sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Carillofornia Triken vaihteiston vaihto

Homma alkaa purkamisella niin että takahaarukka ja kardaani saadaan irti rungosta. Akku irti. Moottorin alle pukki. Satulat ja tankki pois. Rungon alaputkien etummaiset hienokierrepultit irrotetaan mutta moottorin kiinnityspultti edestä vain löysätään. Läppärunko irrotetaan sekä ilmakotelo. Muutama sähköjohto pitää irrottaa myös. Rungon ja vaihteiston väliset neljä M8-pulttia avataan. Rungon takaosaa nostetaan ja startti ja vaihteiston kiinnityspultit ja pitkä alapultti irrotetaan. Vaihteiston voi vetää taapäin irti.

Kytkin tulee näkyviin. Kytkimen silmä otetaan pois ja keskelle laitetaan pultti puristamaan kytkimen nippuun. Hammaskehän voi startista irrottaa. Sen jälkeen lähtee kytkinlevyt ja viimeksi painelevy jousineen. Vauhtipyörä puhdistetaan kuten muutkin osat. Kytkinlevyt voi 150.000 km ajetusta heittää metallinkeräykseen. Puhdistuksen jälkeen kytkin kootaan. Siihen ei montaa minuuttia mene kunhan on keskipultti kiristystä varten ja levyjen suuntaustyökalu. Tällä kertaa kytkinlevyiksi tuli "heavy duty" levyt.

Paikalle tuupattiin peruskunnostettu vaihteisto. Se meni paikalleen reippaasti työntämällä. Kytkimen säätöä piti tehdä hetken aikaa mutta siitäkin selvittiin.

 Alkuperäinen kytkinlevy. Kohta olisi särkynyt.

Tämän tyyppinen levy hajoaa useimmiten tällä tavoin: sen keskiö murtuu mutta jos toinen levy on ehyt niin matka jatkuu vielä. Kytkimen toimimattomuuteen vaaditaan että molemmat levyt ovat rikki.
Tosin, jos kitkapinnat irtoavat niin silloin on matkan keskeytys lähellä. Harvoin irtoavat.

 Kytkinkeskiö oli lievästi kulunut loville.

 Vanha vaihteisto vielä paikoillaan.

Takahaarukka on irrotettu ja tilaa on tehty vaihteiston irrotusta varten. Nosto keskeltä runkoa.

 Peruskorjattu vaihteisto paikoillaan.

Läppärungot ovat pois paikoiltaan. Selvisi myös että kumikurkut olivat jo hieman pykineet. Ne on helppo vaihtaa perästäkin päin.

 Käynnistinmoottori paikoillaan.

Vaihteisto on vanhempaa mallia jossa vapaavalon kytkin on ulkoneva. Siksi sen kiinnitys oli modifioitava että Valeo-startti sopii paikoilleen.

 Vaihteisto takaa.

Kytkimen säätö vaiheessa. Ennen kokoonpanoa kannattaa säätöruuvi avata, puhdistaa molemmat kierteet ja hieman voidella. Säätö käy siten hyvin sormivoimin.

Koko systeemi nipussa.

Kuulin jo kokemuksia: tämä vaihteisto ei ulise viitosella. Kuljettaja epäili että tämä vaihteisto on tiheämpi mutta en löytänyt siihen viittaavia seikkoja vaikka pöyhin vanhempien vaihteistojen välityssuhdetaulukoita. Kokonaisvälitys on hoidettu eri perävälityksillä koneen ja takapyörän koon mukaan.

Homma sujui siten että yhtenä päivänä purettiin noin neljä tuntia. Sitten triken omistaja sai pari päivää aikaa pesuhommiin. Sen jälkeen koottiin noin puoli päivää. Vielä jäi omistajalle pikkuasennuksia, säätöjä ja öljyjen laitto kardaaniin ja vaihteistoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti