tiistai 3. tammikuuta 2017

Irtomoottori Kansien kokoonpano

 Aiempia puhteita.

Projekti tauolla
Onkin pitkä aika, jo yli vuoden, kun olen tähän projektiin tehnyt yhtään mitään.
Hain tänään Tammer Diesel Oy:stä kunnostetut sylinterikannet. Erikseen kiittivät että kannet olivat siistit tuodessa eikä öljynmöhnäiset. 

Tampereella Vihiojankadulla.

Työselvitys ja hinnoittelu.

Normaalia kulumaa
Kansissa oli venttiilien tiivistepinnat liian leveät ja venttiilinohjurit väljät. Lisäksi kansien tiivistepinnat oikaistiin. Samalla laitettiin uudet venttiilit. Työ ja venttiilit yhteensä 250€. Ei kovin halpaa mutta kunnolla kunnostetulla koneella on paljon kilometrejä edessä.

Korjaushitsattu ja oikaistu tiivistepinta.

Siistiä työtä
Korjaus näkyy kiiltävämpänä kohtana vasemmalla. Hiukan on rasvainen alumiini kuohunut. Hitsauksesta eivät veloittaneet. Tai sitä ei näy kuitissa.

Kierteiden kunnostus
Sytytystulppien kierteet pitää käydä vielä läpi mankeloivalla tapilla. Siten saa kierteen sileämmäksi ja tulpalle jämäkämpi kiinnitys. Sitä ennen kierteistä pitää saada kaikki noki ja karsta pois.

Sisäholkitettu venttiilinohjuri.

Uusien sijaan holkit
Ohjuritkin oli ostettuna mutta Tammer Dieselissä pitivät parempana laittaa ohjurit holkittamalla kuntoon. Samalla ohjuriin tuli öljyurat.
Näiden pitäisi olla paremmat kuin alkuperäiset. Jää nähtäväksi.

Kylmää ja kuumaa
Ohjurit ovat kiinni kannessa lämpösovituksella. Kuvassa näkyy lukkorengas joka laitetaan ohjurissa olevaan uraan ennen asennusta. Se määrittää ohjurin sijainnin kannessa.

Vanhan ohjurin irrotus
Käytännössä vanhan ohjurin poisto onnistuu poraamalla ohjuri ohutseinäiseksi, lämmittämällä kannen ja lyömällä uhjurin jämä tuurnalla ulos. Asennukseen käy kannen lämmitys ja ohjurin jäähdytys.

Venttiilien ja kansien tiivistepinnat
Ohjurin korjauksen tai vaihdon jälkeen pitää koneistaa ohjurin mukaan seetirenkaan tiivistepinta oikean levyiseksi erityisellä kalvainsarjalla. Jos sitä ei tee ei venttiilin ja seetirenkaan tiivistepinnat kohtaa ja venttiili vuotaa. Koneistuksen jälkeen venttiili vielä hiotaan sopivaksi seetirenkaan tiivistepintaa vasten hiomatahnalla. Hiomajälki pitää olla tasalevyinen sekä seetissä että venttiilissä. Venttiili jäähtyy sinä aikana kun se moottorin käydessä on seetirengasta vasten. Jos sitä ei tapahdu, välissä on karstaa tai venttiili ei sulkeudu, voi venttiili sulaa. Muutoinkin huono tiiveys tekee käynnistä huonoa.

Karstaa pitää välttää
Venttiilin "palamisen" jälkeen moottori käy huonosti jos ollenkaan. Myös seetirengas voi vaurioitua. Sekin on vaihdettavissa mutta sellaisen kannen remontin hinta alkaa nousta niin korkeaksi että käytetty ehyt kansi saattaa tulla edullisemmaksi hankkia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti