tiistai 1. huhtikuuta 2014

California Adamant Jarruputken liittimen kannatin

Koska jarruletkujen vetäminen koko matkalla tulee hintavammaksi kuin käyttää edullisempaa jarruputkea niin joka tapauksessa tarvitaan kannakkeita ja kiinnittimiä. Sorvasin ja jyrsin taka-akselin ympärille tukevat kiinnikkeet. Samoihin kiinnikkeisiin voi laittaa takavalojen johdot ja ehkä muutakin tarpeellista.

Vasen jarruputki ja kannatin.

Kannattimen aukot.

Tämän kaltaisia osia on miellyttävä tehdä koska aihiopalat voi niputtaa yhteen ja tehdä yhdellä kertaa kaikki koneistukset. Samalla syntyy yhteneväisiä keskenään vaihtokelpoisia osia. Materiaali on pehmeätä alumiinia joka sinällään on ikävää työstää mutta menettelee tämän kaltaisessa paikassa jossa kuormitusta ei juurikaan ilmene. Metalliromulaatikosta pelastettua materiaalia. Jarruputken liitoksessa on lyhyt kumiholkki joka liitosta kiristäessä laajenee ja tiivistää kiinnityksen kuin soutuveneen tappi. 

Alemmassa kuvassa on näkyvissä hahlo johon voi kannattimen avaamalla pujottaa takavalojen johdinnipun.

Jarruputken liitoksesta lähtee metallipunosjarruletku jarrusatulalle. Myös oikealla puolella on samanlainen rakenne.

Jarruputken liittimestä punosletku jarrusylinterille.

Jarruletkut ja niiden liittimet ovat hieman sekalaista kalustoa. Ovat jäännöseriä eri jarruremonteista. Omaan projektiin voin näitä käyttää. Kaikki liitokset ovat hyväksyttyjä vaikkakin keskenään erilaisia. Normaalisti käytän joko Goodridge tai Hel-merkkisiä letkuja ja liittimiä. Jarruputket ja niiden liittimet ovat Bilteman valikoimista. Kaksoiskartiot putkien päihin ovat omaa valmistetta.

Perävaihteen yläpuolella on jarrupaineen jaotin.

Kuvan ryppyinen kotelo on peruutusvaihteen moottorisuoja. Banjoliittimessä kiinni oleva punosletku tulee poljinsylinteriltä ja jaotin jakaa jarrupaineen molemmille takajarruille. Jaottimen päällä näkyy painekytkin jarruvalolle. Tässä kohtaa on muutenkin paljon tavaraa koska jousittamattomalla puolella ei massaa eli komponenttejä voi jakaa leveämmälle eli ne ovat pakostakin keskilinjalla ja mahdollisimman edessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti