maanantai 15. helmikuuta 2016

Ignitech digitaalisytytyksen asennus California3 koneeseen


Ei välitöntä tarvetta
Nurkissa on pyörinyt jo pari vuotta palkaksi saamani Ignitech TCiP4 ohjelmoitava sytytyslaite.
Ennestään olen niitä muutaman asentanut. Lähinnä Guzzeihin niin kuin nytkin. Virranjakaja joutaa hyllylle.

Ei käy Bosch
Tässä moottorityypissä on kampiakselin etupää lieriömallia eli vaihtovirtalaturi ei voi olla Bosch vaan Saprisa tai Ducati Energia. Tällä kertaa jälkimmäinen. Laturin kiinnitys on yksinkertainen: kenttäkäämi on kolmella M5 ruuvilla kiinni lohkossa ja roottori yhdellä mutterilla ja kiilalla.

Tarkin mahdollinen ajoitus
Sytytysanturit ovat tarkimmillaan kun ne ovat kampiakselilla. Päädyin kiinnittämään ne laturin päätyyn erillisellä taustalevyllä niin että laturin jäähdytys ei kärsi. Keskimutterin alle tulee pyörijä eli liipaisinlevy. Sen joudun myös valmistamaan itse.

 Anturien kiinnityskaari.

Keskinäinen asento
Ylempi, pyörimissuunnassa ensimmäinen, anturi on kiinteä. Toinen anturi on kiinnitykseltään säädettävä joten 90 asteen kulmaero on toteutettavissa helposti. Kampiakselin päässä on pitkä kierre joten pyörijän kiinnitys onnistuu helposti.

Jäähdytyksestä huolehdittava
Vaativinta on sorvata pyörijästä lautasmallinen ja voimakkaasti rei'itetty että ilma kiertää laturin sisällä riittävästi. Kiinnityskaari on kiinni samoilla ruuveilla kuin itse laturinkin kenttäkäämi. Ruuvien kannat voi vielä upottaa niin yltävät paremmin.

Helppo tapaus
Antureiden kiinnitys tähän laturiin on huomattavasti helpompi kuin Bosch-versioon.

Vasemmalta sivulta.

Vanhempi asennus
Sytytyksestä itsestään juttua: Ignitech. Samassa jutussa kuva asennuksesta Bosch-laturin yhteyteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti