keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Honda CL 350 ajovaloremonttia.


Ei kestä amerikkalainenkaan ikuisuuksia
Ajovalo on rikki. Se on amerikkalaista tyyppiä koska pyörä on USA:ssa valmistettu ja vain heidän markkinoilleen tarkoitettu eli koko valaisin on yhtä umpiota missä hehkulangat hehkuvat ilman lasikuorta. Lyhyt ajovalo oli palanut loppuun. Valo ei muutenkaan ole oikein hyvä täällä sillä se ei ole epäsymmetrinen. Nyt asensin sellaisen heijastimen jossa on halogeenivalolle pidike. Myös parkkipolttimo löytyy. Nyt täytyy löytää mahdollisimman pienitehoinen H4-polttimo.

Vasemmalla H4-umpio ja oikella alkuperäinen.

Ei alunperinkään parkkivaloa
Tilkitsin lampunreiän muutostyön ajaksi maalarinteipillä. Ei tarvitse ravistella roskia pois jälkeenpäin. Pitää etsiä sopiva parkkivalon kuminen jalka ja tehdä kytkentä parkkivalolle. Siihen ei ole edes kytkintä.

Eron huomaa.

Katsastettu Suomeen
Aivan sopivaa lamppua en löytänyt vaan piti tehdä pikku muutoksia valaisimeen että sen sai Hondan lampunkehykseen mahtumaan. Mutta hyvältä näyttää ja lyhyen valon kuvio on lainmukainen epäsymmetrinen. Jostain syystä amerikanmalli oli päässyt läpi rekisteröintikatsastuksesta vaikka ei pitäisi. USAssa kun on suosittu symmetristä ajovalokuviota.

Parkit aina päällä
Mutta pääsen laittamaan lampun pyörään kunhan teen ensin vaadittavat sähkötyöt. Parkkivalo tarvinnee oman kytkennän niin että se palaa kun on virrat päällä ettei tarvitse erillistä katkaisinta sillä sellaista kytkintä en kahvakytkimistä löytänyt. Amerikaneroja. Parkkivalo siis palaisi aina kun on virta päällä. Virtalukko on melkoisen kulunut niin kuin näissä Hondissa aina niissä malleissa missä virtalukko on vasemmalla tankin etuosan alapuolella.

Abikot sopivat jotenkuten
Honda on käyttänyt sähköjohtojen liittiminä omaansa liki Abiko-tyylistä liitintyyppiä joka käy oikeiden Abikojen kanssa melko hyvin yhteen. Abiko, tai useammin sen halpisjäljitelmät, ovat melko heikko liitintyyppi mutta ei onneksi maailman huonoin. Kelpuutin tähän kun ei jää näkyviin. Johtimet ovat jo melko kovettuneita joten pitää tarkastella aika-ajoin.

Yli-ikäinen
Tämänkaltaista ja -hintaista pyörää tuskin on suunniteltu kestämään näin pitkään. Osia onkin matkan varrella vaihdettu kuten moottori vaihteistoineen, lukuiset pienosat, satula, kaasuttimet, pakoputken suojus, sähkölaitteita, kuten nyt ajovalo eli melko vähän on enää alkuperäisestä jäljellä.

 Uusi H4-valaisin.

Sopiva polttimo
Teho on 35/35 wattia ei noin puolet normaalin H4:sen tehosta. Riittää kyllä tähän käyttöön ja muoviumpioon. Polttimo oli myös järeämpää mp-käyttöön tarkoitettua laatua. Paketin mukaan. Löysin Motonetista josta myös pyöreät Abikot. Vilkut voisi muuttaa kirkkaammiksi led-mallisiksi. Nuo isot mollukat eivät ole oikein kivan näköiset. Jotkin minivilkut, tms. sirommat mallit olisivat veikeät.

Lampun kotelo on haperoa muovia.

Hapettumaa ja kovettumaa
Vuosikymment ovat tehneet tehtävänsä. Murtuman kohdalla näkyy ylimääräistä liimaa: se lähtee pois katkoteräveitsellä kovetuttuaan. Uudenaikainen umpio on hieman isompi ja syvempi. Oli hankaluuksia saada se mahtumaan alkuperäiseen lampunkoteloon 3-napaisine H4-liittimineen. Jotenkuten sopi. Hiukan jäi jännitykselle. Pitänee vielä myöhemmin tehdä tarkempi sovitus. Kromiosat ovat myös heikolla tolalla. Ne voisi maalata niin olisivat siistimmät.

Olkoon punainen
Kaukovalolle on punainen merkkivalo. Se on väärän värinen täkäläiseen liikenteeseen. Pitää olla sininen. On tietysti hieman kyseenalaista pitääkö paikallista lainsäädäntöä noudattaa pilkuntarkasti varsinkin kun pyörä on kelvannut rekisteröintikatsastuksella alkuperäisvarusteillaan. Se ei kuitenkaan vapauta käyttäjää vastuusta.

Valo toimii!

Lähimmäksi sopivin
Uusi valaisin on Storm Motorin valikoimista ja kokonaan muovia. Mutta niinhän ne nykyään aina. Vielä täytyy tehdä lisäjohdotus parkkivalolle että se palaa kun virta on päällä. Alunperin amerikanmallissa ei sitä tarvittu. Nyt tarvitaan. Virtalukosta ei löydy parkkivaloasentoa. Ohjauslukkoonkaan ei löydy avainta. Pitänee tutkia asia. Hyvä olisi tälläisenkin pyörän turvallisuuden vuoksi olla jonkinlainen lukitus. Arvo lienee jopa yli 1000€. Ikä tuo pyörään hintaa.

Kiva kyläpyöritykseen
Takaiskarit pitää vaihtaa lyhemmiksi ja keulan jousiin jatkoa sekä jäykemmät vaimenninöljyt keulaan. Samalla tulee hiukan näyttävyyttä. Pakoputket vaihtuvat suorempiin putkiin. Nyt ääni on pientä pöpötystä. Hurjan kokoinen takavalo saanee myös lähteä. Eiköhän sen tilalle löydy jokin sirompi takavalonlähde.
Tämä ei toistaiseksi ole myynnissä vaan toiminee käyttöpyöränä kaupunkiajossa kunnes hajoaa. Muutoin nämä eivät kauheasti kiinnosta. Varmaan valmistettu puoli miljoonaa yksilöä.

Voisi olla kiva aihio rakentaa pikkuinen chopperi kaupunkikruisailuun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti