maanantai 1. helmikuuta 2016

Irtomoottorin kokoonpanoa: Männät ja kiertokanget


Tauti kalvaa
Toista viikkoa flunssassa. Tänään päätin kuitenkin ulkoilla sen verran että kävin autolla tallilla. Olisi ollut melko lipoisaa pyöräillä jopolla vaikka sää oli muutoin mitä mukavin.

Uusia osia
Viime viikolla Stein-Dinseltä tuli paketillinen osia: Kiertokankien alapäiden laakerit, venttiilinnostimet, männänrenkaat ja tiivisteitä. Sylinterin alapään tiivisteet olivat melko paksut ja jotenkin huokoista materiaalia. Sitä sen enempää tuumaillut vaan laitoin paikoilleen.

Aloitin kiertokangista.

Kierokangen laakerit. Vanhat ja uudet.

Aina uudet kun mahdollista
Vanhat laakeritkin olivat mitoillaan mutta kun tilaisuus on niin muutaman euron säästön takia ei viitsi vanhoja laakereita koneeseen jättää.

Momenttiin kiristys.

Arvo korjaamokirjasta
Kiertokankien alapäiden pulteille on tarkka mallikohtainen momenttiarvo jota pitää noudattaa. 

Vanhoissa pittingiä
Venttiilinnostimet tulivat uudet koska vanhoissa oli alkavaa kulumaa. Ne olisi voinut hioa mutta siten pärjää vain muutaman kymmenentuhatta kilometriä. Uusilla pärjää pidemmälle.

Vanhat nostimet.

Nostimien asennus
Nostimien pesät olivat hyvässä kunnossa: uudet nostimet liukuivat voideltuina herkästi paikoilleen ja liikkuivat sormivoimin. Mitään välystä ei ilmennyt.

Nostimet ja kiertokanget paikoillaan.

Männät ja renkaat
Seuraavaksi otin männät ja männänrenkaat kohteeksi. Sitä ennen on tarkastettava uusien männänrenkaiden välys sylinterissä sekä männänrenkaan urissa. Sallitut välykset ovat varsin pienellä toleranssilla. Ohjeet ja mitoitus löytyy korjaamokäsikirjoista mallikohtaisesti.

 Männänrenkaan asentoa osoittavat merkinnät.

 Öljyrenkaan pujotusta mäntään.

Öljyrenkaan asennus.

Asennus puhtaaseen mäntään
Mäntä on puhdistettu kaikesta ylimääräisestä. Usein männänrengasurissa voi olla palanutta öljyä tai muuta moskaa. Käyttämällä esimerkiksi välysmitan lehtiä saa männänrenkaat paikoilleen yksitellen niin että mäntä ei naarmuunnu.

Rengastetut vanhat mutta kunnossa olevat männät.

Mäntä ja nostimet asennettuna.

Näkyvissä myös sylinterin alapään tiiviste o-renkaineen.

Uudet, paksut tiivisteet.

Sylinterit
Kun männäntapit ja lukkorenkaat olivat paikoillaan niin on  mahdollista laittaa myös sylinterit paikoilleen. Sylinterikannet ovat vielä kansityöliikkeessä.

Sylinteri paikoillaan.

Puoliksi valmis
Työpöydälle tuli huomattavasti lisää tilaa kun sain koottua moottorin edes tähän vaiheeseen. Saa jäädä odottelemaan sylinterikansia. Niiden asennuksen ja säätöjen jälkeen kone onkin valmis ajoon.

Digitaalisytytyksen/ruiskutuksen anturoinnin mallaillua.

Digitaalinen ohjelmoitava sytytys
Olisinkin päässyt varsin helpolla jos anturit olisivat osuneet 90 asteen välein. Pitää kuitenkin tehdä silta kahden kenttäkäämin ruuvien alle ja toisesta anturista säädettävä toisen suhteen. Ei kuitenkaan vaikuta pahalta. Myös kampiakselin päähän on kiinnitettävä pyörijälevy jossa on huomioitava jäähdytysilman kierto.

Sytytysanturien asennus

Ruiskutus saa odottaa
Toistaiseksi laitan pelkän digitaalisytytyksen. Sitä varten olen jo sähköistänyt kaasuttimet niin että sytytys ottaa huomioon kaasuluistin liikesuunnan, liikkeen nopeuden ja liikenopeuden muutoksen. Siinä sytytykselle parametreja suoritettavaksi kierrosluvun ohella.

Laturi on merkiltään Ducati Energia.

Jatkoa 05.02. 2016
Kävin Storm Motorista hakemassa kassillisen öljynsuodattimia ja yhden niistä laitoin tämän moottorin öljypohjaan klemmarivarmistuksella. Nytkään ei tarvinnut laittaa uutta öljypohjantiivistettä vaan vanha kävi edelleenkin tarkoitukseen: toiselle puolelle eli koneen lohkon tiivistepintaan levitin vaseliinia niin tiiviste irtoaa helposti seuraavallakin kerralla öljypohjan mukana. Tämän moottorin öljytila tulee olemaan noin kolme litraa eli öljynvaihtoväli on noin 5.000 km 10.000 km sijasta. Suodatin vaihtuu joka toinen kerta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti