maanantai 8. helmikuuta 2016

Purkupyörän takanavan kunnostusta

Otin vielä päivän päätteeksi saastaisen homman tehtäväkseni. Guzzin takanapa on useimpien jäljeltä huoltamattomassa kunnossa. Tässä oli kyllä vetohammastus voideltu mutta niin paljon että vaseliinia oli mennyt kitkavaimentimeen ja kumivaimentimeen. Kahdessa viimeksimainitussa sitä ei pidä olla.

Takapyörä.

Takapyörän navassa on kaksi kuulalaakeria, yksi liukulaakeri, kumivaimennin ja kitkavaimennin sekä toisella puolella jarrulevy. Napa ja vanne on samaa valukappaletta.

Kitkavaimennin avattuna.

Kuten näkyy niin vaseliini on enimmäkseen siellä missä sitä ei tarvita. Keskipakovoima viskaa keskiöstä vaseliinin helposti navan ulkokehälle. Pitäisi käyttää sitkostettua vaseliinia.

Vaseliiniä ja likaa puretussa kumivaimentimessa.

Kumivaimentiem purkua.

Keskellä näkyy liukulaakeri jossa ei ole vaseliinia lainkaan ja se on ruostunut. Vaimenninsysteemi ei tällöin toimi oikein ja kaikki sysäyskuormitus menee vaihteiston bellevillejousen kuormaksi. Tässäkin pyörässä se oli katkennut.

Myös vetohammastus oli kuiva ja likainen: lika ja vaseliininjämät ovat yhdessä kuin hiomatahnaa ja syövät hammastusta. Tämän kohteen huolto on syytä tehdä säännönmukaisesti ainakin silloin kun on renkaanvaihto menossa. Tämä homma sujuu silloin siinä samalla.

Kumivaimentimen pesä pesty ja liukulaakeri puhdistettu.

Kumikolmiot ja o-rengas paikoillaan sekä liukulaakeri voideltu.

Muut osat pestyinä.

Vetolaippa paikoillaan.

Kitkalevy asennettu.

Takapyörän napa koottuna.

Seuraavaksi on jarrulevyn tarkastelua mutta levy näyttää melko kuluneelta. Ruoste taas johtuu siitä että se on ollut talven ulkotiloissa. Ruoste lähtee ensimmäisessä jarrutuksessa eli siitä ei ole haittaa valurautalevyn tapauksessa.

Takanavasta puuttuvat kuvassa väliholkki ja kaksi laakeria. Laakerit ovat standardilaakereita ja saatavissa kone- ja laakeriliikkeistä yleisesti. 

 Jarrulevy kunnostettuna ja laakerointi paikoillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti