sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Vannesorvi

Rakentelin kaverin pyynnöstä laitteen jolla on helppo oikoa, kiillottaa ja vaikka halkaista vanne tai yleensä työstää isokokoisia pyörähdyskappaleita. Samassa laitteessa voi vanteen osat myös hitsata paikoilleen. Toki isohkossa sorvissakin se käy päinsä mutta kun sitä ei ole niin nyt on laite siihen. Eikä sorvi oikein tykkää jos sen päällä hitsataan tai hiotaan.
Rakenteeseen kuuluu yhden kilowatin sähkömoottori ja alennusvaihde. Sen lisäksi vääntömomenttia nostamassa ja kierroslukua laskemassa on 4:1 hihnavälitys kolmella kiilahihnalla. Käyttövoima kulkee taajuusmuuttajan kautta joten vannesorvin akselin pyörimisnopeus on portaattomasti hertsin kymmenesosan tarkuudella 20 - 60 kierrosta minuutissa. Ainakin omalla taajuusmuuttajallani.

Rakenteeseen kuuluu akselin tuenta molemmista päistään. Rungon puolella on kaksi järeää pukkilaakeria ja toisessa päässä irrotettava 20 mm laippalaakeri. Tietenkin kiinnittimet sorvista lainatuille osille sekä portaaton säätö 13 - 21 tuuman vanteille. Myös vanteen leveyden suhteen on porrastettu säätö nollasta 400 mm leveydelle asti. Laitteen runko ja sovitusosat saivat kauniin sinisen sävyn hiekkapuhallettuun pintaansa.

Ensimmäinen työtehtävä.

Koska itsellä ei juuri ollut tarvetta vanneremonttiin niin sama laite käy myös jarrulevyjen suoruuden tarkastukseen. Tässä Moto Guzzi LeMans2:n etujarrulevy suoruustarkastuksessa. Erilaisia adaptereita rakentamalla lähes minkä tahansa suuriläpimittaisen pyörähdyskappaleen mittaus tai muutostyö onnistuu.

Kuvassa alhaalla näkyy akselin pää johon laippalaakeri kiinnittyy. Kuvassa ei ole tukirakenne paikoillaan kyseessä olevan työtehtävän keveyden vuoksi. Muttereilla kiristetään muokattava kappale paikoilleen väliholkkeja hyödyntäen. 25 mm akselille saa myös kartioholkit jolla voi keskittää vanteen suoraan joko laakerien keskirei'istä tai laakeripesän reunoista. Auton vanteita varten pitää vielä tehdä adapteri muokattavan vanteen keskireiän mukaan. Saatan vielä tarvita trike-projektiin jos rakennan leveämmät vanteet siihen.

Luonnollisesti tällä laitteella onnistuu myös pinnavanteiden rihtaus kuin suoruuden tarkastuskin. Myös valuvanteiden pienten muotovirheiden pois sorvaus.

2 kommenttia:

  1. Erään sähköpyörän etuvannetta voisi olla tarpeen joskus käsitellä. Jarrusatulalle lienee kuitenkin tarve ennen sitä, mikä on tilanne sen kanssa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muistutuksesta.
      Pitää satula ottaa työn alle.

      Poista