torstai 3. huhtikuuta 2014

Sääksjärvi Trike takalokasuojan muotin malli

Aloittelin takalokarien teon eli pyöritin vasemman takapyörän ympäri muovikelmua ja sen päälle tarpeellisen määrän uretaania. Sen kovetuttua, huomenna tai viimeistään ylihuomenna, leikkaan siitä sen muotoisen lokasuojan kuin haluan. Huokoset peitetään tasoitteella ja tasoitteen päälle tulee pakkeli. Pintaan kaksikomponenttimaali. Sen jälkeen irrotusainekäsittely ja viimeksi muotin laminointi mallin päälle. Samalla kertaa tulee oikean ja vasemman puolen muotti. Sen jälkeen voi mallin särkeä ja viedä roskikseen.

 Sisäsivulta.

Ulkosivu.

Uretaanin leikkaus käy kätevästi leipäveitsellä ja muotoilu karkealla hiekkapaperilla. Tuon liki muodottoman möykyn sisällä on lokasuojan muoto. Se vain pitää kaivaa esiin.

Tasoite levitetty.

Uretaanivaahto on leikattu karkeaan muotoon ja huokoset tukittu tasoitteella. Ensi viikolla pääsee hiomaan muodot näkyviin ja muotoilemaan tarkemmin. Koska muotin on tarkoitus olla sama molemmille puolille niin mitään erikoisempia muotoja ei tässä vaiheessa kannata tehdä. Kiinnitysosat ja takavalojen telineen muotit teen erikseen. Tähän mennessä tasoitetta on kulunut noin puoli kiloa. Muotojen hakemisessa saattaa mennä vielä parikin kiloa.

Jatkoa 28.04.2014
Se mitä uretaanilla ja tasoitteella voi tehdä on tehty. Levitin pintaan tavallista autopakkelia eli maalitehtaiden jämämateriaalia johon on hiukan seksoitettu polyesterihartsia. Samalla muotoilin lojasuojan tukirakenteen.

 Tukirakenne ja pakkeloitu malli.

Tällä mallilla, kunhan se on hiottu sileäksi ja maalattu, tehdään vain yksi muotti joka käy molemminpuolisien lokasuojien tekoon. Tarkoitus ei ole tehdä täysin peittävää lokasuojaa vaan pikemminkin teline takavaloille. Noin kuudesosa kierrosta renkaan takana. Eipä kukaan istu rikki lokasuojaa.

Jatkoa 07.05.2014
Muiden näpertelyjen ohella aina valillä levittelin pakkelia ja hioin kunnes päätin että muoto on riittävän hyvä ja sen voi maalata kaksikomponenttisella maalilla.

Maalattu lokasuojien malli.

Maalasin siveltimellä kahteen kertaan että sain tarpeeksi paksun kerroksen maalia jonka voi vesihioa sileäksi muutaman päivän kuluttua. Mallissa on edelleeenkin pientä muotovirhettä sekä joitakin pikku karheuksia tuennan alueella. Kunhan saan tehtyä polyesterilasikuitumuotin niin sitä voi edelleen korjailla pikku virheiden osalta hiomalla. Muotovirheet eivät ole korjattavissa ennen kuin varsinaisessa lokasuojassa pakkeloimalla.

Vesihionnan, jolla oiotaan mahdolliset valumat ja roskien aiheuttamat kohoumat, jälkeen on irrotusainekäsittelyn vuoro. Sen kovetuttua on laminoinnin vuoro. Muotti syntyy polyesteristä ja lasista. En ole vielä päättänyt teenko varsinaiset lokasuojat epoksista vai polyesteristä. Jätän vaihtoehdon avoimeksi. Epoksi kun on melko paljon kalliimpaa kuin polyesteri.

Aiemmin tekemäni alapeitelevyjen muotit maalasin myös. Tähän pintaan on hyvä levittää irrotusaine ja tehdä laminointi polyesterillä.

Alapeitelevyjen muotit.

Muotit ovat monikertakäyttöiset eli niillä voi tehdä määrättömästi helposti muotista irtoavia polyesteriosia.

Jatkoa 08.05.2014
Lokasuojan mallin maalaus oli kovettunut oikein hyvin ja heti aamupäivästä vesihioin pinnan sileäksi pensselin jäljistä. Samalla syntyi himmeä mattapinta johon irrotusaine tarttuu oikein hyvin. Ehdin vielä ennen iltaa sipaisemaan ensimmäisen kerroksen irrrotusainetta pintaan. Huomenna eka kerros on kovettunut ja seuraavalla kerroksella voi jatkaa. Irrotusainekäsittelyssä ei koskaan tee liian hyvää työtä.

Välitöinä irrotusainekäsittelin edellisessä kuvassa olevat alapaneelien muotit. Niihin pääsen huomenna laminoimaan tulevat paneelit eli ensi viikolla pääsee jo osia sovittelemaan paikoilleen.
Aikaa oli sen verran että ehdin myös aloittamaan muotin teon tankin etupuolelle eturungon ympäri tuleville suojapaneeleille. Entiset ovat murtuneet monista kohdin mutta niistä sain pienellä teippaamisella vielä toimivat mallit.

Katkokuitua alkuperäisten panelien päällä.

Alkuperäiset todennäköisesti kohtaavat loppunsa kun irroitan niitä tulevista muoteista mutta se ei juurikaan haittaa koska niiden kunto ei ole kehuttava ennestäänkään. Tulevat lasikuituiset vastineensa ovatkin sitten melko ikuiset. Paneelien tarkoitus on pitää johdot ja vaijerit kurissa ohjausakselin tietämillä.

Jatkoa 09.05.2014
Eturungon suojapaneelien muotin valmistus sujui yllättävän hyvin eikä jäänyt kuin hiukan viimeisteltävää.

Muottiaihiot.

Hieman pakkelia, hieman hiontaa ja irrotusainekäsittely niin paneelikopioita alkaa syntyä.

Juuri laminoidut alapaneelit.

Ensi viikolla irrotus muotista, aukkojen mitoitus ja reunojen viimeistely. Muutaman viikon päästä voi laittaa wrinkle-maalin pintaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti