keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Teltta

Vanha teltta rapistui
Vanha teltta on yli kahdestakymmestä reissuvuodesta hiukan kärsinyt vaikkakin ihan käyttökelpoinen vielä. Sisätelttaa kannattelevat kumilenkit ovat rispaantuneet. Ne pitää vaihtaa uusiin. Myös alumiiniset kaaret ovat kärsineet. Muutama vuosi sitten sunnuntain vastaisena yönä eräs henkilö käveli teltan yli. Siitä seurasi lyhytaikainen aggressio.

Korkeus helpottaa liikkumista
On toinenkin syy hankkia uusi teltta. Huonoselkäiselle ja muutenkin köntykselle pitää olla enemmän korkeutta. Vanhassa teltassa noin metri, uudessa puolitoista metriä. Myös pohjan pinta-ala kasvoi saman verran. On ns. kolmen hengen teltta. Kylmällä säällä ei ehkä yhtä lämmin kuin vanha mutta onpa tilaa liikkua.

Pöljä telttailee
Suvussa ei liene toista yli kuusikymppistä joka harrastaa telttailua. Pitävät vissiin vähän pöljänä. Heillä taitaa olla kokemusta vain festaritelttailusta.

Tilaa myös tavaroille
Tarvittaessa kahden hengen ilmapatjan lisäksi jää varusteille toiseen sivuun tilaa. Käytännössä telttaan rahdataan moottoripyörän sivulaukkujen sisäkassit tavaroineen. Saappaat, kypärät ja muut ajovarusteet jäävät etutelttaan. Etuteltta on vähän yli metrin korkuinen mutta yhtä leveä kuin varsinainenkin teltta. Etuteltassa on sen verran korkeutta että ajovarusteille voisi tehdä kevytrakenteisen koottavan naulakon. Kostuneet varusteet saisivat kuivahtaa sen kannatuksella paremmin kuin pohjakangasta vasten. Etuteltassa on pohjakangas joten sitä kautta haihtuva vesi ei kosteuta sisätilaa.

Teltan vaativaa koekäyttöä.

Todennäköisesti aasialaista nuorisotyötä.

Nopea pystyttää ja pakata
Teltta on pikapystytettävää mallia. Vain kuistin katon parimetrinen puikko pitää pujottaa. Jopa ensimmäinen pystytys onnistui isommin sohlaamatta ja mitään rikkomatta. Tosin ei laitettu maakiiloja eikä kiristysnaruja joilla saataisiin telttakangas sileämmäksi. Myös kuljetuslaukkuun pakkaaminen on rivakka toimenpide, asia joka ei kaikkien nopeasti koottavien telttojen kohdalla olekaan selviö.

Hyvät puolet
Merkittävä etu tässä teltassa on, koon lisäksi, etuteltan kangaslattia. Ennen etutelttaa varten piti pitää mukana ns. takanedusmatto että varusteet pysyivät maasta erossa puhtaana ja jalkineet saattoi jättää etutelttaan. Myöskään maaperän märkyys ei pääse nousemaan vesitiivin pohjakankaan läpi sisälle telttaan.

Koepystytys olohuoneeseen.

Pakollinen harjoitus
Alustava harjoitus on syytä tehdä hallituissa ja muilta suljetuissa tiloissa. Eihän leirintäalueella juuri parempaa viihdettä olekaan kuin toisilleen ja ympäristölle kiukkuinen pariskunta sateessa pystyttämässä itselleen outoa telttaa ensimmäistä kertaa.

Testaus suoritettu hyväksytysti.

Hämmästyttävää, teltta mahtui takaisin kuljetuskassiinsa.

Helppo pakata
Pikapystytettävä teltta oli myös pikainen koota takaisin kuljetusmuotoonsa. Paketti on 70 cm pitkä eli mahtuu ison moottoripyörän tavaratelineelle poikittain kohtuudella. 

Pysyy pystyssä ilman tukeakin
Yllä olevissa kuvissa teltta ei ole kiinnitetty kiiloilla eikä naruilla mihinkään vaan muoto syntyy pelkästään rakenteen "sateensuojamekanismin" ansiosta. Tyhjä teltta kannattaa kiinnittää maahan ettei tuuli vie. Joskus on haettu pikapystytettävää telttaa veneellä toiselta puolen järveä.

Kokemuksia myöhemmin
Syvällisempiä kokemuksia teltasta syntyy aikaisintaan vasta toukokuussa. Palaan silloin asiaan.

Lisäys 04.08.2016
Teltalla on nyt yövytty noin kymmenen yötä yksin tai kaksin ja sadettakin pidetty. Hieman viileämpi kuin vanha teltta mutta pysynyt varsin kuivana sisäpuolelta yövyttäessä sateella. Myös teltan eteisosassa on "lattia" eli sieltäkään ei pääse märän maanpinnan haihduttamaa kosteutta teltan sisälle. Yöpyvistä henkilöistä irtoaa melkoisesti kosteutta mutta sivuilla olevat ilma-aukot vievät isommat huurut ulos. Ehkä teltan huipulle voisi tehdä säädettävän aukon. Kolmionmuotoinen reikä ja Velcro-tarraa reunoihin.

Teltan huolto ja varastointi
Joka reissun jälkeen olen koonnut teltan ulos, mutta mikäli sää on kostea, niin sisälle autotalliin. Samalla sisään kulkeutuneet roskat ja muu lika saa kyytiä ja kangasrakenteet kuivuvat.

Huonoa suunnittelua
Puutteena, tai suunnitteluvirheenä, on se että teltan oviaukon kangas ja hyttysverkko ovat väärässä järjestyksessä. Verkko on sisempänä eli aina kun oviaukon kangasta pitää säätää ilmanvaihdon vuoksi joutuu avaamaan myös hyttysverkon. Useimpien yöpymisten aikana kun lämpötila on ollut yli 10 astetta niin silloin joutuu päästämään ulkoilmaa viilentämään sisäpuolta.

Vikaantuminen alkanut
Onnistuin kerran teltan purkuvaiheessa raapaisemaan kivipintaan teltan pohjamuovia ja siihen tuli pieni reikä. Vika on helposti paikattavissa mutta pakkauksessa ei ollut muille teltoille niin ominaista paikkasarjaa liimoineen. Ilmastointiteippi alapinnassa hoitakoon asian ja on helppo uudistaa.

Lisäys joulukuussa 2018 
Teltta on ollut matkassa kaksin- ja yksinmatkatessa vaikka vanhakin teltta on ollut käytössä syksyn viimeisillä reissuilla kun olen matkaillut yksin.
Edellä mainittuja kulumareikiä on teltan pohjaan tullut muitakin. Myös kuljetuskassi on saanut osumia mutta vetoketju on edelleen kunnossa.

Extreme olosuhteissa
Teltta on ryhdikäs ja pysyy maaperässä kiinni hyvin myrskylläkin (Juhannus 2018) lukuisten tukinarujensa ansiosta. Tosin pääosan ajasta teltta oli isomman teltan sisällä. Säätila oli osan aikaa saaristossa, Iniössä, varsin kostea ja tuulinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti