maanantai 16. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Muutoskatsastuspäivä



Aamulla

Tänään on muutoskatsastus iltapäivällä ajoneuvoluokasta L3 luokkaan L5e.
Mielenkiintoinen päivä. Jarrutesti on läpäisty jo ja sen todistus on siirretty sähköisesti internetin välityksellä katsastusasemalle. Koska jarrutestissä ei testaaja todennut hallintaan liittyviä ongelmia ei hallintakoetta, jossa tarkistetaan ajoneuvon ajettavuus eri tilanteissa, tarvinnut teettää niin senkin osalta ollaan "kuivilla".

Katsastus on vain muodollisuus
Muutoskatsastuksessa tarkistetaan pyörän identiteetti, paperit, paino, leveys, pituus, akseliväli ja tietysti liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat kuten valot ja heijastimet sekä matkustajan paikan turvavarusteet.

Iltapäivällä kello 15.00 alkaen
Katsastuskonttorilla.

Itse katsastuksesta en saanut lupaa ottaa kuvia
Muutamia asioita selvisi aluksi: katsastushenkilö teki heti selväksi että muutoskatsastuksessa ei ole kysymys L3e -luokan moottoriajoneuvon vaihtamisesta L5e -luokkaan vaan L3 -luokasta L5 -luokkaan. Pikku-e tarkoittaa hänen mukaansa uudempaa hyväksyntää jota tämä ajoneuvo ei täytä. Kuulemma uudempaa pyörää tähän muutokseen ei kannata enää tarjota. Saatan olla ja saattaa olla joku muukin toista mieltä tuosta "uudemmasta" sekä pikku-e:stä.

Hitsaukset syynissä
Katsastajaa kiinnosti kovasti tukivarsien hitsaukset. Haluaa tietää mitä hitsausstandardia ja -menetelmää on noudatettu. Sen tiedon hänelle toimitan. Rungon hitsaukset kiinnostivat myös. Ilmoitin että runkoon ei ole kajottu lainkaan: ei koneistettu, leikattu tai otettu mitään pois. Vain lisätty tukivarret kiinnityksineen pulttaamalla ja tietysti taka-akseli laitteineen. Valmiisiin rungon reikiin, korvakkeisiin ja kierteisiin.

Valot saivat rauhan
Valot ja muut turvallisuuteen vaikuttavat tekijät eivät kiinnostaneet lainkaan eikä niitä syynätty millään lailla. 

Kirjoitusta omalla käsialalla
Koska olin toimittanut materiaaliluettelon, hitsausselvityksen (ilman standardia) ja työselvityksen muista rakenteista sekä jarrutodistuksen sähköisessä muodossa niin se ei tyydyttänyt vaan sain "laiskanläksynä" kirjoittaa lisäyksiä tietoihin hänen sanelunsa mukaan. Toki hyvässä yhteistyössä nöyrästi.

"Pakolliset" lokarit
Lokasuojat ovat, kuten kuvasta näkyy, viitteelliset, mutta kuitenkin, yllätyksekseni, pakolliset. Tässä tapauksessa, kuulemma, noudatetaan vanhempaa lakia. Tähän ilmoitin eriävän mielipiteen mutta eipä sitä tietenkään noteerattu eikä sen varassa toimittu. No, onneksi oli nuo lasikuitulärpäkkeet joita takavalojen kannakkeiksi kutsun.

Turhaa venkoilua ja viivytystä
Sähköisessä muodossa toimitettu, digitaalisesti allekirjoitettu, jarrutestitodistus ei myöskään kelvannut vaan minulta vaadittiin toimittamaan paperinen perinteisesti allekirjoitettu todistus. Kelpasi kyllä seuraavana päivänä kun viittasin ylempään Trafin auktoriteettiin.

Leveys, pituus ja paino
Punnitus ja mittaus meni asianmukaisesti. Tosin akselipainojen suhteen oli hieman epäselvää hetken aikaa. Kokonaispaino kuitenkin on, virallisesti, tasan 300 kg. Jäi siis 10 kiloa reserviä. Todistettavasti kaksipaikkainen! Ylitys olisi merkinnyt kyytiläisen paikan menettämistä. Tosiasiassa pyörä on kantokykyisempi nyt kuin uutena: jousitettu massa on huomattavasti pienempi kun kaikki ylimääräinen on riisuttu koristeita myöden.
Mittoja otettiin: leveys takaa ja akseliväli. Itse olin toisessa päässä rullamittaa.

Uusi takapyörä.

Tuliterät kumit
Katsastuspäivän aamuna rengaskaupasta soitettiin ja saman tien matkalla katsastukseen laitettiin uudet renkaat ja vanteet alle. Leveys kasvoi hieman, noin 5 cm, kun näissä vanteissa oli suurempi ulkonema kuin vanhoissa Saabin vanteissa. Mikä ei liene ollenkaan turha asia kuljetuskyvyn ja ajettavuuden kannalta. Kuvassa myös keskustelua herättänyt "lokasuoja". Sitä piti uusien vanteiden vuoksi siirtää. Kiitoksia avusta ja työvälineistä Euromasterin työntekijöille.

Virheellinen todistus
Tuloksena käynnistä katsastusasemalla, joka kesti yli tunnin, oli tuomisina uusi rekisteröintitodistus. Jossa kuitenkin lukee että kaksipyöräinen. Muualla kyllä kerrotaan muuta eli rengaskokotietoja ja sen semmoista joka viittaa kolmipyörään. Virallinen tieto on: L5 kolmi- tai nelipyörä. Hinta 127€.

Toimitin omakätisen vakuutuksen standardeista
Jäljelle siis jäi tehtäväksi toimittaa vaadittu hitsausstandardi. Taidan vielä vaatia tuon "kaksipyöräinen" -tekstin muutosta totuutta vastaavaksi.

Vastuunkantaja
Katsastaja oli sinänsä asiallinen nuori mies joka ilmeisesti halusi pelata varman päälle. "Ettei jää itselle vastuuta" kuten hän toisti pariinkin kertaan.

Pyydetyt standardit ovat:  Laatu SFS-EN-ISO 5817, hitsiluokka C ja suoritustapa SFS-EN-24063, no:135. Materiaali: S355J. Lisäaine: Esab OK Autrod 12.51 420 N/mm^2, hitsauskaasu: AGA Mison 18. Hitsattavat kohteet puhdistettu hiekkapuhaltamalla ennen hitsausta. Nämä tiedot on hyvä olla tallessa jos tulee tehtyä vastaavia hommia toistekin. Edelliseen valmistamaani trikeen ei näitä vaadittu.

Lisäys 17.06.2014
Jarrutestitodistus oli toimitettu TestMill Pentanovasta suojattuna. Käytännön toimena testauksen suorittivat Pentanovan valttuuttamat MMAF:n toimihenkilöt.   Kyllä sekin tieto oli periaatteessa saatavilla jo silloin kun sitä vaadittiin. Oli vain katsastusmiehen "pomon tietokoneella" johon ei ollut pääsyä.

Virheitä vilisee
Katsastusmies oli väärässä useimpien väittämiensä suhteen: Luokat ovat nimenomaan L3e = kaksipyöräinen moottoripyörä iästä riippumatta, L4e = sivuvaunupyörä ja L5e = trike tai nelipyörä. Ihan sama minkä ikäinen.
Lokasuojia ei todellakaan vaadita lain mukaan ja pari muutakin omituisuutta oli katsurin jutuissa. Takautuvia lakeja ei demokratiassa ole eikä noudateta. Ehkä kokemattomuutta tai väärää pätemistarvetta.

Turhaa pätemistä
Tämä viranomaisen ilmeisen omista sisäsyntyisistä syistään johtuva pätemistarve on rasittava ilmiö. Toki yritän ymmärtää hänenkin lähtökohtiaan ja lisäksi terve epäily asiakkaan vaikuttimia kohtaan on tervettä. Mutta toistuessaan eivät asiat oikein etene tai hommasta tulee jotenkin kieroutunutta.

Lisäys 26.02.2018
Ajoneuvo on nimetty uudelleen. Sen on ollut jo pari vuotta nimeltään California Adamant. Kuvia viime kesältä. Ulkonäkö on katsastuksen jälkeen muuttunut merkittävästi ja mukavuusvarusteita on lisätty.

Mitatkin muuttuneet
Myös akseliväli on kasvanut kun keulan ohjauskulmia muutettiin. Jättö pieneni merkittävästi ja ajo-ominaisuudet ovat paremmat ja ohjattavuus kevyempää. Tämä siksi että katsastukseen ei katsastuksen suorittajan mukaan sitä ei saanut tehdä.

Kuminauhaa
California Adamantin kattamisen suhteen noudatin hieman epäselvää lain kohtaa: Moottoripyörään voi kiinnittää irrotettavia katerakenteita. Mikä sitten on irrotettava? Laitoin katteet kiinni kuminauhalla.

Koulutusta?
Ehkä katsastushenkilökunta tarvitsisi hieman lisäkoulutusta näissä asioissa ettei hallintoalamaisen tarvitsisi huijata heitä. Trafin ajoneuvotiedoissa tämä on pelkkä L5 edelleen. Siitä asiasta voi olla hyötyä jos joutuu tienvarsitarkastukseen.

Ajoneuvotietoja
Tästä linkistä on helppo tsekata ajoneuvonsa tiedot: Traficom.

1 kommentti: