lauantai 5. huhtikuuta 2014

Ketjuvetoinen trike, auton tasauspyörästö ja akseli


Suunnitelma valmis
Homma on vielä alkutekijöissään mutta suunnittelin kohtuullisen kevyen rakenteen toteuttaa ketjuvetoiseen moottoripyörään pienikokoisen takavetoisen henkilöauton akselin tasauspyörästöineen.

Suurin osa osista on
Jarrusatulat on hankittuna, jarrukilpiaihiot tehtynä, jarrulevyt puuttuvat vielä ja ne pitää hankkia ja sovittaa vetoakselin päihin. Alunperin pienikokoisessa takavetoisessa henkilöautossa kun on ollut tyypillisesti rumpujarrut. Eli pientä sovittamista on tiedossa.

Pulttijako uusiksi
Pyöränpulttijako pitää sovittaa mittoihin 100 mm ja neljä pulttia koska sellaiset alumiinivanteet on jo hankittuina. Sorvia pitää jälleen pyörittää.


Taka-akselin kiinnitys takatuentaan.

Ketjun mitan mukaan
Taka-akselilla on säädettävä kiinnitys takatuentaan ketjun säätötarpeen vuoksi.
Kuvat ovat osittain kännykkäkamerakuvia. Siksi on epäterävyyttä.

Tasauspyörästö.

Jarrulevyt ja -satulat
Viikon tauon jälkeen pääsin muokkaamaan vetoakseleita eli sovittamaan ne ja jarrulevyt yhteen jarrusatuloiden kanssa.

 
 Vetoakselin laippa kevennettynä.

Vanhat reiät piiloon
Laipassa olevat pyöränpulttien reiät tulpataan ja tilalle laitetaan 100 mm x 4 kpl M12 kierteitä. Eli pyörä tulee kiinni pulteilla muttereiden sijasta.

 Vetoakseli sorvissa.

Sorvia jatkettu em syystä
Juuri tätä tarkoitusta varten tein sorviini johteisiin jatkot Carillofornia Trikeä aloittaessani muutama vuosi sitten että saan vetoakselit kiinni tukevasti ja sorvaus olisi mittatarkkaa. Vetoakselia voi jopa ohentaa jos siihen ilmenisi tarvetta. Tai muuttaa pituutta.

Tulppahitsaukset
Aamulla suoritin vetoakselin laippojen tulppahitsauksen ja sen jälkeen laippojen oikaisusorvauksen.

 Tulppahitsaukset ja keskitysreikä sorvausta varten.

Sileäksi sorvatut tulpat.

Kierteille tilaa
Koska tulppahitsit tulivat molemmin puolin niin kahdessa laipassa oli neljä sivua oikaistavana. Hitsauslämpö ei juurikaan taivutellut laippoja. Tosin sorvaamalla ne olisivat oienneet mutta laippa piti saada jäämään mahdollisimman paksuksi kierteityksen vuoksi.

Sovitelevy
Koska jarrulevy on sen verran iso että sen keskiöön on vetoakselin laippa liian pieni. Siksi piti sorvata sovituslevy jarrulevyn ja vetoakselin väliin. Saman levyn keskiuloke kohdistaa vanteen keskelle eli vetoakselien alkuperäiset keskitysulokkeet oli lyhennettävä. Jätin kuitenkin 3,5 mm jäljelle suuntauksen vuoksi.

 Pieneenkin sorviin mahtuu pitkä akseli lisäosan avulla.

Kierrereiät puoliksi tulppahitsissä.

Kierteitys laippaan
Hitsaamani tulppahitsit olivat suunnilleen yhtä sitkeää materiaalia kuin vetoakselin laippa. Siksi reikien poraus ja kierteitys onnistui suhteellisen helposti. Laippa on noin 10 mm paksu kierteiden kohdalta. Kierre on M12 x 1,75 standardikierre. Jos haluaa niin taakse voi laittaa vielä mutterit lukitukseksi. Keskitys lyhennettynä.

Alumiininen välilaippa paikoillaan.

Keskittävä välilaippa
Vielä toiselle vetoakselille sama käsittely ja välilaipan sorvaus niin jarrulevyjen asennuksen osalta homma on valmis. Se keskittyy vetoakselin laippaan ja sen keskiulkonema keskittää sekä jarrulevyn että takavanteen.

Vetoakseli jarrulevyineen.

Kaksi valmiina
Toinenkin vetoakseli välilaippoineen tuli valmiiksi. Seuraava kohde olisi uudet jarrukilvet koska jarrulevyjen koko isoni. Pitää hankkia materiaali jarrukilpiä varten ensin.

Toisioketjun osat
Siinä välissä työstin miehekkäästi terästä kulmahiomakoneella ja jyrsimellä. Ketjuvedon toisioakseli tulee kahden laippalaakerin varaan. Laakereille piti siis tehdä korvakkeet lattaraudasta. Ne sitten kiinnitetään johonkin...

Laippalaakeri ja kiinnityslevy.

Jämäkkä levy
8 mm teräslevypalat piti rei'ittää: keskelle 80 mm rei'ät ja kiinnitykseen yhteensä 8 kpl 12 mm reikää.

Levyn b-puoli.

Laippalaakeri tuettu
Nämä levyt todennäköisesti hitsataan tukirakenteisiin kiinni. Siltä varaa hiukan hiekkapuhalsin reunoja. Pääsiäisen jälkeen jatkuu.

Hieman mustamaalausta
Oheishommana maalasin vetoakselien laipat mustiksi laakeriin asti ettei hiekkapuhallettu pinta ota uudelleen ruostetta. Siinä päivän rupeama.

Taka-akselin sovitus.

Takakatteen pikakiinnitys.

 Takakate levitettynä.

Pientä hiontaa ja maali päälle niin hyvä tulee.

Tasauspyörästö ja voimansiirron muita osia.

Tasauspyörästö koteloituna. Rakenne alumiiniä.

Tasauspyörästön voitelu
Rakenteessa ei ole O-rengastiivistystä. Oletettavasti sitä ei juurikaan tarvitse aukoa joten tiivistykseksi kelvannee tavanomainen puolikiinteä tasotiiviste tuubista. Kyljessä on voitelukanavan nippa. Siitä laitetaan tavallista sitkostettua vaseliinia aika-ajoin tasauspyörästön liukulaakerointiin.

 Säätöosia väliakselin säätöä varten.


Toisioketjun säätö
Säätöreiät ovat noin 30 x 10 mm. Säädön pysymisen varmistaa erilliset säätöpultit. Rakenne on mahdollisimman yksinkertainen.

Väliakselin tuenta.

Väliakseli ja ketjupyörien laipat.

Väliakseli, ketjupyörät ja ketjut.

Maali pintaan ja baanalle!

Oikean takapyörän jarrukilpi ja käsijarrullinen jarrusatula.
   
Käsijarru
Jarrukilvet alumiinia kuten jarrusatulatkin. Käsijarrua ei ole asennettu vielä. Se on trikessä pakollinen varustus.

Kestotesti myöhemmin kertoo tuloksesta
Koeajo on suoritettu onnistuneesti. Seuraavaksi kestotestejä ja mahdollisesti siitä johtuvia säätöjä. Takimmaiselle ketjulle lienee hyväksi tehdä siisti suojakotelo keston maksimoimiseksi.
Aiheesta lisää kun on koeajot ja testit on suoritettu.

Koeajossa ei huomauttamista
Laite on nipussa ja koeajoja on suoritettu. Toiminta varsin tyydyttävää.

Vetojärjestely.

Lopputulos.

Ominaisuudet paranivat
Takakatteen kiinnitys siirtyi jousittamattomalta puolelta jousitetulle joten akselimassa oletettavasti pieneni ja ajomukavuus parani. Mitään punnituksia ei ole tehty.

Suunnittelijan mielipide
Rakenne on hieman väkinäinen. Tosin en keksinyt ketjuvetoiseen muutakaan tapaa. Markkinoilla on kuitenkin tasauspyörästöllä varustettuja ketjuvetoisia taka-akseleita. Suurin osa tarkoitettu liian alhaiselle hevosvoimamäärälle. Myös hinta on kovahko.

Rakenteiden toteutus
On pyörän omistajan tekemä. Omaan silmään liiankin järeää, painavaa ja kömpelöä tekoa.

Ketjuvetoisuus rajoittaa
Ketjuvetoiseen ei voi tehdä kuin ylös - alas joustavan takajousituksen. Olisi hyvä jos takatuenta voisi myös kiertyä ajoneuvon pituusakselin suhteen. Matkanteko olisi silloin huomattavasti tasaisempaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti