torstai 21. syyskuuta 2017

Savojärven Telttakokoontuminen 2017

Matka ei ole pitkä eikä erityisen vaativa mutta hyvin tuttu. Savojärven Telttakokoontumisessa on tullut käytyä kahdella eri vuosituhannella. Kertoja lukuisasti joista tosin osa päiväkäyntejä. Nyt käydään, tai tarkoitus olisi käydä, kaksi yötä yhdellä kertaa eli sunnuntaina kotiin.

Säät on luvattu alle 10 prosentin todennäköisyydellä ilman sadetta. Yöt voivat olla viileitä mutta ei se ole edelleenkään ollut este. Jos palelee on hereillä varsin virkeänä, jos ei palele on joko tahallaan hereillä tai nukkuu hyvin harkittua yöunta.

Kuviot ovat tutut. Paikalta saa puuroaamiaista sämpylän kera ja yhden hernekeittolounaan jos silloin jo maittaa. Iltapala ja palanpainin pitää tuoda itse mukanaan. Paikalla on kioski mutta se ei ole aivan aina auki.

Katettuja tiloja ovat aromikas huussi, kuumana käyvä grillikatos ja vielä kuumempi sauna. Muualla ei ole joko seiniä tai kattoa majoitustelttoja lukuun ottamatta.

Pyörää jo alustavasti pakkailin. Kuorma vaikuttaa isolta ja painavalta sillä rouva lähtee mukaan. Isompi teltta mukaan sekä kahden hengen ylellinen velourilmapatja. Vaihtovaatteet ja -jalkineet myös. Takaisinpäin tullessa matkatavaratiloissa on muutama litra enemmän tilaa.

 Pyörä pakattuna perjantaiaamuna noin klo 10.30.

Kuormaa on hieman enemmän kuin tavaratelineen 15 kg max ilmoitus antaa kertoa. Laukussakin on tarpeita ja päällä on pussi jossa ilmapatja ja kaksi makuupussia. Teltta onkin se painavin yksittäinen kuorma. Vallankin palatessa kun telttakangas oli märkä.

Tapaaminen ja lähtö Lahdesjärven ABC:ltä heti klo 11.00 jälkeen.

Lähtiessä ei satanut mutta tuntia myöhemmin satoi jo oikein kunnolla. Normijuttu. Lähdin vanhalla Bilteman ajotakilla ja tavallisilla nahkahousuilla. Biltema piti vettä mutta nahkahousut nahkeasti. Vanha asu siksi että en ottanut vaihtokamppeita. Samoissa rytkyissä samosin koko riennon läpi.

Pyöräkanta oli ryhmällä kovin eurooppalaisperäinen. Kolme Guzzia, kaksi Bemaria ja yksi Yamaha ja yksi H-D. Muissakin kerhoissa on suuntautuminen samantyyppistä tai sitten on liki pelkästään amerikkalaisia. Ennen oli enimmäkseen vain isoja japanilaisia.

Suunniteltu menomatka.

Paluumatka oli kokolailla sama paitsi pysähdykset eri kohteissa. Tankata piti Yläneen ST1:sellä. 95E10 maksoi siellä 1,499€. En tankannut täyteen. Torttukahvit Lauttakylän ABC:llä. Siitä Tampereen läntiselle kehätielle jossa porukka hajaantui eri suunnille. Tai ainakin me kaksi tamperelaista kurvasimme Lakalaivan rampista pois.

Oma leiri pystytettynä.

Puiden lomasta näkee Mämmilä Mc:n leirin osittain. Välimatkaa on siksi että ei ehkä tarvitsisi pitää korvatulppia. Tällä kertaa välimatkasta ei ollut apua. Tahtoo olla että kyseinen leiri ilakoi melko myöhäiseen.

Telttamme ei ole kovin kallis. Sellainen rahaa maksanut tekstiiliyksiö taloudesta löytyy mutta on jo vanha, markka-aikaan ostettu ja todettu nykyisin hieman ahtaaksi kahdelle. Sopii yhden hengen matkailuun paremmin.
Nyt käytössä ollut on tämä halpissarjalainen. Sen etuja ovat tilavuus, hyvä etuteltta ja helppo pystytettävyys ja nopea kokoonpano. Tukirakenne on lasikuitua. Alumiinikepit kestäisivät paremmin. Lasikuidussa on jo nyt halkeamia. Pikakorjailin ilmastointiteipillä. Kyllä sillä vielä muutaman reissun tekee. Mutta ei sovellu vaativaan matkailuun.

Mämmilä Mc:n leiri. Puskan takana pilkistää oma asentopaikka.

Perjantai-ilta kului juttuja kertoessa, kahvinkeitossa ja myöhemmin saapui bändikin läheiselle katetulle lavalle. Lämpötila suosi ulkoilmassa soittamista sillä sitä oli toistakymmentä astetta ainakin alkuillasta. Vaikka sade oli loppunut oli joka paikassa märkää ja siksi teltatkin piti pystyttää märälle nurmelle.

Isoa pressua ei kuitenkaan tarvinnut viritellä oleskelutilan katoksi. Sellainen usein mukana kulkee. Nyt ei ollut sateen pelko niin kova. Ensi kerralla tulee lähdettyä varmaankin California Adamantilla. Kulkee kamatkin paremmin varsinkin jos ei ole kyytiläinen matkassa.

Olimme hyvin varautuneet kosteuteen ja viileyteen joten palella ei tarvinnut ulkona eikä teltassa.

 Yksi tapa lämmittää eväät.

Joitakin havaittuja pyörämalleja.

Yksi asia pisti guzzimiestä silmään: Moto Guzzi -merkkisten pyörien suhteettoman suuri määrä kaikkiin muihin nähden. Ilmeisesti kyseisen merkin omistajia kiehtoo myös muu perusmuotoinen, sanoisinko, vaatimattomuus matkailussa ja leirinnässä. 
Guzzi on Suomen 14:sta rekisteröidyin pyörämerkki ja liikenteessä niitä on noin 2200 yksilöä. Tilastotieto vuodelta 2015. Maahantuojan mukaan myydyin malli viime vuosina on ollut California 1400 sarja eri versioineen. Eli 22.000 - 31.000€ hinta on asiakkaiden mieleen. Nykyisin merkkiä myy R.M. Heino Espoossa ja Tampereella.

Lauantaiaamu oli hieman kankea lähtemään käyntiin mutta niin kuin vanhat koneetkin, pikku aamuryyppy käynnistää. Aamupala molempina aamuina riittävä: mehua, kahvia, teetä, puuroa, täytetty sämpylä, kananmuna ja purkki jugurttia. Sai myös santsata.

Iltapäivän maukas hernekeitto tuoreella sipulilla jatkettuna näkkileivän kera kelpasi liki kaikille. Sitäkin sai santsata ihan riittävästi. Jälkiseuraamukset sai kärsiä enimmäkseen itse.

Kilpailuyleisöä.

Voimaperäisiä että nokkeluutta vaativia kilpailuja käytiin. Myöhemmin niistä palkittiin.

 Auringonlaskun ratsastajia.

 Kauniit&Rohkeat esittää rock&roll-musiikkia ja yleisö joraa.

Baarissakin oli väkeä mukavasti. Vain omia juomia.

Myöhemmin illalla jutunkerrontaa.

 Tyypillinen perusleiri.

Kokoontumisajoon tarvitaan kulkuneuvo, majoitusväline ja eväitä harkinnan mukaan. Joskus paras kaverikin on mukava tuoda mukanaan. Telttakokoontumisessa kävi noin 160 maksanutta kävijää. Toivottavasti AMP Mcc sai kerättyä riittävästi tuloja tästä tapahtumasta jatkaakseen toimintaansa vakavaraisena yhdistyksenä.

Iltatunnelmaa rantaleirissä.

 Verkkaista pyörän pakkausta paluumatkalle.

Pyörä ja teltta kotitallissa kuivamassa.

Pyörä pitää pestä, vahata ja siirtää talvisäilöön Kerholle pikapuoleen jollei sitten säätila jatku yhtä hyvänä kuin nyt viimeiset kaksi päivää. Voisi vielä hieman pyörähdellä pikkuteillä.

Pystymettään on lähtö harkinnan varassa mutta sinne ei mennä kaksipyöräisellä. Lähtisiköhän Ervi kaveriksi......


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti