tiistai 3. tammikuuta 2017

Vanha 5-vaihteinen

Purkuvaihe.


Syynäyksessä
Viimeksi oli purkua ja hieman pesuakin. Nyt lähempää tarkastelua. Otin viitosvaihteen molemmat hammaspyörät pois akseleiltaan. Samalla huomasin että vaihdeakselin päätymutteri ei ollut enää kiinni. Se ei ole tavatonta. Pyörähtäessään auki se painaa itsensä vaihteiston etupäädyn läpi. Kohta näin olisi käynyt. Vika joka on tehtaan jäljiltä. Vaihteisto on vuodelta 2001.

Monessa mukana
Se on ollut sivuvaunupyörässä ja sittemmmin kun sama pyörä muutettiin trikeksi. Vaihteisto on siis joutunut varsin kovalle rasitukselle verrattuna tavalliseen kaksipyöräiseen.

Kaikki kulutusosat vaihtoon
Hammaspyörien laakeroinnit akseleihin ovat neulalaakereita. Ne olivat kohtuullisessa kunnossa. Mutta koska tähän vaihteistoon tulee laitettavaksi muutenkin uudet laakerit ja pari uutta hammaspyörää niin kaikki saa vaihtua.

Rajut kulumat
Vielä pari kuvaa viitosvaihteen hammaspyörien hampaista. Niissä näkyy syntyneet kulumat ja mitä RVS-niminen metallin lisäaine niihin on vaikuttanut. Oireena oli erittäin kova ääni viitosvaihteella ajettaessa. Muuten se ei anna ulospäin tietoa.

 Vaurioitunut hammaspyöräpari.

Toisiopyörän hampaat.

Ensiöpyörän hammastusta.

Iskusyöpymä
Kaikki hampaat eivät ole yhtä kuluneita. Kuluma on itse hammaspyöränkin osalta toispuoleista ja vain osassa hampaita on kulumaa. Tämä kulumatyyppi ei johdu kitkasta vaan siitä että metallin pinnassa tapahtuu eroosiota kahden hammaspyörän hampaiden osuessa vastakkain iskemällä ja irrottaessa metallia paloina pienen osan kerrallaan. Jos käynti olisi ollut tasaista niin tätä ilmiötä ei olisi syntynyt vaan kuluminen olisi ollut toisenlaista. Itse asiassa kulumaa ei olisi juuri ollenkaan.

Kulunein hammas.

Vain vetopuolella
Kyse on kaikissa tapauksissa vetopuolen hampaista. Moottorijarrutusta on niin paljon vähemmän että sen puolen pinnat hampaissa ovat aivan kunnossa.

Liian myöhään
RVS lisättiin vasta kun vika oli jo syntynyt. Aineella saatiin kuitenkin kitkaa pois ja siten lämmönmuodostusta vähäisemmäksi. Samalla uliseva ääni väheni liki olemattomiin. Näin vältettiin vaihteistoremontin tekemiseltä kesken kesää. RVS:n lisääminen öljyn joukkoon ennen vikaantumista olisi ehkäissyt vian muodostumista. RVS ei ehtinyt olla vaihteistossa kuin muutaman kuukauden.

Melu lieveni
Hampaista on irronnut materiaalia. Lisäaine ei kykene sitä tuomaan takaisin mutta vaikutus näkyy ympäristön kiillottumisella ja se ehkäisee lisäkulumista. Muodostunut sileämpi ja kovempi ja erinomaisen liukas muodostunut keraamipinta ei pidä melua. Tämän puolesta olisi matkaa voinut jatkaa edelleenkin vielä tuhansia kilometrejä mutta seuraavana kevättalvena tehtiin vaihto perukunnostettuun vaihteistoon. Samalla uusittiin kytkimeen osia.

Olisi hajonnut kohta muutenkin
Kuten nyt havaitsin oli aivan viimeiset hetket avata vaihteisto: ei rattaiden vuoksi vaan edellä mainitun akselimutterin löystymisen vuoksi. Nyt vaihteistosta saa kunnostettua vielä oikein hyvän kaikki laakerit ja kaksi hammaspyörää vaihtamalla. Hintaa en ole vielä osille laskenut mutta useita satasia siihen joutuu käyttämään.

Mahdottoman korjaantuminen
Eräässä toisessa yhteydessä olen, epäluuloisuuttani, antanut mahdottomalta tuntuvan tehtävän RVS:n parannettavaksi. Laitoin kiinnileikanneen auton perävaihteen välykset nollaksi niin että jo kylmänä kitka oli suuri. Lämmetessä se vielä lisääntyy. Lähdin sillä ajamaan ja parin tuhannen kilometrin jälkeen perävaihde toimii äänettömästi.

Nykyisin kaikissa kulkuneuvoissani on RVS-käsittely moottoreissa ja vaihteistoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti