lauantai 5. huhtikuuta 2014

Ketjuvetoinen trike, auton tasauspyörästö ja akseli

Homma on vielä alkutekijöissään mutta suunnittelin kohtuullisen kevyen rakenteen toteuttaa ketjuvetoiseen moottoripyörään pienikokoisen takavetoisen henkilöauton akselin tasauspyörästöineen.
Jarrusatulat on hankittuna, jarrukilpiaihiot tehtynä, jarrulevyt puuttuvat vielä ja ne pitää hankkia ja sovittaa vetoakselin päihin. Alunperin pienikokoisessa takavetoisessa henkilöautossa kun on ollut tyypillisesti rumpujarrut. Eli pientä sovittamista on tiedossa. Pyöränpulttijako pitää sovittaa mittoihin 100 mm ja neljä pulttia koska sellaiset alumiinivanteet on jo hankittuina. Sorvia pitää jälleen pyörittää.


Taka-akselin kiinnitys takatuentaan.

Taka-akselilla on säädettävä kiinnitys takatuentaan ketjun säätötarpeen vuoksi.
Kuvat ovat osittain kännykkäkamerakuvia. Siksi on epäterävyyttä.

Tasauspyörästö.

Viikon tauon jälkeen pääsin muokkaamaan vetoakseleita eli sovittamaan ne ja jarrulevyt yhteen jarrusatuloiden kanssa.

 
 Vetoakselin laippa kevennettynä.

Laipassa olevat pyöränpulttien reiät tulpataan ja tilalle laitetaan 100mm x4 kpl M12 kierteitä. Eli pyörä tulee kiinni pulteilla muttereiden sijasta.

 Vetoakseli sorvissa.

Juuri tätä tarkoitusta varten tein sorviini johteisiin jatkot Carillofornia Trikeä aloittaessani muutama vuosi sitten että saan vetoakselit kiinni tukevasti ja sorvaus olisi mittatatarkkaa. Vetoakselia voi jopa ohentaa jos siihen ilmenisi tarvetta. Tai muuttaa pituutta.

Jatkoa 15.04.2014
Aamulla suoritin vetoakselin laippojen tulppahitsauksen ja sen jälkeen laippojen oikaisusorvauksen.

 Tulppahitsaukset ja keskitysreikä sorvausta varten.

Sileäksi sorvatut tulpat.

Koska tulppahitsit tulivat molemmin puolin niin kahdessa laipassa oli neljä sivua oikaistavana. Hitsauslämpö ei juurikaan taivutellut laippoja. Tosin sorvaamalla ne olisivat oienneet mutta laippa piti saada jäämään mahdollisimman paksuksi kierteityksen vuoksi.

Koska jarrulevy on sen verran iso että sen keskiöön on vetoakselin laippa liian pieni. Siksi piti sorvata sovituslevy jarrulevyn ja vetoakselin väliin. Saman levyn keskiuloke kohdistaa vanteen keskelle eli vetoakselien alkuperäiset keskitysulokkeet oli lyhennettävä. Jätin kuitenkin 3,5 mm jäljelle suuntauksen vuoksi.

 Pieneenkin sorviin mahtuu pitkä akseli.

Kierrereiät puoliksi tulppahitsissä.

Hitsaamani tulppahitsit olivat suunnilleen yhtä sitkeää materiaalia kuin vetoakselin laippa. Siksi reikien poraus ja kierteitys onnistui suhteellisen helposti. Laippa on noin 10 mm paksu kierteiden kohdalta. Kierre on M12 x 1,75 standardikierre. Jos haluaa niin taakse voi laittaa vielä mutterit lukitukseksi. Keskitys lyhennettynä.

Alumiininen välilaippa paikoillaan.

Vielä toiselle vetoakselille sama käsittely ja välilaipan sorvaus niin jarrulevyjen asennuksen osalta homma on valmis.

Vetoakseli jarrulevyineen.

16.04.2014
Toinenkin vetoakseli välilaippoineen tuli valmiiksi. Seuraava kohde olisi uudet jarrukilvet koska jarrulevyjen koko isoni. Pitää hankkia materiaali jarrukilpiä varten ensin.
Siinä välissä työstin miehekkäästi terästä kulmahiomakoneella ja jyrsimellä. Ketjuvedon toisioakseli tulee kahden laippalaakerin varaan. Laakereille piti siis tehdä korvakkeet lattaraudasta. Ne sitten kiinnitetään johonkin...

Laippalaakeri ja kiinnityslevy.

8 mm teräslevypalat piti rei'ittää: keskelle 80 mm rei'ät ja kiinnitykseen yhteensä 8 kpl 12 mm reikää.

Levyn b-puoli.

Nämä levyt todennäköisesti hitsataan tukirakenteisiin kiinni. Siltä varaa hiukan hiekkapuhalsin reunoja.
Pääsiäisen jälkeen jatkuu.

Oheishommana maalasin vetoakselien laipat mustiksi laakeriin asti ettei hiekkapuhallettu pinta ota uudelleen ruostetta. Siinä päivän rupeama.

Taka-akselin sovitus.

Takakatteen pikakiinnitys.

 Takakate levitettynä.

Pientä hiontaa ja maali päälle niin hyvä tulee.

Tasauspyörästö ja voimansiirron muita osia.

Tasauspyörästö koteloituna.

Rakenteessa ei ole O-rengastiivistystä. Oletettavasti sitä ei juurikaan tarvitse aukoa joten tiivistykseksi kelvannee tavanomainen puolikiinteä tasotiiviste tuubista. Kyljessä on voitelukanavan nippa. Siitä laitetaan tavallista sitkostettua vaseliinia aika-ajoin tasauspyörästön liukulaakerointiin.

 Säätöosia väliakselin säätöä varten.

Säätöreiät ovat noin 30x10 mm. Säädön pysymisen varmistaa erilliset säätöpultit. Rakenne on mahdollisimman yksinkertainen.

Väliakselin tuenta.

Väliakseli ja ketjupyörien laipat.

Väliakseli, ketjupyörät ja ketjut.

Maali pintaan ja baanalle!

Oikean takapyörän jarrukilpi ja jarrusatula.
   
Koeajo on suoritettu onnistuneesti. Seuraavaksi kestotestejä ja mahdollisesti siitä johtuvia säätöjä. Takimmaiselle ketjulle lienee hyväksi tehdä siisti suojakotelo keston maksimoimiseksi.
Aiheesta lisää kun on koeajot ja testit suoritettu.

Jatkoa 07.06.2014
Laite on nipussa ja koeajoja on suoritettu.  Toiminta varsin tyydyttävää.

Vetojärjestely.

Lopputulos.

Takakatteen kiinnitys siirtyi jousittamattomalta puolelta jousitetulle joten akselimassa oletettavasti pieneni ja ajomukavuus parani. Mitään punnituksia ei ole tehty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti