maanantai 15. helmikuuta 2016

Purkupyörän takajarrulevyn kunnostus

Edellisessä blogikirjoitusessa oli takanavan kunnostusta.
Takanavan toisella puolella on oleellinen takapyörän osa: jarrulevy. Guzzi California 3:n tapauksessa se on puolikelluvaa tyyppiä. Levy on siis kiinni keskiössään heloilla joiden toisella puolella on lautasjousi ja lukkorengas. Levy pääsee hieman elämään jarrutuksessa joten kuumentuminen ja sen mahdollisesti aiheuttaman lievä kieroutuminen ei haittaa jarrutusta. Itse jarrulevy on valurautaa. Levyn keskiö on terästä.

Jouset, helat ja lukkorenkaat.

Helat ovat ruostumatonta terästä. Ne ovat väljähkösti rei'issään. Tässä tapauksessa jarrun kunnosta ei ollut pidetty huolta vaan helojen pesissä oli ruostetta. Ruosteen saa pois purkamalla helat irti asti mutta usein vain helojen pyöräyttely ja muovivasaralla kolistelu  auttaa jumiintuneisiin heloihin.

Jarrulevy koottuna ja asennettuna. 

Puhdistin ja maalasin osat ruostetta vastaan. Tällä levyllä voi jälleen jarrutella turvallisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti