanlaiset joten niistä sain avun. Käynti tasaantui ja vääntömomentti parani.

Ennalta varautunut
Olen joutunut pari Bilteman 20 euron kulmahiomakonetta palauttamaan toimimattomuuden takia takaisin mutta pitänyt itsellä niiden huolto-osat, kuten hiiliharjat. Niitä siis riittää vielä pitkäksi aikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti