keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Teltta

Vanha teltta on viidessätoista reissuvuodesta hiukan kärsinyt vaikkakin ihan käyttökelpoinen vielä. Sisätelttaa kannattelevat kumilenkit ovat rispaantuneet. Ne pitää vaihtaa uusiin. On toinenkin syy hankkia uusi teltta. Huonoselkäiselle ja muutenkin köntykselle pitää olla enemmän korkeutta. Vanhassa teltassa noin metri, uudessa puolitoista metriä. Myös pohjan pinta-ala kasvoi saman verran. On ns. kolmen hengen teltta. Kylmällä säällä ei ehkä yhtä lämmin kuin vanha mutta onpa tilaa liikkua.

Tarvittaessa kahden hengen ilmapatjan lisäksi jää varusteille toiseen sivuun tilaa. Käytännössä telttaan rahdataan moottoripyörän sivulaukkujen sisäkassit tavaroineen. Saappaat, kypärät ja muut ajovarusteet jäävät etutelttaan. Etuteltta on vähän yli metrin korkuinen mutta yhtä leveä kuin varsinainenkin teltta. Etuteltassa on sen verran korkeutta että ajovarusteille voisi tehdä kevytrakenteisen koottavan naulakon. Kostuneet varusteet saisivat kuivahtaa sen kannatuksella paremmin kuin pohjakangasta vasten.

Teltan vaativaa koekäyttöä.

Todennäköisesti aasialaista nuorisotyötä.

Teltta on pikapystytettävää mallia. Vain kuistin katon parimetrinen puikko pitää pujottaa. Jopa ensimmäinen pystytys onnistui isommin sohlaamatta ja mitään rikkomatta. Tosin ei laitettu maakiiloja eikä kiristysnaruja joilla saataisiin telttakangas sileämmäksi. Myös kokoonpano on rivakka toimenpide, asia joka ei kaikkien nopeasti koottavien telttojen kohdalla olekaan selviö.

Merkittävä etu tässä teltassa on, koon lisäksi, etuteltan kangaslattia. Ennen etutelttaan piti pitää mukana ns. takanedusmatto että varusteet pysyivät puhtaana ja jalkineet saattoi jättää etutelttaan. Myöskään maaperän märkyys ei pääse nousemaan vesitiivin pohjakankaan läpi sisälle telttaan.

Koepystytys olohuoneeseen.

Alustava harjoitus on syytä tehdä hallituissa ja muilta suljetuissa tiloissa. Eihän leirintäalueella juuri parempaa viihdettä olekaan kuin toisilleen ja ympäristölle kiukkuinen pariskunta pystyttämässä telttaa ensimmäistä kertaa.

Testaus suoritettu hyväksytysti.

Hämmästyttävää, teltta mahtui takaisin kuljetuskassiinsa.

Pikapystytettävä teltta oli myös pikainen koota takaisin kuljetusmuotoonsa. Paketti on 70 cm pitkä eli mahtuu pyörän tavaratelineelle poikittain kohtuudella. 

Yllä olevissa kuvissa teltta ei ole kiinnitetty kiiloilla eikä naruilla mihinkään vaan muoto syntyy pelkästään rakenteen "sateensuojamekanismin" ansiosta. Tyhjä teltta kannattaa kiinnittää maahan ettei tuuli vie. Joskus on haettu pikapystytettävää telttaa veneellä toiselta puolen järveä.

Syvällisempiä kokemuksia teltasta syntyy aikaisintaan vasta toukokuussa. Palaan silloin asiaan.

Lisäys 04.08.2016
Teltalla on nyt yövytty noin kymmenen yötä yksin tai kaksin ja sadettakin pidetty. Hieman viileämpi kuin vanha teltta mutta pysynyt varsin kuivana sisäpuolelta yövyttäessä sateella. Myös teltan eteisosassa on "lattia" eli sieltäkään ei pääse märän maanpinnan haihduttamaa kosteutta teltan sisälle. Yöpyvistä henkilöistä irtoaa melkoisesti kosteutta mutta sivuilla olevat ilma-aukot vievät isommat huurut ulos. Ehkä teltan huipulle voisi tehdä säädettävän aukon. Kolmionmuotoinen reikä ja Velcro-tarraa reunoihin.

Puutteena, tai suunnitteluvirheenä, on se että teltan oviaukon kangas ja hyttysverkko ovat väärässä järjestyksessä. Verkko on sisempänä eli aina kun oviaukon kangasta pitää säätää ilmanvaihdon vuoksi joutuu avaamaan myös hyttysverkon. Useimpien yöpymisten aikana kun lämpötila on ollut yli 10 astetta niin silloin joutuu päästämää ulkoilmaa viilentämään sisäpuolta.

Onnistuin kerran teltan purkuvaiheessa raapaisemaan kivipintaan teltan pohjamuovia ja siihen tuli pieni reikä. Vika on helposti paikattavissa mutta pakkauksessa ei ollut muille teltoille niin ominaista paikkasarjaa liimoineen. Ilmastointiteippi alapinnassa hoitakoon asian ja on helppo uudistaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti