maanantai 8. helmikuuta 2016

Purkupyörän keulan kunnostusta: osa 2

Aiempaa asennusta.

Hiljalleen flunssan jälkeen palautuu harrastuskuntoon. Tänään ensimmäistä kertaa kahteen viikkoon asennushommissa.

Kuten edellisessä jaksossa jäi muun muassa tyhjennysruuvin kierteen korjaus vaiheeseen. Tänään sain homman päätökseen siltä osin mutta muutoin on vielä monen tunnin työt edessä.

Teräsinsertti tyhjennysreiässä.

Kuvassa tasojyrsintä vielä vaiheessa. Kuten näkyy niin insertti istuu hyvin paikoillaan ja on varmistettu kovalla tiivisteliimalla. Irrotus vaatisi lämmittämistä. 
Kun kierre oli rikottu oli reikään kierretty M8 kierre. Kierteitin tilalle M10 kierteen ja asensin kuvassa näkyvän M10/M6-kierreinsertin tilalle. Nyt siihen saa alkuperäiskokoisen ja -mittaisen ruuvin. Tyjennysruuvilla on toinenkin tehtävä pitää jousituksen ja iskunvaimentimen osat oikeassa asennossa.

Tyhjennysruuvi paikoillaan.

Alla on alumiinialuslevy tiivisteenä.

Tyhjennys/pidätinruuvi ylhäältä nähtynä.


Jatkoin hommaa iskunvaimentimen ja jousien osalta kokoamalla ne yhteen.
Osia ei ole monia mutta hitsatakin piti kun edellinen asentaja oli rikkonut osia. Siksi oli toisen teleskoopin alaputki kokonaan irtaallaan.

 Vasemmalla korjattu ja modifioitu iskunvaimentajan alapään kiinnitys.

Oikeanpuoleinen osa kiinnittää iskunvaimentimen varren teleskoopin alaputken alapäähän M8 pultilla. Näin ylä- ja alapää kytkeytyvät toisiinsa. 

Keulan sisäosat.

Kuvasta puuttuu vain hidastinholkit. Niiden tarkoitus on vaimentaa hydraulisesti pohjaanlyöntiä ja iskunvaimentimet vaimentavat heilahtelua. Tein kymmenen millimetriä korotuspaloja kiinnitinosan jatkeeksi. En ryhtynyt hankkimaan alkuperäisosia vaan saan näin vähemmällä vaivalla keulan toimintakuntoiseksi alkuperäisosilla. Tosin iskunvaimentimet ovat tarvikeosat.

Jatkuu.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti